کد خبر: ۵۰۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ 13 May 2020

جهش تولید مسکن، حمایت دولت را می طلبد

جهش تولید در حوزه مسکن با توجه به جذابیت پایین در زمینه ساخت برای بخش خصوصی و ناتوانی خانوارها در زمینه خرید، امکان‌پذیر نخواهد بود مگر آنکه شاهد اهتمام ویژه‌ دولت مبنی بر تامین نهاده‌های تولید واحد مسکونی باشیم.
به گزارش سازه نیوز به نقل از فارس، پس از نام‌گذاری سال 1399 به نام سال جهش تولید، لزوم توجه تمامی دستگاه‌های سیاست‌گذاری و اجرایی نسبت به تسهیل عوامل تولید پیش از گذشته ضرورت دارد.

در همین رابطه جهش تولید در بخش مسکن بیشتر از سایر حوزه‌ها نیازمند توجه دولت و مجلس شورای اسلامی خواهد بود زیرا حوزه مسکن بیشترین سهم را در سبد هزینه خانوارهای کشور دارد. از طرف دیگر هم روشن شدن موتور تولید مسکن در کشور زمینۀ حرکت بخش اعظمی از بنگاه‌های اقتصادی وابسته نظیر معادن تامین مصالح، کارخانه‌های فولاد، فعالیت‌های فنی مهندسی و کارگاه‌های خرد نجاری، جوشکاری و ... را فراهم می‌کند.

جهش تولید مسکن در حال حاضر ممکن نیست

در همین راستا فرهاد بیضایی کارشناس حوزه مسکن ضمن اشاره به شرایط لازم برای تسهیل شرایط جهش تولید در حوزه مسکن گفت: «از دیدگاه اقتصادی جهش تولید در بخش مسکن نیازمند بررسی دو حوزه عرضه و تقاضا در این بخش است. بررسی حوزه عرضه واحد مسکونی مشخص می‌کند که ساخت واحد مسکونی در شرایط کنونی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از جذابیت کافی برخوردار نیست زیرا ارزش افزوده ناشی از سرمایه‌گذاری در بخش مسکن کمتر از سایر حوزه‌های سرمایه‌گذاری است».

بیضایی در بیان بررسی وضعیت حوزه تقاضا در بازار مسکن به منظور ایجاد جهش تولید در این بخش، اظهار داشت: «فشار حضور و افزایش تقاضای مردم در بازار مسکن با توجه به فضای اقتصادی حاکم بر کشور میسر نیست چرا که شرایط اقتصادی مسلط بر خانوارها به سبب افزایش نیافتن درآمد و مناسب نبودن شرایط موجود برای ورود به بازار مسکن مهیا نشده است».

تامین نهاده‌های تولید مسکن، اصلی‌ترین راهبرد دولت برای جهش تولید

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به راهکارهای موجود به منظور ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذار و تحریک تقاضا به کمک تسهیل شرایط حضور مردم در بازار مسکن، گفت: «یکی از راهکارهای موجود به منظور ایجاد جهش تولید در بخش مسکن با توجه به شرایط فعلی، حضور دولت با استفاده از تامین نهاده‌های ساخت واحد مسکونی نظیر زمین و کمک به تامین مالی در این حوزه است. اقدامات یاد شده منجر به کاهش قیمت تمام شده مسکن شده و علاوه بر ایجاد جذابیت برای بخش خصوصی، زمینه حضور مردم در بازار مسکن را فراهم می‌کند».

وی با تاکید بر اینکه دولت در حال حاضر عزم جدی برای سامان دادن به بازار مسکن و جهش تولید در این بخش را ندارد، افزود: «اصلی‌ترین راهبرد دولت به منظور ایجاد جهش تولید در بخش مسکن، تامین زمین به منظور ساخت واحدهای مسکونی است. این موضوع در شرایطی است که دولت قصد کسب درآمد 50 هزار میلیارد تومانی از محل فروش املاک و دارایی‌های خود را دارد. در نتیجه، علاوه بر اینکه از ارائه زمین به منظور ساخت مسکن خودداری می‌کند، از هر عاملی که منجر به افزایش قیمت‌ دارایی‌ها در این حوزه بشود نیز استقبال خواهد کرد».

جهش تولید، نیازمند اجرای پروژه‌ای در اندازه مسکن مهر

در شرایط تحریمی، لزوم توجه به جهش تولید در حوزه مسکن به سبب ویژگی‌های منحصر به فرد تولید واحد مسکونی مانند بی‌نیازی نسبت به واردات، یکی از بهترین راهبردهای اقتصادی به حساب می‌آید. در همین خصوص، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت دهم و منتخب مردم در مجلس یازدهم، در بیان لزوم توجه به جهش تولید در حوزه مسکن، گفت: «در تمام دنیا و همین آمریکا که مرکز نظام سرمایه‌داری است، بخش مسکن، پیشتاز و موتور اشتغال و تولید است. همانطور که پروژه عظیم 4 میلیون و 200هزار واحدی مسکن مهر نقش مهمی در تولید و اشتغال مربوط به دوره خود را داشت».

وزیر اسبق اقتصاد با اشاره به نقش دولت در روشن کردن موتور لوکوموتیو مسکن و تسهیل مسیر حرکت آن در جهت رشد اقتصادی، افزود: «در شرایط فعلی، اگر یک مگاپروژه جدید در اندازه مسکن مهر به وجود آید، جهش تولید در حوزه مسکن اتفاق خواهد افتاد».

مطابق برآوردهای صورت گرفت در حوزه مسکن، این بخش 33 درصد از حجم اقتصاد کشور را در بر می‌گیرد و منجر به فعال شدن 134 بنگاه اقتصادی پسینی و پیشینی می‌شود. از سوی دیگر، ما به ازای ساخت هر 100 مترمربع واحد مسکونی، 2.2 شغل در هرسال ایجاد می‌شود و در شرایطی که ساخت مسکن در کشور متناسب با نیاز موجود باشد، منجر به کاهش شدید نرخ بیکاری در کشور خواهد شد.