کد خبر: ۵۰۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ 12 May 2020

انتقاد از تصمیمات شورای عالی شهرسازی

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران از دو تصمیم شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در مورد ساختمان پلاسکو و طرح توسعه مجلس انتقاد کرد.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا، محمد سالاری در دویست و سیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری ضمن انتقاد از تصمیمات اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور گفت: در حالیکه برای آحاد مردم تهران هنگام ساخت و ساز، تامین پارکینگ و یا به صورت استثناء پرداخت عوارض الزامی شده است، این موضوع در مورد ساختمان جدید پلاسکو مد نظر قرار نگرفته، در حالیکه قرار بود این ساختمان بر اساس استانداردهای جمهوری اسلامی ساخته شود، ولی شورای عالی شهرسازی و معماری در تامین پارکینگ این ساختمان بی‌توجه بوده است.

وی افزود: متاسفانه علی رغم مخالفت من و ریاست شورای شهر در جلسه دیروز شورای عالی شهرسازی و معماری، طرح توسعه و ساماندهی مجلس در میدان بهارستان بدون رعایت حقوق عمومی شهر واقع در محدوده طرح و حریم آن به تصویب رسید.

وی ادامه داد: محدوده اجرای طرح توسعه مجلس به صورت کامل مشخص نشده و امکان راستی آزمایی ساخت و ساز در اطراف مجلس برای شهرداری وجود ندارد. از طرف دیگر ساختمان‌های ساخته شده نیز اصول شهرسازی و معماری را رعایت نکردند.

سالاری افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا ساختمان‌های عمومی و حاکمیتی به عنوان نمادهای فاخر معماری آن کشورها محسوب می‌شوند، ولی متاسفانه این موضوع در مورد مجلس ایران به عنوان نهاد قانون گذار رعایت نشده و اصول معماری ایرانی اسلامی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است رعایت نشده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نگرانی در مورد خرابی بناهای تاریخی اطراف مجلس وجود دارد، افزود: این موضوع در جلسه دیروز شورای عالی شهرسازی و معماری نیز مورد تاکید قرار گرفت. پرداخت عوارض برای ساخت و ساز اطراف مجلس نیز به طور کامل مشخص نیست و مجوز انجام ساخت و ساز پس از شعاع 500 متری در نظر گرفته شده نیز قابل بررسی نیست که آیا از ساختمان مرکزی مجلس در نظر گرفته شده است یا اطراف آن. بنابراین بسیاری از شهروندان در آن محدوده برای ساخت و ساز بلاتکلیف خواهند بود. لذا از شهرداری درخواست داریم هر چه سریعتر رویکرد مناسبی درباره این موضوع اتخاذ کند.