کد خبر: ۵۱۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۱۱ تير ۱۳۹۹ 01 July 2020

دو نرخ رسمی از اجاره‌بهای زمستان ۹۸

مرکز آمار ایران در حالی روز گذشته در جدیدترین گزارش خود از تحولات بازار کشوری اجاره مسکن، تورم نقطه به نقطه اجاره زمستان ۹۸ را معادل ۹/ ۲۲ درصد اعلام کرد که پیش از این و در گزارش دیگری درخصوص تحولات کشوری بازار مسکن در زمستان سال گذشته، از رشد ۶/ ۴۴ درصدی میانگین اجاره‌بهای مسکن کشور در این فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل خبر داده بود.
به گزارش سازه نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته، در گزارشی که در این زمینه از سوی مرکز آمار منتشر شد اعلام شد شاخص اجاره‌بهای مسکن در کشور در زمستان سال ۹۸ در مقایسه با زمستان ۹۷ با افزایش ۹/ ۲۲ درصدی مواجه شده است.این در حالی است که در گزارش دیگری که طی هفته‌های گذشته از سوی همین مرجع آماری منتشر شده بود نوسان بازار کشوری اجاره مسکن در همین بازه زمانی رشد ۶/ ۴۴ درصدی نرخ اجاره بهااعلام شده بود.

اگر چه رشد ۹/ ۲۲ درصدی مربوط به نوسان افزایشی شاخص اجاره‌بهاست و افزایش ۶/ ۴۴ درصدی مربوط به نرخ رشد اجاره مسکن در زمستان ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل،اما به نظر می‌رسد اختلاف فاحش بین این دو نرخ که مربوط به یک بازه زمانی یکسان است،اختلافی قابل تامل است و لازم است مرکز آمار درخصوص اختلاف این دو نرخ شفاف‌سازی کند.

براساس گزارش روز گذشته مرکز آمار درخصوص تحولات کشوری بازار اجاره،شاخص اجاره‌بهای مسکن در فصل زمستان ۹۸ با ۹/ ۲۲ درصد رشد نسبت به زمستان ۹۷ به عدد ۳/ ۱۶۹ رسیده است.

در گزارش چند هفته گذشته مرکز آمار درخصوص تحولات زمستانی بازار اجاره‌بها نیز اعلام شده بود میانگین اجاره‌بهای هرمترمربع واحد مسکونی در شهرهای کشور در زمستان۹۸ با رشد ۶/ ۴۴ درصدی در مقایسه با زمستان ۹۷ به ۱۶ هزار تومان رسیده است. این میزان اختلاف بین نرخ رشد اجاره‌بها و تغییرات شاخص اجاره‌بها در یک بازه زمانی یکسان قابل تامل است.به خصوص اینکه هر دو آمار از سوی یک مرجع آماری و تنها به فاصله چند هفته اعلام شده است.

در این گزارش همچنین مرکز آمار تحولات بهاری بازار اجاره مربوط به سال ۹۹ را نیز تشریح کرده است و نرخ رشد اجاره‌بها در بهار امسال را برای دو گروه از مستاجران اعلام کرده است.در بخشی از این گزارش تغییرات اجاره‌بهای مسکن در بهار امسال در مقایسه با بهار سال قبل(فصل مشابه سال قبل) و همچنین زمستان سال گذشته(یک فصل قبل) در همه معاملات ثبت شده در بازار اجاره اعلام شده است و در بخش دیگری از این گزارش نرخ رشد اجاره‌بها برای آن دسته از مستاجرانی که در بهار امسال اقدام به تمدید قراردادهای سال گذشته خود با موجران کرده‌اند تشریح شده است.

مطابق با روال دست‌کم دو فصل گذشته، به‌طور متوسط آن دسته از مستاجرانی که در بهار امسال اقدام به جابه‌جایی در بازار اجاره کرده‌اند، نرخ رشد کمتری را در مقایسه با آن گروه از مستاجرانی که اقدام به تمدید قراردادهای سال گذشته خود با موجران کرده‌اند متحمل شده‌اند.در حالی که در این گزارش متوسط افزایش اجاره‌بهای مسکن در کشور برای خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته‌اند در بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته ۶/ ۳۳ درصد افزایش یافته است شاخص اجاره‌بهای مسکن در این بازه زمانی برای همه مستاجران با رشد ۳/ ۲۳ درصد همراه شده است و از عدد ۱۴۲ در بهار ۹۸ به عدد ۱/ ۱۷۵ در بهار امسال رسیده است. در واقع مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود از تحولات بازار اجاره مسکن، از یکسو متوسط افزایش اجاره بها برای خانوارهایی که در بهار امسال به دنبال سررسید قراردادهای یک‌ساله اجاره خود اقدام به تمدید اجاره‌نامه با موجران کرده‌اند و از سوی دیگر متوسط افزایش اجاره‌بها در همین بازه زمانی برای همه مستاجران کشور اعم از افرادی که اقدام به تمدید قرارداد کرده یا در بازار اجاره جابه‌جا شده‌اند،را اعلام کرده است.

