کد خبر: ۵۱۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ 26 July 2020
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این که برنامه ریزی دولت در حوزه ترانزیت غلط است، گفت: زمان انتقال کالا از مسیر راه آهن شلمچه-بصره- لاذقیه حدود ۳ روز است.
به گزارش سازه نیوز به نقل از تسنیم، مجتبی یوسفی با اشاره به ضرورت اجرای هر چه سریع تر پروژه خط ‌آهن شلمچه-بصره، گفت: در شرایط کنونی موضوع ترانزیت کالا و مسافر یکی از محورهای اساسی برای درآمدزایی کشورها است، اظهار کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی که فاقد درآمدهای نفتی و معدنی هستند، اما با توسعه بخش ترانزیت خود، به درآمدهای گسترده ای رسیده اند. در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز برنامه ریزی کلانی برای توسعه شبکه های ترانزیتی صورت گرفته است.

وی افزود: عملکرد مثبت کشورهای حاشیه خلیج فارس در حوزه ترانزیت کالا نشان می دهد که ما در این عرصه با برنامه ریزی غلط، فرصت ها را از دست داده ایم. یکی از ظرفیت های کنونی کشور در حوزه ترانزیتی، محور شلمچه-بصره است.

وی تصریح کرد: با اجرای راه آهن شلمچه-بصره، ایران به کشور عراق و در ادامه با اتصال به بندر لاذقیه، به کشور سوریه و دریای مدیترانه و سپس بازارهای اروپایی متصل شود، این مسئله نشان می دهد که اهمیت راه آهن مذکور برای کشورمان بسیار بالا است.

وی با بیان این که حمل و نقل ریلی جزء ارزان ترین حمل و نقل ها در دنیا محسوب می شود، گفت: یکی از مولفه های اصلی در برتری محورهای لجستیکی، بخش صرفه جویی در زمان است، در شرایط کنونی چین به دنیا سرمایه گذاری در بندر گوادر پاکستان برای انتقال کالا از این طریق به مدیترانه و کشورهای اروپایی است. حال باید به این مسئله توجه کرد که زمان انتقال کالا از مسیر راه آهن شلمچه-بصره- لاذقیه حدود سه روز است، اما ترانزیت کالا از مسیر بندر گوآدر به آن منطقه حدود 9 روز طول می کشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: قطعا اگر از فرصت های کنونی برای توسعه بخش های ترانزیتی کشور استفاده نشود، عملا کشورمان از رقابت تجاری در حوزه ترانزیت باز خواهد ماند.

یوسفی اضافه کرد: برای اجرای راه آهن شلمچه-بصره- لاذقیه باید از ظرفیت سرمایه های مردمی با استفاده از انتشار اوراق مشارکت بهره برد، چون دولت اعتبار کافی برای اجرای این پروژه را ندارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: