کد خبر: ۵۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ 26 July 2020

کنترل روانی بازار اجاره با تسهیلات ودیعه مسکن

نایب رئیس اتحادیه املاک تهران می‌گوید: در نظر گرفتن تسهیلات ۲۵ درصدی برای تهرانی‌ها، ۲۰ درصدی برای کلان‌شهرها و ۱۵ درصدی برای سایر شهرها بازار اجاره مسکن را به لحاظ روانی کنترل کرد و از افسارگسیختگی نجات داد.
به گزارش سازه نیوز به نقل از تجارت‌نیوز، ثبت نام پیامکی وام ودیعه مسکن از امروز آغاز شد و جزئیات وام اجاره مستاجرین تا حدودی از سوی مقامات مسئول اطلاع‌رسانی شد. آن طور که از این طرح جدید دولت پیداست وام اجاره به تمام اجاره‌نشین‌ها تعلق نمی‌گیرد. حالا با شرایطی که دولت برای تخصیص این وام برای برخی اقشار در نظر گرفته است آیا می‌توان به کاهش قیمت اجاره خانه امیدوار شد؟ آیا اجاره‌بها مسکن ارزان می‌شود یا ممکن است با ارائه این نوع تسهیلات، بازار مسکن واکنش معکوس از خود نشان دهد؟

در همین حال نایب رئیس اتحادیه املاک تهران در پاسخ به این پرسش که تاثیر وام اجاره مسکن بر نرخ اجاره مسکن در بازار چیست؟  گفت: با افزایش قیمت مسکن قیمت اجاره مسکن نیز افزایش یافت. همین عامل باعث شد که مردم در مضیقه بمانند. از این‌رو در نظر گرفتن تسهیلات 25 درصدی برای تهرانی‌ها، 20 درصدی برای کلان‌شهرها و 15 درصدی برای سایر شهرها بازار اجاره مسکن را به لحاظ روانی کنترل کرد و از افسارگسیختگی نجات داد.

حسام عقبائی افرود: وام اجاره مسکن تاثیر بسزایی در کنترل نرخ اجاره مسکن دارد. میزان سود تسهیلات تنها مشکلی است که در مسیر وام اجاره مسکن وجود دارد. معتقدیم سود 12 درصد برای مستاجران بالاست. امیدواریم مسئولان وام اجاره مسکن را تنها در شرایط شیوع ویروس کرونا لحاظ نکنند و بلکه این تسهیلات نیز در بودجه سال‌های آینده لحاظ شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است که از این پس وام اجاره مسکن سال به سال افزایش یابد؟ پاسخ داد: فعلا مصوبه وام اجاره مسکن تا اتمام ویروس کرونا و اعلام وضعیت سفید در شهرها در نظر گرفته شده است. معتقدیم تا زمانی که مسکن استیجاری برای مردم ساخته نشود ارائه این نوع تسهیلات برای مستاجران باید ادامه‌دار باشد و همچنین باید بر اساس میزان نرخ تورم در هر سال سقف میزان تسهیلات نیز افزایش یابد.

عقبائی گفت: وام اجاره مسکن ابتدا برای خانواده‌های پنج نفره و زوجینی که تازه ازدواج کرده‌اند، در نظر گرفته شده است. بنابراین این افراد در اولویت اخذ تسهیلات وام اجاره مسکن هستند.