کد خبر: ۵۱۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ 20 June 2020

تغییر الگوی تولید در سایه اخذ مالیات از خانه‌های خالی

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت کنونی خانه های خالی در کشور توضیح داد.
 به گزارش سازه نیوز به نقل از خبرآنلاین، حسام عقبایی درباره وضعیت خانه های خالی اظهار داشت: تعداد خانه‌های خالی‌ای که در کشور ما براساس آخرین سرشماری سال 95 وجود دارد، 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی است.

وی افزود: من فکر می‌کنم در حال حاضر تعداد خانه‌های خالی کمتر شده است، چون بخشی از این خانه‌های خالی، خانه‌هایی بود که در حوزه مسکن‌مهر و اطراف شهرهای بزرگ وجود داشت که آب و برق و گاز و امکانات نداشتند که بخشی ساماندهی و به شبکه عرضه وارد شده است.

وی افزود: تقریبا در استان تهران 500 هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد. از این 500 هزار واحد مسکونی، حدود 250 هزار واحد داخل شهر تهران و حدود 250 هزار واحد خارج از شهر تهران است.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: واحدهایی که خارج از شهر تهران است، به طور معمول واحدهای کوچک و بدون امکانات و یا کم امکانات است که خالی مانده است. واحدهای دیگری هم که در شهر تهران خالی مانده، عموما واحدهای لوکس و لاکچری و متراژ بزرگ در شمال تهران هستند که دهک‌های ضعیف و متوسط حتی انباری این خانه‌ها را هم نمی‌توانند اجاره کنند.

عقبایی ادامه داد: اگر این خانه‌ها وارد شبکه عرضه هم شود، دهک ضعیف و متوسط انباری این خانه‌ها را هم نمی‌تواند اجاره کند؛ چه برسد به خانه را، چراکه الگوی ساخت، متناسب با دهک ضعیف و متوسط جامعه نیست.

وی متذکر شد: وقتی که مالیات بر خانه‌هالی خالی موثر در قانون لحاظ شود، آن زمان یا الگوهای تولید تغییر می‌کند که توده مردم بتوانند از خانه‌ها استفاده کنند و نیز به حدی رقم مالیات سنگین می‌شود که ضرر نگه داشتن خانه بیشتر از خالی نگه داشتن آن خواهد بود.