کد خبر: ۵۰۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ 13 May 2020

تب تند ایرانی‌ها برای خرید مسکن در ترکیه

ایرانی‌ها در سه‌ماهه نخست امسال با خرید بیش از ۱۸۰۰واحد مسکن در ترکیه در بین خریداران خارجی در جایگاه نخست قرار گرفتند.
به گزارش سازه نیوز به نقل از تجارت آنلاین، بر اساس داده‌های مرکز آمار ترکیه «توئیک»، تعداد مسکن خریداری شده توسط اتباع ایرانی در ترکیه در سه ماهه نخست سال 2020 نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش 97 درصدی از 946 واحد به 1864 واحد رسیده است.

بدین ترتیب ایرانی‌ها پس از اعلام تعداد فروش مسکن به اتباع خارجه در ترکیه از سال 2015 برای نخستین بار از شهروندان عراق در این زمینه جلو زده و در جایگاه نخست در این زمینه قرار گرفتند.

بر این اساس، اتباع ایرانی پس از 61 ماه در این زمینه از شهروندان سایر کشورهای پیشی گرفتند.

مطابق داده‌‌های توئیک، سال گذشته 5423 واحد مسکن توسط ایرانی‌ها در ترکیه خریداری شده است. این در حالی است که میزان خرید خانه توسط ایرانی‌ها در سه ماه نخست امسال از 5 ماه نخست سال گذشته بیشتر است.

مجموع فروش خانه به اتباع خارجی در دوره سه ماهه نخست امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با 13.9 درصد افزایش به 11 هزار و 68 واحد رسید.

از سال 2015 به این سو، عراقی‌ها 57 ماه و شهروندان عربستان سعودی 3 ماه عنوان نخست در زمینه خرید بیشترین تعداد مسکن در ترکیه را به خود اختصاص داده بودند. شهروندان این دو کشور یک سال نیز به طور مشترک در این جایگاه قرار گرفته بودند.

فاروق آکبال، رئیس هیئت مدیره شرکت ساختمانی «نِویتا» در این زمینه گفت: در ماه فوریه برای نخستین بار ایرانی‌ها در زمینه خرید مسکن در ترکیه سبقت گرفتند. این روند در ماه مارس نیز ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: ایرانی ها در ماه ژانویه 678 واحد، در ماه فوریه 721 واحد و در مارس 465 واحد مسکن در ترکیه خریدند. میزان خرید ایرانی‌ها در فوریه به اوج رسید به طوری که روزانه 24 مسکن توسط آن ها خریداری شد. با این حساب میزان افزایش خرید مسکن به بیش از 135 درصد رسید.

محمد باباجان، مدیر عامل هلدینگ باباجان هم با اشاره به علاقه ایرانی‌ها به خرید مسکن از پروژه‌های به اتمام رسیده و در دست ساخت، گفت: با گسترش آگاهش سودمند بودن سرمایه‌گذاری در ترکیه، این میزان در حال افزایش است. ترکیه بازار خوبی برای متقاضیان اخذ شهروندی و ادامه تجارت از راه خرید مسکن است و همچنی میزان اطمینان به این بازار به طور روز افزون ادامه دارد.

وی ادامه داد: میزان خرید مسکن توسط اتباع خارجی به ویژه از سوی ایرانی‌ها با بازگشایی مرزها در راستای کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع کووید19 در ترکیه افزایش پیدا خواهد کرد.