کد خبر: ۵۱۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۱۵ تير ۱۳۹۹ 05 July 2020

پیش بینی زلزله غیر ممکن است

رئیس پژوهشکده علوم زمین گفت: پیش بینی زلزله برای هر کشوری غیر ممکن و ادعای آن اثبات نشده است.
به گزارش سازه نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، مرتضی طالبیان زلزله شناس و رئیس پژوهشکده علوم زمین درباره زلزله های اخیر در کشور به ویژه در منطقه رشته کوه های زاگرس گفت: منطقه زاگرس منطقه‌ای است که زلزله‌های فراوانی نسبت به نقاط دیگر کشور در آن رخ می‌دهد، اما بزرگی آن‌ها کم است، البته در زلزله‌های تاریخی و زلزله سرپل ذهاب شاهد وقوع زلزله‌هایی با قدرت زیاد بودیم.

وی افزود: از نظر آماری فراوانی زلزله‌های با قدرت متوسط و بین 3 تا 5 ریشتر در زاگرس زیاد است بنابراین وقوع زلزله‌های با مقیاس 5 ریشتر در زاگرس طبیعی است.

طالبیان در پاسخ به این سوال که آیا احتمال وقوع زلزله‌ای با قدرت بیشتر در این منطقه وجود دارد و یا نه؟ گفت: در هیچ جای دنیا نمی‌توان وقوع زلزله و مقیاس آن را پیش بینی کرد این مسئله درباره زلزله اخیر گسل مشا نیز مطرح شد و واقعیت این است که وقوع زلزله در هیچ جا قابل پیش بینی نیست.به نقل از باشگاه خبرنگاران، مرتضی طالبیان زلزله شناس و رئیس پژوهشکده علوم زمین درباره زلزله های اخیر در کشور به ویژه در منطقه رشته کوه های زاگرس گفت: منطقه زاگرس منطقه‌ای است که زلزله‌های فراوانی نسبت به نقاط دیگر کشور در آن رخ می‌دهد، اما بزرگی آن‌ها کم است، البته در زلزله‌های تاریخی و زلزله سرپل ذهاب شاهد وقوع زلزله‌هایی با قدرت زیاد بودیم.

وی افزود: از نظر آماری فراوانی زلزله‌های با قدرت متوسط و بین 3 تا 5 ریشتر در زاگرس زیاد است بنابراین وقوع زلزله‌های با مقیاس 5 ریشتر در زاگرس طبیعی است.

طالبیان در پاسخ به این سوال که آیا احتمال وقوع زلزله‌ای با قدرت بیشتر در این منطقه وجود دارد و یا نه؟ گفت: در هیچ جای دنیا نمی‌توان وقوع زلزله و مقیاس آن را پیش بینی کرد این مسئله درباره زلزله اخیر گسل مشا نیز مطرح شد و واقعیت این است که وقوع زلزله در هیچ جا قابل پیش بینی نیست.