کد خبر: ۵۱۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ 23 May 2020

بی توجهی به ارزش سکونت در بافت فرسوده

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران از نوسازی ۴۴ درصد بافت‌های فرسوده در تهران خبر داد و گفت: البته آنچه رخ داده نوسازی خانه‌ها بوده است زیرا بافت فقط محدود به ساختمان نیست.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا، زهرا نژادبهرام با تصریح بر اینکه موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده در تهران بر خلاف ادعاها، جدی گرفته شده است، در عین حال گفت: در این مسیر چالش‌های جدی وجود دارد و با وجود توجهات و تاکیدات فراوان نسبت به این موضوع، اما در عمل شاهد هستیم سرعت لازم برای نوسازی بافت‌ها وجود ندارد.

وی از نوسازی ۴۴ درصد بافت‌های فرسوده در تهران خبر داد و اظهار کرد: البته آنچه رخ داده نوسازی خانه‌ها بوده است زیرا بافت فقط محدود به ساختمان نیست و مجموعه‌ای از معابر و خدمات یک محله است که بافت آن محل را تشکیل می‌دهد.

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران درباره اقدامات صورت گرفته جهت نوسازی بافت‌های فرسوده بیان کرد: بسته‌های تشویقی شامل وام‌های نوسازی و ارائه جواز ساختمانی بدون هزینه، رایگان بودن انشعابات آب و برق و یک طبقه تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده به افراد متقاضی ارائه می‌شود و در ۱۲ سال گذشته این بسته‌های تشویقی بیشتر شده است.


عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران به ستاد بازآفرینی شهری اشاره کرد و افزود: این ستاد در سطح ملی تشکیل شده و دارای چند کارگروه است اما با این وجود هنوز نوسازی بافت‌های فرسوده شتاب لازم را ندارد.

وی درباره دلایل کند بودن روند نوسازی بافت‌های فرسوده عنوان کرد: بخشی از دلایل درون زا و مربوط به خود بافت‌های فرسوده است زیرا اغلب منازلی که همچنان فرسوده هستند مشکل نداشتن سند دارند و یا به صورت قولنامه‌ای خانه را در اختیار دارند در حالی که تسهیلات بر اساس سند رسمی ارائه می‌شود.

نژادبهرام ادامه داد: همچنین برخی املاک رها شده‌اند یعنی مالکین آن‌ها نامشخص هستند و یا مشکل ورثه دارد. برخی از صاحبین املاک فرسوده سالمندان هستند و تمایلی به تغییر در شرایط ملک خود ندارند.

وی به مشکلات و موانع برون زا در نوسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و افزود: رویکردهایی که نسبت به نوسازی بافت‌های فرسوده داشتیم، تغییر داده‌ایم و در واکاوی و بررسی دلایل کند بودن نوسازی بافت‌ها، به این نتیجه رسیدیم به عامل مهمی همچون ارزش سکونت توجه نشده است یعنی خیلی از افراد علاقه‌ای ندارند در همان محل خود زندگی کنند و به همین جهت تمایلی نیز به نوسازی ندارند.