کد خبر: ۵۱۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۹ 29 June 2020

اجرای ۱۱ مصوبه شورای شهر در هاله ای از ابهام

رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران به شهردار تهران تذکر داد تا هرچه سریع‌تر به روند غیرقانونی اظهارنظر درخصوص مصوبات شورای شهر در حوزه شفافیت مالی، ارائه بهانه‌های ناموجه و تاخیرهای مکرر در اجرای مصوبات پایان دهد و ۱۱ مصوبه مهم شورا در حوزه شفافیت را اجرایی کند.
به گزارش سازه نیوز به نقل از مهر، بهاره آروین عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه شفافیت و جلوگیری از فساد مالی در شهرداری تهران را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده و مصوبات متعددی نیز در این خصوص به تصویب رسانده، اما متاسفانه شهرداری به انحای مختلف در اجرای این مصوبات کوتاهی کرده، گفت: عدم اجرای مصوبات شورای شهر در حوزه مالی به سه شیوه اتفاق افتاده است، در شیوه اول، شهرداری تهران به‌صورت غیرقانونی از اجرای مصوبات قانونی شورای اسلامی شهر تهران استنکاف می‌کند، خود را بالاتر از شورا و سایر نهادهای قانونی قرار می‌دهد و درباره قانونی بودن یا نبودن مصوبات شورا اظهارنظر می‌کند.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با اشاره به شیوه دوم شهرداری تهران برای اجرا نکردن مصوبات گفت: شهرداری تهران بعضا ملاحظاتی را اعلام می‌کند با این مضمون که اجرای برخی از بخش‌های مصوبات شورا، به ضرر شهرداری است. این درحالی است که مصوبات شورا با موافقت و تصویب اکثریت نمایندگان مردم در شورای شهر به تصویب رسیده است که اولویت اول و آخرشان تامین منافع شهروندان است. آروین تصریح کرد: شهرداری تهران به هیچ‌‌وجه نمی‌تواند این اولویت‌بخشی به منافع شهروندان توسط نمایندگان مردم را زیر سوال برده و به بهانه حفظ منافع سازمانی که اغلب به معنای حفظ منافع شخصی بخشی از مدیران و بدنه شهرداری است، از اجرای مصوبات قانونی شورای شهر استنکاف کند.

به گفته او، متأسفانه عدم انتشار اطلاعات معاملات ملکی شهرداری تهران (با وجود اینکه انواع دیگر معاملات شهرداری تهران مطابق با مصوبه «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی معاملات» منتشر شده است) و عدم اجرای تبصره‌های ۱۶ و ۳۵ بودجه سال ۹۸ که به ترتیب ناظر بر انتشار کمک‌های شهرداری تهران به اشخاص حقوقی و انتشار اطلاعات املاک واگذارشده و اجاره‌ داده شده شهرداری تهران است، از جمله مصوبات مهم در حوزه شفافیت مالی است که به بهانه درنظر گرفتن ملاحظات سازمانی همچنان اجرا نشده باقی مانده است. عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران شیوه سوم شهرداری برای عدم اجرای مصوبات را عدم اهتمام بدنه این نهاد به اجرای مصوبات و تاخیرهای ناموجه نسبت به زمان‌بندی‌های مصوب دانست و گفت: این درحالی است که کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی شورای شهر از جمله کمیته شفافیت و شهر هوشمند در تعامل همدلانه با شهرداری تهران، برای اجرای مصوبات جلسات متعددی برگزار کرده و از خود شهرداری برنامه زمان‌بندی خواسته است تا با در نظر گرفتن شرایط و محدودیت‌های شهرداری، اجرای مصوبات را پیگیری کند. اما شهرداری به زمان‌بندی‌های ارائه‌شده خود نیز هیچ‌گونه پایبندی نشان نمی‌دهد. گفتنی است، راه‌اندازی بازار آنلاین تهاتر، انجام الکترونیکی معاملات شهرداری تهران و ثبت با گردش اطلاعات انواع معاملات متوسط به بالا، انتشار کلیه معاملات شهرداری شامل قراردادهای متوسط به بالا و مناقصه‌ها، مزایده‌ها، تهاترها و اسناد مربوط به واگذاری‌ها از جمله معاملات ملکی، انتشار برخط گزارش‌های ماهانه درآمد و هزینه و پرداخت روی ردیف‌های بودجه سنواتی، ثبت اطلاعات املاک شهرداری تهران، انتشار کمک‌های شهرداری تهران به اشخاص حقوقی، انتشار اطلاعات املاک واگذارشده و اجاره‌داده شده شهرداری، ارائه لایحه درخصوص برنامه عملیاتی اقدامات و زمان‌بندی جهت عرضه سهام شرکت‌هایی که بیش از ۳۴درصد سهام آنها متعلق به شهرداری تهران یا واحدهای تابعه آن است و قابلیت واگذاری در بورس را دارد و یکپارچگی سامانه‌های حوزه مالی اعم از سامانه جامع معاملات، سامانه جامع املاک، سامانه جامع مالی، سامانه کنترل پروژه و... از جمله مواردی است که بهاره آروین خواستار پیگیری آنها از سوی رئیس شورای شهر تهران شد.