براساس این گزارش آن دسته از مستاجرانی که در بهار امسال پس از اتمام مدت زمان یک‌ساله اجاره مسکن اقدام به تمدید اجاره‌نامه‌های خود با موجرانشان کرده‌اند به‌طور متوسط با افزایش ۶/ ۳۳درصدی اجاره بها در مقایسه با اجاره‌نامه‌های سال قبلشان که در بهار ۹۸ منعقد شده بود روبه‌رو شده‌اند. در واقع اجاره‌نامه‌های تمدیدی این گروه از مستاجران به‌طور متوسط با این میزان افزایش اجاره‌بها برای مدت زمان یک‌سال دیگر تا بهار سال بعد تمدید شده است. آمارها نشان می‌دهد،این میزان افزایش اجاره‌بها، ۲ واحد درصد بیشتر از متوسط افزایش اجاره‌بها برای خانوارهایی است که در زمستان سال گذشته اقدام به تمدید قراردادهای خود برای مدت زمان یک‌سال دیگر کرده‌اند. در زمستان سال گذشته آن دسته از مستاجرانی که بعد از اتمام دوره زمانی یک‌ساله اجاره اقدام به تمدید قرارداد خود با موجرانشان کردند به‌طور متوسط ۶/ ۳۱ درصد افزایش در نرخ اجاره‌بها داشتند. این میزان افزایش اجاره‌بها در بهار امسال در مقایسه با دست‌کم هشت فصل گذشته (از بهار ۹۷ تاکنون) بی سابقه بوده است.

در بهار ۹۷ آن دسته از مستاجرانی که اقدام به تمدید قراردادهای یک‌ساله خود با موجران کردند به‌طور متوسط افزایش ۲/ ۱۷ درصدی اجاره‌بها را متحمل شدند که این میزان در بهار ۹۸ به ۲۷ درصد و در بهار ۹۹ به ۶/ ۳۳درصد رسید.

در این گزارش همچنین تغییرات مربوط به شاخص اجاره‌بهای مسکن نیز اعلام شده‌است. بر این اساس در فصل بهار ۹۹ شاخص اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری به عدد ۱/ ۱۷۵ رسید که این میزان نسبت به فصل قبل-زمستان ۹۸- معادل ۴/ ۳ درصد افزایش داشته است. بیشترین تورم فصلی در شاخص اجاره‌بهای مسکن در میان استان‌های کشور در بهار امسال مربوط به استان ایلام با رشد ۱/ ۹ درصدی شاخص اجاره‌بها بوده است و کمترین آن مربوط به استان لرستان با ۷/ ۰رشد در شاخص اجاره‌بها بوده است.

همچنین تورم نقطه به نقطه شاخص اجاره‌بهای مسکن در کشور در فصل بهار امسال(تغییرات شاخص اجاره‌بهای مسکن در بهار امسال در مقایسه با تغییرات شاخص اجاره‌بها در بهار سال گذشته) نیز معادل ۳/ ۲۳ درصد گزارش شده است.از سوی دیگر، بیشترین تورم نقطه به نقطه در شاخص اجاره‌بهای مسکن کشور مربوط به استان لرستان با ۷/ ۳۵درصد افزایش در شاخص اجاره‌بها وکمترین آن مربوط به استان آذربایجان‌غربی با افزایش ۵/ ۷ درصدی شاخص اجاره‌بهاست. در استان تهران نیز تورم نقطه به نقطه اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در بهار امسال معادل ۲/ ۲۸درصد گزارش شده است. استان تهران به لحاظ بیشترین تورم نقطه به نقطه اجاره واحدهای مسکونی در بهار امسال در میان همه استان‌های کشور در رتبه چهارم قرار گرفته است.

براساس اعلام مرکز آمار همچنین تورم سالانه اجاره‌بهای واحدهای مسکونی خانوارهای شهری در فاصله سال‌های ۱۳۹۹-۱۳۹۵ اعلام شده است. تورم سالانه در بخش اجاره خانوارهای شهری در بهار ۹۹ به ۷/ ۲۲ درصد رسیده است.