کد خبر: ۵۰۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ 16 May 2020

چرخه معیوب ساخت و ساز در کشور

عضو هیات مدیره انجمن توسعه صنعت ساختمان کرمانشاه از عوامل متعددی که فعالیت‌های ساختمانی ایران را تحت تاثیر منفی قرار داده یاد کرد و گفت: یکی از مهمترین این موارد جای خالی فعالین این صنعت در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با ساختمان است.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا، کامران حیدری از تاثیر قابل توجه رونق ساخت و ساز بر اقتصاد کشور یاد کرد و ادامه داد: بعد از کشاورزی، مهمترین چرخه‌ای که می‌تواند در اقتصاد کشور رونق ایجاد کند، ساخت و ساز است.

عضو هیات مدیره انجمن توسعه صنعت ساختمان کرمانشاه از ساختمان به عنوان یک صنعت پیشران و نیرو محرکه بسیاری از صنایع دیگر یاد و اظهار کرد: گفته می‌شود صنعت ساختمان زمانی که رونق داشته باشد می‌تواند تا 400 شغل و حرفه مرتبط از صنایع بزرگ فولاد و سیمان گرفته تا مشاغل خرد را به فعالیت وا دارد.

حیدری با بیان اینکه ساختمان در تمام دنیا یک صنعت محسوب می‌شود، افزود: متاسفانه در ایران ساخت و ساز اصلا به عنوان یک صنعت محسوب نمی‌شود و از اصول خاصی پیروی نمی‌کند و از همین رو با مشکلات متعددی مواجه است.

وی با بیان اینکه ساخت و ساز در ایران چرخه معیوبی دارد که با وجود همین چرخه معیوب نیز تا چند سال همچنان رونق داشت، یادآور شد: از سال 1392 همین چرخه معیوب نیز از کار افتاد و ساخت و سازها دیگر رونق خاصی ندارد.

علت توقف در صنعت ساخت و ساز چیست

حیدری درباره دلایل توقف رونق ساخت و ساز ساختمان نیز اظهار کرد: اولین عامل عدم حمایت مسئولین و باور آنها به ساخت و ساز بود، همچنین برخی تصمیم‌گیری‌های نادرست باعث شد برخی از پروژه‌های بزرگ ساختمانی از جمله پروژه مسکن مهر تقریبا متوقف شود و با گذشت چند سال تازه اکنون به فکر تکمیل این پروژه‌ها آن هم با هزینه 10 برابری افتادند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر آنقدر موضوع اشباع بازار و فراوان شدن خانه‌های خالی مطرح شد که افرادی که ساخت و ساز انجام می‌دادند ترسیدند فعالیت خود را ادامه دهند و این در حالی است که خانه خالی چندانی بجز در برخی از کلانشهرها از جمله تهران نداشتیم که آن هم اکنون در حال پر شدن است.

عضو هیات مدیره انجمن توسعه صنعت ساختمان کرمانشاه اضافه کرد: مشکل دیگر آن بود که ساخت و سازها چندان اصولی صورت نمی‌گرفت و معمولا به اصول شهرسازی، معماری و ... نیز توجه نشد و این امر به معضلات و رکود صنعت ساختمان دامن زد.

جای خالی فعالان صنعت ساخت و ساز در تصمیم گیری ها

حیدری خاطرنشان کرد: عامل دیگری که مانع رونق ساخت و سازها در کشور بود، عدم باور به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های این بخش در تصمیم‌گیری‌های صنعت ساختمان بود و اکنون سال‌هاست که بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های صنعت ساختمان حضور ندارد.

وی از جای خالی افرادی که ساخت و ساز می‌کنند در کمیسیون‌های مهم مرتبط با ساختمان از جمله کمیسیون ماده پنج و کمیسیون ماده 100 یاد کرد و گفت: در این کمیسیون‌ها برای ساختمان افراد تصمیم‌گیری می‌شود، در حالیکه خود فرد آنجا حضور ندارد.

تصمیمات خشک و بدون انعطاف بلای جان صنعت ساختمان

عضو هیات مدیره انجمن توسعه صنعت ساختمان کرمانشاه از تصمیم‌گیری‌های خشک و بدون انعطافی که در این کمیسیون‌ها برای ساختمان اخذ می‌شود هم یاد کرد و ادامه داد: خروجی این کمیسیون‌ها باعث می‌شود طرحی که فرد برای ساختمان خود داده بود کاملا تغییر کند و مجبور شود چیز دیگری را اجرا کند.

