کد خبر: ۵۱۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ 12 August 2020

معاملات صوری عامل افزایش قیمت مسکن است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهریار با پیش بینی ثبات بازار مسکن کشور تا پایان سال، گفت: معاملات صوری دلالان عامل افزایش قیمت مسکن است.
به گزارش سازه نیوز به نقل از تسنیم، رضا کوچک پور نصفی در خصوص برخی اظهارات مبنی بر این که مشاوران املاک در افزایش قیمت مسکن نقش دارند، اظهار کرد: واقعیت آن است که بخش کلان این موضوع ارتباطی به بنگاه های املاک ندارد و به برخی تصمیمات در سطح کلان کشور مربوط است.

وی ادامه داد: اما در بخش خُرد موضوع نیز با توجه به این که مشاوران املاک به صورت دوره ای کار می کنند یعنی در یک مقطع چند ماهه، یکساله یا دو ساله فعالیت و بازار است و پس از آن ممکن است چند سال بازار وارد رکود شود. در این وضعیت برخی دلالان وقتی سرمایه گذاری صورت می گیرد، کار و کاسبی را برای زمانی که بازار راکد است ذخیره می کنند.

وی افزود: این مسئله یک حرص و ولعی را ایجاد می کند و متأسفانه دیده می شود بین دلالانی که هیچ ارتباطی به مشاوران املاک دارای مجوز ندارد، معاملات صوری انجام می شود. معاملاتی که در آن ملک دست به دست می چرخد و تا 10 درصد به قیمت اضافه می کنند و در نهایت قیمت نهایی ملک افزایش قیمت خواهد داشت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهریار درباره بازار مسکن تا پایان سال گفت: افزایش و جهش قیمت مسکن در کشور نخواهیم داشت و از نیمه دوم سال بازار وارد رکورد غیرتورمی می شود.

کوچک پور نصفی افزود: احتمالاً این رکورد به افت 15 تا 20 درصد قیمت منجر خواهد شد. یکی از دلایل این اتفاق برنامه دولت برای اخذ مالیات از خانه های خالی است که باعث می شود تورم رهن و اجاره ایجاد نشود و در نهایت بازار به تعادل برسد.