کد خبر: ۵۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ 02 August 2020

کاهش عرضه مسکن زمینه ساز افزایش قیمت شد

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان گفت: دولت در هفت سال گذشته خانه‌ای نساخته در حالی که جمعیت متقاضی مسکن افزایش یافته و در نتیجه تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن بر هم خورده که این اتفاق باعث گرانی خانه و مسکن در بازار شده است.
به گزارش سازه نیوز به نقل از فارس، جلال رشیدی کوچی پیرامون طرح تسهیلات اجاره مسکن اظهار داشت: با کلیات طرح تسهیلات اجاره مسکن موافق هستم اما در عین حال ایرادی اساسی به آن وارد است.

وی با اشاره به عدم تطابق عرضه و تقاضا در حوزه خانه و مسکن عنوان کرد: دولت در هفت سال گذشته خانه‌ای نساخته و عرضه‌ای در بازار نبوده در حالی که جمعیت متقاضی مسکن افزایش یافته و تقاضا بالا رفته و در نتیجه تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن بر هم خورده که این اتفاق باعث گرانی خانه و مسکن در بازار شده است.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعطای تسهیلات اجاره مسکن به مردم بیان داشت: هنگامی که برای اجاره مسکن وام و تسهیلات به مردم ارائه می‌شود، مردم را به سمت تقاضا تشویق می‌کند در حالی که عرضه مسکن ثابت است.

وی ادامه داد: حال مالکان کلانی که صاحب چندین خانه هستند و تاکنون هیچ مالیات و عوارضی نیز به دولت نداده‌اند، به سبب همین وامی که در مقابل قیمت خانه‌ها بسیار ناچیز است، دست به افزایش قیمت خانه‌های خود می‌زنند.

عضو کمیسیون آیین‌نامه داخلی و شوراهای مجلس گفت: هنگامی که وام خرید یا اجاره مسکن به مردم اعطا می‌شود بسیار خوب و مطلوب است اما قیمت مسکن در برابر وامی که پرداخت می‌شود با یکدیگر همخوانی نداشته و تفاوت زیادی دارد.

وی با تاکید موکد بر ناچیز بودن تسهیلات پرداختی برای اجاره مسکن، اذعان داشت: مالکان کلان مسکن یک شبه به علت اعطای وام دولت به مردم، قیمت خانه را چندین درصد افزایش می‌دهند، چون می‌دانند هستند کسانی که با دریافت وام، متقاضی مسکن و خانه خواهند بود.

عضو مجمع نمایندگان فارس تصریح کرد: برای مثال فردی که ۱۰ خانه در تهران با قیمت مثلا ۲ میلیارد تومانی داشته باشد، به بهانه وام مسکن پنج درصد به قیمت خانه‌های خود اضافه کند، البته در عمل رقم افزایش بسیار بیشتر است که در نتیجه هر خانه ۱۰۰ میلیون تومان و در مجموع یک میلیارد تومان، یک شبه به ارزش خانه‌های این فرد اضافه می‌شود و در آن‌سو کسی که خانه نداشته، کماکان بدون خانه است.

وی با اشاره به طرح مجلس جهت ساماندهی خانه‌های خالی، بیان داشت: مجلس برای رسیدگی به حوزه مسکن، کلیات طرح مالیات بر خانه‌های خالی را مصوب کرد و در حال حاضر جزئیات آن در حال بررسی است.

جلال رشیدی کوچی افزود: این طرح می‌گوید که اگر افرادی خانه‌های خالی دارند، آنها را کرایه نداده و به بازار عرضه نمی‌کنند، باید مالیات این خانه‌های خالی را بپردازند.

وی گفت: هدف از این طرح افزایش عرضه مسکن به بازار است تا بتواند تعادل میان عرضه و تقاضا را تا حدودی برقرار نماید.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس خاطرنشان کرد: به نظر من زمانی به مردم وام ارائه شود که عرضه در بازار بالا باشد و اینکه با عرضه کم، وام تنها موجب افزایش قیمت خواهد شد.

وی متذکر شد: این اعطای تسهیلات در عمل کمک به مالکان بزرگ حوزه مسکن می باشد تا روز به روز ثروتمندتر شوند.