حیدری گفت: نتیجه این امر نابسامانی ساخت و سازها و ناهموگن بودن آنها است که باعث می‌شود در یک محله مشخص انواع ساختمان‌ها به ارتفاع و یا عرض متفاوت ساخته شود و برای نقاط مختلف یک خیابان تصمیم‌های متفاوت گرفته شود.

وی اضافه کرد: معضل دیگر ساخت و ساز در کشور این است که فعالین ساخت و ساز در قالب یک انجمن مشخص ساماندهی نشده بودند و بساز بفروش‌ها از برخی از انجمن‌هایی که وجود داشت از جمله انجمن انبوه سازان، انجمن پیمانکاران و ... فاصله زیادی داشتند.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن توسعه صنعت ساختمان کرمانشاه، مجموع این موارد باعث شد ساخت و سازها در ایران بیمار شود و در نهایت هم شیوع بیماری کرونا تیر خلاص را به این صنعت زد و رکود آن را بیشتر از گذشته کرده است.

حیدری با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه نیز مشکلات ساخت و ساز مشابه آنچه که در کشور داریم اما با شدت بیشتری وجود دارد، یادآور شد: نتیجه این مشکلات کاهش قابل توجه صدور پروانه‌های ساختمانی است، بگونه‌ای که قبل از سال 1392 که وضعیت ساخت و ساز بهتر بود و گاهی در برخی مناطق روزانه 100 پروانه ساخت صادر می‌شد، اما این تعداد اکنون به سه یا چهار پروانه رسیده است.

وی معتقد است، هم اکنون فعالیت‌های ساختمانی در کرمانشاه نسبت به سال‌های قبل از 1392 که رونق داشتیم به زیر پنج درصد رسیده و بسیاری از نیروهای کاری که در چرخه ساخت و ساز مشغول بودند اکنون یا بیکار هستند و یا روی ماشین کار می‌کنند.

عضو هیات مدیره انجمن توسعه صنعت ساختمان کرمانشاه تعدادی افرادی که در سال‌های رونق ساخت و ساز به طور مستقیم با صنعت ساختمان در کرمانشاه مرتبط بودند را نزدیک به 60 هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد: این افراد شامل مهندسین، کارگران تخصصی و نیمه تخصصی و ... بودند و البته تعداد افرادی که به صورت غیرمستقیم با این صنعت در ارتباط بودند بسیار بیشتر از این تعداد بود.

حیدری تشکیل انجمن توسعه صنعت ساختمان کرمانشاه را گامی برای کمک به رفع مشکلات این صنعت در کرمانشاه دانست و با بیان اینکه این انجمن حدود شش ماه است فعالیت خود را آغاز کرده، افزود: تعداد اعضای غیررسمی این انجمن هم اکنون 500 نفر و تعداد اعضای رسمی آن 100 نفر است.

وی هدف اصلی تشکیل این انجمن را ساماندهی فعالین واقعی ساخت و ساز در کرمانشاه دانست و گفت: ما رقیب هیچ بخش خصوصی و غیرخصوصی دیگری نیستیم، بلکه فقط برای ساماندهی وضعیت ساخت و ساز در کرمانشاه تلاش می‌کنیم.

عضو هیات مدیره انجمن توسعه صنعت ساختمان کرمانشاه از تعامل خوب این انجمن با دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف هم یاد کرد و ادامه داد: جلساتی با استاندار، مسئولین دادگستری، شهردار و .. برگزار کردیم و نتایج خوبی داشت.

حیدری از تعامل خوبی که برای کاهش پرونده‌های کمیسیون ماده 100 در کرمانشاه صورت گرفته نیز یاد کرد و گفت: آنطور که گفته می‌شد زمانی شش هزار پرونده در کمیسیون ماده 100 کرمانشاه متوقف بود و اکنون این تعداد به حدود 300 تا 400 پرونده کاهش یافته است.

وی ابراز امیدواری کرد با ادامه این روند شاهد رونق دوباره ساخت و سازها در کرمانشاه باشیم و گفت: فعالین انجمن توسعه صنعت ساختمان کمترین بار مالی را برای دولت دارند و کمتر از 10 درصد آنها از تسهیلات استفاده می‌کنند، پس اگر حمایت شویم می‌توانیم بدون بار مالی زیاد، اشتغالزایی فراوانی در استان ایجاد کنیم.