کد خبر: ۵۱۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۹ 25 June 2020

آزاده راه شیراز- اصفهان نیازمند تامین بودجه

محمدباقر نوبخت معاون رییس‌ جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح چهارشنبه از آزادراه شیراز – اصفهان بازدید کردند. تصمیم گیری در باره شتاب بخشی ساخت این آزاد راه نویدبخش افق روشن توسعه زیر ساخت های این استان است.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایرنا، آزاد راه شیراز - اصفهان  در مسیری به طول ۲۲۰ کیلومتر  اوایل دهه ۹۰ آغاز شده و اکنون در حال ساخت است و بر اساس وعده هایی که پیشتر مسوولان فارس داده اند بیش از  ۲ سال  از افق بهره برداری آن می گذرد ، برای اتمام آزاد راه شیراز - اصفهان یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است.

 برای این طرح در بودجه امسال ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته و همچنین بانک‌های عامل شامل سپه، مسکن و ملی موافقت کرده‌اند هر کدام ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت کنند از سال ۱۳۹۰ تاکنون برای اجرای این پروژه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار لازم است.

آزاد راه شیراز - اصفهان بیش از  ۷۵ درصد پیشرفت دارد و  در ۶۴ کیلومتری از این مسیر ۲۲۴ کیلومتری در قطعات یک تا هفت روسازی بتنی و یک لایه آسفالت انجام شده است.

افتتاح آزاد راه تا پایان سال ۹۹ 

معاون رییس‌ جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه عصر روز چهارشنبه گذشته در جریان بازدید از پروژه آزادراه شیراز – اصفهانگفت: با توجه به مهیا بودن منابع مالی و اراده‌ای که در ۲ وزارتخانه راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای اتمام پروژه آزادراه شیراز – اصفهان وجود دارد، هیچ عذر و بهانه‌ای برای تاخیر در اتمام این طرح پذیرفتنی نیست.

محمد باقر نوبخت،  افزود: هرآنچه را که دولت در بحث تامین مالی این پروژه تعهد کرده انجام خواهیم داد و قبل از پایان شهریور امسال ۵۰۰ میلیارد تومانی را که برآورد مالی این طرح است، انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: ۲۰۰ میلیارد تومان از این رقم را برای تخصیص اقدام کرده‌ایم و ۳۰۰ میلیارد تومان باقی‌مانده را نیز قبل از پایان شهریور ۹۹ تامین خواهیم کرد.بنابراین امروز این وعده را بگیریم که آزاد راه شیراز – اصفهان حداکتر تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد.

افتتاح کل آزاد راه تا خرداد ۱۴۰۰ 

وزیر راه و شهرسازی هم در جریان این بازدید گفت: امیدواریم بتوانیم که این قول را بدهیم که بتوانیم تا قبل از پایان سال ۹۹، قطعه ۶ این پروژه را به ثمر برسانیم و کل این طرح نیز تا خردادماه سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

محمد اسلامی، ادامه داد: تمام ترافیکی که از این آزادراه عبور می‌کند مربوط به شهر شیراز نیست و باید بتواند در شبکه ترافیکی اطراف شیراز به سمت شرق، غرب و جنوب توزیع شود. آن بخش باقی‌مانده نیز که در قالب قطعه هشت یا قطعه یک آزاد راه شیراز - بوشهر است نیز در اولویت قرار دارد و باید آن را دنبال کنیم.

اختصاص ۵۰۰ میلیاد تومان تا شهریور ۹۹

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  هم در جریان این بازدید گفت: این وزارتخانه به عنوان شریک سرمایه‌گذاری در اجرای پروژه آزادراه شیراز- اصفهان تا پایان شهریورماه امسال ۵۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص می‌دهد.

امیر سرتیپ امیر حاتمی،  ضمن قدردانی از تمام دست‌اندرکاران اجرای این پروژه بیان داشت: از آنجا که برای اجرای این پروژه تا این مرحله هزینه زیادی صرف شده همه باید بکوشیم که هرچه سریع‌تر به اتمام برسد.

وی، افزود: به پاس گرامیداشت یاد و خاطره شهید سپهبد قاسم سلیمانی، نام بزرگترین پل این آزادراه به نام این شهید بزرگوار نامگذاری شده است.

