کد خبر: ۵۱۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۱ تير ۱۳۹۹ 01 July 2020

امید به اصلاح جو قیمتی در بازار اجاره

برخی از واسطه‌های معاملات بازار اجاره مسکن نسبت به اصلاح جو قیمتی این بازار در روزهای آینده ابراز امیدواری می‌کنند.
به گزارش سازه نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، به دنبال ابلاغ دستورالعمل ضدکرونایی برای حمایت از مستاجران، براساس تصمیم دولت از این پس تا اطلاع ثانوی افزایش نرخ اجاره‌بهای مسکن در تهران و سایر شهرها براساس سقف‌های مجاز انجام خواهد شد و موجران مطابق با قانون جدید موظف به رعایت حد مجاز افزایش اجاره‌بها هستند.

حد مجاز افزایش اجاره‌بها در حالی برای تهران تا ۲۵ درصد اجاره‌بهای سال گذشته، کلان‌شهرها تا ۲۰ درصد وسایر شهرها تا ۱۵ درصد تعیین شده است که مشاوران و واسطه‌های معاملات اجاره مسکن شهر تهران روز گذشته در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» نسبت به اصلاح جو روانی بازار اجاره و کاهش نسبی التهابات این بازار تا میزان قابل قبولی بعد از ابلاغ این مصوبه ابراز امیدواری می‌کنند.

از ابتدای سال جاری به دنبال نوسانات افزایشی سایر بازارهای اقتصادی همچون بورس، طلا و همچنین افزایش قابل توجه قیمت فروش واحدهای مسکونی بازار اجاره نیز تحت تاثیر قرار گرفته، به‌طوری‌که برخی از موجران اقدام به افزایش قابل توجه نرخ‌های پیشنهادی واحدهای مسکونی اجاره‌ای کردند. از آنجا که توان مستاجران برای پرداخت اجاره‌بها همواره نسبت به اجاره‌بهای پیشنهادی موجران محدود است امسال این گروه از متقاضیان بازار مسکن شرایط دشوارتری را نسبت به متقاضیان خرید آپارتمان و در مقایسه با شرایط سال‌های گذشته خود پیش‌رو دارند. اجاره‌بهای پیشنهادی عمده فایل‌هایی که طی دو ماه گذشته تاکنون و به خصوص از ابتدای تابستان به بازار اجاره عرضه شده است به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. با این حال واسطه‌های معاملات اجاره امیدوارند در روزهای آینده نرخ‌های غیرواقعی بازار اجاره نیز به دنبال اجرای مصوبه جدید تا حدی اصلاح شود و از التهابات فعلی بازار اجاره تا حدی کاسته شود.