کد خبر: ۵۱۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۹ 06 July 2020

ساخت ۵۴ هزار مسکن برای محرومان ۱۴ استان کشور

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ساخت ۵۴ هزار مسکن برای محرومان ۱۴ استان کشور و آغاز پرداخت وام کمکی ۱۵ میلیون تومانی مسکن روستایی خبر داد.
به گزارش سازه نیوز به نقل از تسنیم، علیرضا تابش در مراسم امضای تفاهمنامه پرداخت وام 15 میلیون تومانی کمک به احداث و تکمیل مسکن روستایی اظهار کرد: تفاهمنامه امروز برای تکمیل واحدهای روستایی یا واحدهای کوچک شهری است که وام آنها کفاف ساخت و ساز را نمی دهد.

وی ادامه داد: با اعتبار 30 میلیارد تومانی بنیاد مسکن که در بانک سپرده گذاری می شود با احتساب 60 میلیارد تومان بانک،  15 میلیون تومان وام با کارمزد 4 درصد په 6000 نفر رداخت می شود.

وی افزود: به خانوارهای که بخواهند فضای معیشتی را ایجاد کنند در اولویت دریافت این وام قرار می گیرند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با یادآوری این که تا امروز ساخت 54 هزار واحد مسکن محرومان با همکاری سازمان برنامه و بودجه در 14 استان آغاز شده است، اضافه کرد: ساخت این واحدها از یکسال و نیم قبل آغاز شده اما کلنگ برخی از این پروژه ها طی ماه های اخیر به زمین زده شده است.

تابش در خصوص جزئیات این طرح گفت: در این برنامه سهم متقاضیان را دولت تامین می کند به همراه وام بانکی واحد 60 متری برای محرومان ساخته می شود. سال گذشته برای هر واحد 25 میلیون تومان وام بلاعوض تامین می شد که امسال این رقم به 30 میلیون تومان افزایش یافته است.

وی با بیان این که ساخت 20 هزار واحد مسکن محرومان به اتمام رسیده است، افزود: سایر واحدها نیز در مراحل مخلف ساخت قرار دارد و ساخت این واحدها بیشتر از یک سال زمان نمی برد.

وی از تحویل این واحدها در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی خبر داد و گفت: طرح ملی مسکن به تازگی شروع شده چون باید ساز و کار آن مشخص می شد. معادل حدود 52 هزار واحد زمین در شهرهای مختلف به بنیاد مسکن تحویل شده است. این رقم را می خواهند به 120 تا 130 هزار واحد برسانند که سهم بنیاد در طرح ملی مسکن است.

وی با بیان این که از این تعداد 12 هزار واحد طراحی شده و ساخت 6000 واحد آغاز شده است، اظهار کرد: متوسط پیشرفت فیزیکی این پروژه ها 20 تا 30 درصد است. امیدواریم پا به پای بنیاد مسکن، بانک ها هم تامین اعتبار کنند. بانک ها 20 هزار واحد برای بنیاد سهمیه تعیین کرده اند که تاکنون حدود 2 تا 3 هزار پرونده آماده شده و به بانک رفته است.