آزاد راه شیراز - اصفهان بزرگترین آزاد راه جنوب 

استاندار فارس نیز  تکمیل پروژه آزادراه شیراز – اصفهان را زمینه‌ساز تکامل توسعه استان و کشور دانست و ادامه داد: این پروژه ۲۲۲ کیلومتری به عنوان نخستین و بزرگترین آزادراه جنوب کشور، مرکز کشور را به جنوب کشور و استان فارس متصل می‌کند.

عنایت الله رحیمی اظهار داشت: این پروژه در ادامه به سمت استان‌های بوشهر و هرمزگان نیز تداوم خواهد یافت تا با اتصال به این استان‌ها بتوانیم از امزایای دریا استفاده بیشتری ببریم.

استاندار فارس، آزادراه شیراز – اصفهان را یک پروژه یک پروژه سبز دانست و بیان کرد: این پروژه با توجه به کوتاه شدن مسافت و زمان سفر باعث می‌شود در مصرف مقدار قابل توجهی سوخت فسیلی صرفه‌جویی شود و علاوه بر آن ایمنی حمل نقل جاده‌ای ما نیز افزایش خواهد یافت.

رحیمی، با اشاره رتبه نخست فارس در کاهش تلفات جاده‌ای گفت: شاید علت بیشترین آمار تلفات و حوادث جاده‌ای استان را بتوان در وسعت و گستردگی جاده‌ها و پراکندگی سکونتگاه‌های آن جست و جو کرد.

وی، ضمن قدردانی از رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به دلیل کمک به تامین اعتبار پروژه آزاد راه شیراز – اصفهان  بیان کرد: دولت تدبیر و امید در سال‌های اخیر سعی کرد با توجه به دستور رییس جمهوری در ۲ سفر استانی که به فارس داشتند، به تعهدات خود در مورد این پروژه عمل کند.

از جمله مزایای طرح آزاد راه شیراز - اصفهان  می‌توان به کاهش حدود ۱۳۵ کیلومتری این مسیر ، کاهش ۲ ساعته زمان سفر، کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۳۶ میلیون لیتر در سال، کاهش سالانه ۱۸۰ میلیارد ریال هزینه تصادفات جاده‌ای و کاهش استهلاک خودروهای عبوری اشاره کرد.

برای اجرای این پروژه که هم‌اینک ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تاکنون افزون بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار لازم است.

احداث قطعه ۸ آزادراه شیراز - اصفهان نسبت به سایر قطعات از اولویت بیشتری برخوردار است  و تاثیر قابل توجهی بر رفع مشکل ترافیک در محدوده گویم ورودی شمالغرب شیراز دارد، از این رو از شرکت‌های پارس گستر و جهاد نصر، تقاضا شده  که با همراهی و تعامل و پذیرش مدل‌های ارائه شده برای همکاری، در مسیر تسریع احداث این قطعه از پروژه یاد شده، تلاش کنند.

با توجه به انتهای آزاد راه شیراز – اصفهان که به بزرگراه شیراز- سپیدان  (بین منطقه گویم و قلات ) منتهی می شود و این محور جوابگوی این حجم از ترافیک نیست، با توافقی که بین معاونت آزاد راههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و شرکت جهاد نصر فارس انجام شده ، قطعه ۸ آزاد راه شیراز – اصفهان از بالا دست شهرک گلستان به بزرگراه حسینی الهاشمی و کمربندی غربی اتصال و به زودی عملیات اجرایی احداث این قطعه از آزاد راه شروع خواهد شد.

  در واقع این قطعه ۸ آزاد راه شیراز-اصفهان بخشی از آزاد راه در دست مطالعه شیراز – بوشهر نیز محسوب می شود که مطالعات آن جهت عملیاتی شدن در دست اقدام است. این قطعه از آزادراه نیز همزمان و هماهنگ با بقیه قطعات آزادراه شیراز – اصفهان افتتاح خواهد رسید.

انتهای آزاد راه شیراز – اصفهان که منتهی به بزرگراه شیراز – سپیدان است برای انتقال ترافیک و کاهش مشکلات ناشی از ازدحام ترافیک به بزرگراه حسینی‌الهاشمی و کمربندی غربی شیراز به طول ۱۲ تا ۱۴ کیلومتر اتصال می‌یابد.