کد خبر: ۵۱۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ 23 May 2020

ابهامات طرح نوسازی کامیون های فرسوده

درحالی ثبت‌نام واردات کامیون دست‌دوم از امروز آغاز می‌شود که دبیر کانون کامیون‌داران با استقبال از این طرح،گفت:منطق درستی پشت این برنامه نیست.
به گزارش سازه نیوز به نقل از تسنیم، احمد کریمی اظهار کرد:‌ طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده از طریق واردات کامیون‌های دست دوم مورد قبول و تایید ماست، اما روش اجرای این طرح یک سری ابهامات دارد.

وی با بیان این‌که ایرادات طرح نوسازی کار را فوق‌العاده سخت و احتمالاً با شکست مواجه خواهد کرد، ادامه داد: با اعلام کارگروه نوسازی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دارندگان ناوگان با عمر بالای 40 سال در اولویت نوسازی قرار دارند.

وی بیان کرد: از سوی دیگر بحث ثبت‌نام هم که آن را اعلام کرده‌اند در واقع ثبت‌نام متقاضیان واردات کامیون‌های دست دوم است. یعنی شرکت‌های خودروسازی، شرکت‌های واردکننده، شرکت‌های حمل‌ونقل و شرکت‌های دارای مجوز از وزارت صنعت و دارندگان کامیون‌های فرسوده می‌توانند برای واردات ثبت‌نام کنند.

دبیر کانون کامیون‌داران کشور گفت: وقتی قرار است تسهیلاتی از سوی دولت پرداخت شود، تقریباً 100 درصد ناوگان فرسوده در اختیار گروه چهارم (دارندگان کامیون‌های فرسوده) قرار دارد. این گروه توان این‌که علاوه  بر اقساط کامیون، بتوانند رقم 40 تا 45 هزار یورو را ندارند.

کریمی بیان کرد:‌ بنابراین عملا وقتی ارفاقی برای این موضوع دیده نشده است، امکان عملیاتی شدن این واردات توسط دارندگان کامیون فرسوده وجود ندارد. دولت برای یکبار هم که شده برای بحث نوسازی ناوگان باری باید هزینه کند. نباید طرحی را اعلام کنند که جنبه نمایشی داشته باشد؛‌چنین طرح‌هایی نه تنها تاثیری در بازار نخواهد داشت،‌بلکه ممکن است اثر معکوسی را هم به دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد:‌ شاید در زمان ثبت‌نام و اعلام طرح واردات کامیون‌ دست‌دوم مقداری در قیمت‌ها تاثیرگذار باشد، اما وقتی طرح به نتیجه نمی‌رسد و خروجی مناسبی ندارد قطعاً به نوعی به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند.

وی اظهار کرد: بحث واردات کامیون‌های فرسوده نباید به شرکت‌های خودروساز محدود باشد،‌ طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده طرح بزرگی است ولی حتما باید برای دارندگان کامیون فرسوده تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

وی گفت: شرکت‌های خودروسازی یا سرمایه‌گذاری می‌توانند از طریق لیزینگ یا طریق منابع بانکی تسهیلات را در اختیار قرار دهند؛ اما اولاً این کار غیرممکن است و ثانیاً کارمزد و سودی که قرار است دریافت شود، چه میزانی است.

دبیر کانون کامیون‌داران اضافه کرد: این مسئله نوسازی ناوگان را با ابهام مواجه کرده است. از سوی دیگر باید به این نکته توجه شود وقتی ناوگان نوسازی می‌شود باید باری باشد تا حمل شده و کامیون‌دار بتواند اقساط کامیون وارداتی را پرداخت کند. در طرحی که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرده بر توسعه و نوسازی ناوگان تاکید شده است.

کریمی توضیح داد: در طرح سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای نوسازی کامیون‌های فرسوده، اعلام شده با گواهی اسقاط، 25 درصد گمرکی واردات کامیون دست دوم بخشوده می‌شود. یعنی اگر کسی این گواهی را ارائه نکند مشمول تخفیف 25 درصدی نشده و عملاً نوسازی ناوگانی نیز صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: به‌عنوان مثل اگر یک کامیون دست دوم 40 هزار یورو باشد، 10 هزار یورو آن گمرکی است که با گواهی اسقاط 25 درصد آن بخشیده می شود. 10 هزار یورو حدود 200 میلیون تومان است و 25 درصد آن 50 میلیون تومان می‌شود، این در حالی است که یک کامیون فرسوده الان قیمتی بین 250 تا 300 میلیون تومان دارد.

وی با تاکید بر این‌که برنامه‌ریزی و منطق عملیاتی درستی پشت برنامه نوسازی کامیون‌های فرسوده وجود ندارد، اظهار کرد: کامیون‌داران چهارشنبه گذشته فقط یک جلسه با رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در رابطه با نوسازی ناوگان داشتند که ای کاش چنین جلساتی بیشتر برگزار می‌شد. به هر حال شنیدن نظر تشکل‌های صنفی باید خیلی زودتر انجام و در این‌صورت یک تصمیم درست و عملیاتی اتخاذ می‌شد.

وی گفت: با اصل نوسازی ناوگان فرسوده از طریق واردات کامیون‌های دست دوم موافقیم، اما باید دولت در سطح گسترده این کار را انجام دهد. معتقدیم دولت یکبار برای همیشه باید رقمی را از صندوق ذخیره ارزی به این امر اختصاص دهد و ناوگان باری کشور نوسازی شود. با این اقدام و صرفه‌جویی ناشی از مصرف سوخت، هزینه صرف شده در مدت کوتاهی به خزانه باز می‌‌گردد.