کد خبر: ۵۰۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ 12 May 2020

زلزله در کرج می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد

یک کارشناس زلزله گفت: دوره بازگشت زلزله‌ای به بزرگی حدود هفت ریشتر در تهران حدود ۲۰۰ سال است که حدود ۱۷۰ سال از این زلزله بزرگ گذشته است، البته زلزله به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و ممکن است این زلزله ۴۰۰ سال دیگر بیاید.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا، علی میرزایی در خصوص زلزله اخیر در البرز و تجربه زلزله سال ۹۶ گفت: زلزله‌های کوچک معمولاً تغییری در رفتار مردم به معنی آن که در نوع ساخت و سازها و ساختمان‌ها تاثیر بگذارد ایجاد نمی‌کند و معمولاً فقط تاثیر روانی دارند.

وی در ادامه افزود: ساختمان‌های جدید از لحاظ ضد زلزله بودن وضعیت بهتری نسبت به ساختمان‌های ۱۰ سال پیش دارند و با کیفیت‌تر هستند. البته تا حد زیادی قوانین سخت‌گیرانه و آیین نامه‌ها باعث این پیشرفت شده است؛ تفاوت در نوع مصالح مصرفی، علمی‌تر و به روز شدن قوانین و آیین نامه‌ها باعث این اتفاق شده است، در ضمن نباید تاثیر کنترل و نظارت بر ساخت و سازها را فراموش کرد.

میرزایی در خصوص معیارهای ساختمان با کیفیت در زلزله گفت: به جز مسائل و نکات مربوط استحکام، واکنش ساختمان به بزرگی و نوع زلزله هم بستگی دارد، ساختمان‌هایی که طبق آیین نامه و مقررات ساخته شده باشند در زلزله نباید فرو بریزند امکان تخریب وجود دارد اما ساختمانی که اصولی باشد نباید فرو بریزد.

این کارشناس زلزله در خصوص وضعیت گسل‌های تهران و کرج گفت: تهران گسل بزرگ و خطرناکی به نام مشا دارد که شمال تهران را به طور کامل در بر گرفته و از بالای کرج هم گذر می‌کند؛ همچنین گسل‌های دیگری به نام اشتهارد و ری هم به شدت خطرناک هستند؛ در استان البرز هم گسل‌های دیگری مانند اشتهارد-ماهدشت، طالقان و کندوان وجود دارد.

میرزایی در خصوص دوره بازگشت زلزله تهران گفت: دوره بازگشت زلزله‌ای به بزرگی حدود هفت ریشتر در تهران حدود ۲۰۰ سال است که حدود ۱۷۰ از این زلزله بزرگ گذشته است، البته زلزله به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و ممکن است این زلزله ۴۰۰ سال دیگر بیاید.

وی در خصوص احتمال وقوع یک زلزله بزرگ و تأثیر آن بر مناطق کمتر مقاوم مثل حواشی شهر هم گفت: اگر زلزله‌ای به این ریشتر در تهران بیاید ممکن است حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر هم کشته داشته باشد و در شهری مانند کرج و مناطق پرتراکمی مانند گلشهر، حصارک، کمالشهر و میانجاده وضعیت فاجعه آمیز خواهد بود.

میرزایی با بیان اینکه این خطر بیشتر در مناطقی که زمین و مسکن قول نامه‌ای است وجود دارد گفت: به دلیل اینکه قوانین و آیین نامه‌های ساخت و ساز اجرا نمی‌شود، برای مثال در حسن آباد که ساختمان ۱۰ طبقه آن هم به روش غیر اصولی ساخته شده اگر زلزله‌ای رخ بدهدممکن است هیچ کس زنده از این ساختمان خارج نشود؛ در ساختمانی که راه رفتن معمولی ایجاد لرزش و ارتعاش می‌کند در زلزله چه واکنشی دارد؟