کد خبر: ۵۱۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۵ - ۱۸ تير ۱۳۹۹ 08 July 2020
پورحاجت:

محاسبات خنده دار نظام مهندسی برای ساخت مسکن

پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه محاسبات سازمان نظام مهندسی برای هزینه ساخت مسکن خنده دار و ۳۰ درصد پایین تر از واقعیت است، گفت: ساخت واحدهای مسکونی پنج طبقه در تهران در خوشبینانه ترین حالت متری ۳.۵ میلیون تومان است.
به گزارش سازه نیوز به نقل از تحلیل بازار، محاسبات هزینه ساخت مسکن از سوی سازمان نظام مهندسی موجبات اعتراض سازندگان و انبوه سازان مسکن را در پی داشته است. به همین منظور کانون انبوه سازان در نامه ای به محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نسبت به این محاسبات اعتراض کرده و خواستار دریافت مبانی مستندات هزینه های اعلامی شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان درباره هزینه ساخت مسکن شد.

با رشد قیمت نهاده های تولید مسکن روز به روز بر قیمت تمام شده مسکن نیز افزوده می شود. در گزارشی که مرکز آمار ایران در هفته جاری منتشر کرده هزینه ساخت مسکن در بهار امسال نسبت به زمستان سال قبل -یک فصل گذشته- از ناحیه تامین هزینه مصالح و تجهیزات ساختمانی و همچنین تامین هزینه مربوط به خدمات ساختمانی ۱۷ درصد افزایش یافت.

بر اساس این گزارش که بر مبنای اطلاعات قیمتی مربوط به نوسانات قیمتی در ۱۵ گروه اصلی مصالح و تجهیزات ساختمانی تهیه شده است قیمت انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی و همچنین خدمات ساختمانی در بهار امسال در مقایسه با بهار سال قبل بین ۱۰ تا حول وحوش ۶۰ درصد رشد کرده است.

بیشترین میزان تورم مصالح ساختمانی در بهار امسال در مقایسه با بهار قبل مربوط به گروه آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده بوده است. در بهار امسال قیمت این گروه از مصالح ساختمانی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل –بهار سال ۹۸-حدود ۶۰ درصد (۵۰.۸ درصد) رشد کرده است.

این میزان تورم بنا بر اعلام سازنده‌ها و فعالان ساختمانی شهر تهران تورمی قابل توجه محسوب می‌شود و هزینه ساخت مسکن در شهر تهران را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده است.

انتقاد دبیر کانون سراسری انبوه سازان در خصوص محاسبات اخیر سازمان نظام مهندسی بر روی هزینه ساخت مسکن در این خصوص است که وقتی مرکز آمار اعلام می کند هزینه ساخت مسکن بدون محاسبه و در نظر گرفتن هزینه های دستگاههای خدمات رسان حدود ۱۷ درصد رشد کرده چگونه است که سازمان نظام مهندسی برای ساخت هر متر مربع مسکن پنج طبقه اعلام می کند که ۲.۵ میلیون تومان هزینه ساخت است.

اعداد اعلامی به وزارت راه حداقل یک میلیون تومان پایین تر از عدد واقعی هزینه ساخت

فرشید پورحاجت با اشاره به اینکه شورای مرکزی باید قیمت های واقعی هزینه ساخت را اعلام کند گفت: شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی اعلام کرده است که هزینه ساخت هر متر مربع مسکن پنج طبقه ۲.۵ میلیون تومان است. در حالیکه این اعداد اعلامی به وزارت راه و شهرسازی حداقل یک میلیون تومان پایین تر از عدد واقعی هزینه ساخت است.

وی ادامه داد: در خوشبینانه ترین حالت ممکن و بدون در نظر گرفتن هزینه های دستگاه های خدمات رسان مثل آب و برق، بیمه و مالیات برای ساخت یک ساختمان پنج طبقه حداقل ۳.۵ میلیون تومان است. این اعداد نشان می دهد که سازمان نظام مهندسی یک میلیون تومان پایین تر از عدد واقعی قیمت های ساخت مسکن را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است.

پورحاجت خاطر نشان کرد: در حال حاضر اعداد و هزینه های اعلام شده برای ساخت مسکن از سوی سازمان نظام مهندسی برای ساختمان دو طبقه ۱.۶ میلیون تومان و برای ساختمان ۱۰ طبقه ۳.۳ میلیون تومان است. باور کنید این اعداد اعلامی به وزارت راه و شهرسازی و سکوت وزیر راه نسبت به این اعداد خنده دار جای تعجب دارد.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان تاکید کرد: وقتی این محاسبات و دیتاهای غلط به وزارت راه و شهرسازی ارائه و تایید می شود منجر به سیاستگذاری و برنامه ریزی غلط برای مسکن می شود.

وی ادامه داد: سوال ما این است که وقتی می گویند مسکن کالای سرمایه ای است چرا تولید مسکن کاهش می یابد؟ اگر مسکن کالای سرمایه ای شده است این دولت بوده است که آنرا به کالای سرمایه ای تبدیل کرده است. متاسفانه وزیر راه و شهرسازی عرضه و تقاضای مسکن را قبول نکرده است.

وی خاطر نشان کرد: به هر حال در قانون شرایطی برای تعیین مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی مشخص شده است و آنچه که در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان تعیین شده است تاکنون پابرجاست. این موضوع باید اصلاح شود چرا که مسیر خدمات مهندسی منحرف شده است.

پورحاجت تاکید کرد: اساسا سازمانهای نظام مهندسی جایگاه آنرا ندارد که بخواهد برای هزینه ساخت مسکن قیمت و عدد تعیین کند. حتی شخص وزیر راه و شهرسازی نیز نمی تواند این موضوع را به سازمانهای نظام مهندسی تفویض کند.

وی ادامه داد: به هر سوی هزینه های اعلام شده از سوی سازمان نظام مهندسی با بازار مسکن و هزینه های ساخت همخوانی ندارد و بسیار پایین تر از اعداد واقعی است.