کد خبر: ۵۱۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۹ 23 June 2020

تغییر رویکرد در طراحی معابر شهری

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از تصویب آیین نامه طراحی معابر شهری بر مبنای اصول حمل و نقل پایدار در جلسه دیروز شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خبر داد.
به گزارش سازه نیوز به نقل از تسنیم، شهرام آدم نژاد با اعلام اینکه اولین نسخه این آیین‌نامه در سال 1375 توسط وزارت مسکن و شهرسازی سابق منتشر شد، اظهار کرد: رویکرد جهانی طراحی معابر شهری، طی سالیان اخیر از خودرومحوری به انسان‌محوری تغییر کرده است، لذا نیاز به تغییر در رویکرد آیین نامه قبلی وجود داشت.

وی ادامه داد: با شکل گیری معاونت حمل‌و‌نقل در ستاد وزارت راه‌و‌شهرسازی و در راستای تحقق مصوبه هیئت وزیران، مطالعات بازنگری این آیین‌نامه در دستور کار معاونت حمل‌و‌نقل قرار گرفت.

وی افزود: بروزرسانی صورت گرفته مبتنی بر اصول توسعه پایدار بوده و طرح خیابان‌ با اولویت به شیوه‌های پیاده، دوچرخه و حمل‌و‌نقل همگانی ترویج شده است و ملاحظات طراحی هرکدام در مجلد مستقل مورد توجه قرارگرفته‌است. در این راستا تامین نیاز و دسترسی مناسب و ایمن همه شیوه های حمل و نقل در کنار یکدیگر مدنظر بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با استناد به آمار تصادفات پلیس راهور مبنی بر این که قریب به نیمی از تصادفات منجر به فوت در شهرها را مرتبط با عابرین پیاده بوده است، بیان کرد: متاسفانه به دلیل عدم توجه به مسائل ایمنی عابر پیاده، در حال حاضر خیابان‌های شهری جولانگاه خودروهای شخصی شده و شاهد تلفات انسانی قابل توجه در شهر هستیم.

به گفته آدم نژاد، در آیین نامه طراحی معابر شهری که مورد تصویب قرار گرفت، نهایت تلاش و تاکید برای افزایش ایمنی عابران پیاده، پیوستگی شبکه پیاده روی در شهرها برای تمام اقشار جامعه از قبیل افراد سالخورده و ناتوان و معلولان صورت گرفته است.

وی گفت: پیاده سازی اصول آیین‌نامه جدید در شهرهای جدید، بازطراحی، بازآفرینی و طرح‌های آماده سازی در مناطق شهری، علاوه بر بازگرداندن فضای انسانی و نشاط و پویایی به خیابان شهری، قطعا منجر به کاهش مخاطرات ایمنی خواهد شد.

وی همچنین  با اشاره به اهمیت تحقق اهداف آیین‌نامه، به لزوم آموزش و به روزرسانی مداوم آن و تشکیل کمیته دائمی آموزش، پایش و به هنگام‌سازی و تیم فنی و کارشناسی پشتیبان اشاره کردو افزود: انجام مطالعات بروزرسانی آیین‌نامه مذکور توسط دانشگاه تهران و تیم فنی متشکل از متخصصان حوزه حمل‌و‌نقل و شهرسازی بوده و نظارت بر آن را دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره وری حمل‌و‌نقل بر عهده داشته است.

وی تصریح کرد:محتوای آیین‌نامه طی 22 جلسه در کمیته کارشناسی معاونت حمل‌و‌نقل وزارت راه‌و‌شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، با همکاری و تعامل مناسب مجموعه وزارت کشور، به منظور اخذ نظر کلیه ذی نفعان و بهره برداران نظیر شرکت‌های مشاور حوزه ترافیک و حمل‌و‌نقل، شهرداری‌های کشور و متخصصان و مهندسین این حوزه، 14 جلسه فنی نیز برای پایش و بررسی آیین‌نامه مذکور در دفتر حمل‌و‌نقل آن وزارتخانه برگزار شد و سپس در شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مورد تصویب قرار گرفت. در نهایت پس از تشکیل 7 جلسه کارشناسی در کمیته فنی طرح‌های فرادست با حضور همه دستگاه‌های عضو و کمیته های منتخب آن، طرح در صحن شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور مطرح و با اجماع نظرات مثبت دستگاه‌ها تصویب شد.