کد خبر: ۵۲۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ 21 September 2020

تب قیمت مسکن در شهرهای دیگر بالاتر از تهران

رشد قیمت مسکن در یک یا دو سال گذشته اگر چه از تهران آغاز و سپس به سایر شهرها و مراکز استانها سرایت کرد اما این روزها و طبق آمارهای مرکز آمار تب قیمت مسکن در برخی شهرها بالاتر از تهران است.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایرنا، بعد از رشد جهشی قیمت مسکن در دو سال گذشته که نشات گرفته از برخی عوامل بیرونی مثل رشد دلار و افزایش قیمت مصالح ساختمانی بود، بهای مسکن در اکثر شهرها و به خصوص مراکز استانها با تاثیرپذیری از قیمت مسکن در تهران روند صعودی به خود گرفتند.

سال گذشته نیز آمار قیمت مسکن ۳۱ استان کشور در پاییز ۹۸ حاکی از این بود که تورم ملکی ۳۰ استان بعد از یک‌ سال‌ و نیم جاماندگی از رشد قیمت‌ها در پایتخت، سرانجام در پاییز ۹۸ از تورم مسکن تهران نیز جلو زد. با این اتفاق، شاید شکافی که میان قیمت ملک بین پایتخت و شهرهای دیگر رخ داده بود در مسیر کاهش قرار گرفت.

حال این روزها در حالیکه قیمت مسکن در تهران از تب و تاب افتاده است در برخی شهرهای بزرگ که هنوز با تسهیلات مسکن می توان اقدام به خرید مسکن کرد تب مسکن بالا است.

چندی پیش قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک از آرام شدن بازار مسکن و قیمتها در شهریور ماه خبر داده و گفته بود که در حالیکه معاملات مسکن روند مناسبی دارد اما قیمت ها افزایش نداشته است.

مرکز آمار در تازه ترین گزارش خود می نویسد: معاملات خرید و فروش آپارتمان در کل کشور در بهار امسال ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ کاهش پیدا کرده است. در فصل اول امسال نرخ رشد فصلی قیمت مسکن نیز تند بوده است. بر اساس اطلاعات مرکز آمار متوسط قیمت واحدهای مسکونی در معاملات صورت گرفته در بهار ۹۹ نسبت به زمستان ۹۸ رشد ۱۹ درصدی داشته است.

این نرخ رشد فصلی قیمت مسکن در کشور دو برابر نرخ رشد فصلی قیمت مسکن در تهران گزارش شده است. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، بهار امسال قیمت میانگین واحدهای مسکونی در شهر تهران ۷ درصد نسبت به زمستان ۹۸ افزایش پیدا کرد. از روی مقایسه نرخ های رشد قیمت مسکن در شهرهای مختلف کشور می توان اعلام کرد تب قیمت ها در شهرهای مختلف بیشتر از تهران است.

با افزایش قیمت مسکن، قدرت تسهیلات در خرید خانه کاهش یافته است. اما بر اساس آمار مقایسه‌ای، کاهش قدرت وام مسکن در شهرهای مختلف متفاوت است به عبارتی در شهری مانند تهران که قیمت مسکن رشد بیشتری داشته، هزینه وام در خرید خانه به کمتر از نصف رسیده است، اما در بسیاری از شهرها سهم وام در هزینه خرید مسکن بالا است.

اطلاعات جدید مرکز آمار ایران حاکی است: در فصل اول امسال دو رخداد بزرگ در معاملات کشوری واحد مسکونی به ثبت رسیده است. اولین اتفاق به رشد شدید قیمت مسکن در این مدت برمی گردد. بهار امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در معاملات ثبت شده در سامانه رهگیری املاک به پنج میلیون و ۷۴۶ هزار تومان رسید که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۸ رشد ۶۳ درصدی پیدا کرده است. این نرخ رشد شدید قیمت مسکن در رفتار خریداران مسکن اثر گذاشت و باعث شد فروش خانه و آپارتمان در شهرها ۱۸ درصد کاهش پیدا کند.

بهار امسال میانگین قیمت واحدهای مسکونی در تهران به ۱۷ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. اما بانک مرکزی در مرداد ماه این متوسط قیمت را ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

بهار امسال متوسط قیمت زمین در کشور نسبت به بهار سال گذشته ۷۲ درصد افزایش پیدا کرد که از رشد قیمت مسکن بیشتر بوده است. از طرفی افت معاملات زمین کمتر از افت معاملات مسکن است که این ناشی از کمتر بودن رکود ساخت و ساز در مقایسه با رکود معاملات خرید خانه است. خرید و فروش زمین در بهار امسال تنها سه درصد کاهش پیدا کرد.

متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در پاییز سال گذشته ۴۳ درصد نسبت به پاییز سال ۹۷ افزایش پیدا کرده بود. حال با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز باید دید که این فصل که همزمان شده با افزایش نرخ دلار باز هم روند رو به رشد خواهد داشت؟

تغییرات فصلی قیمت مسکن در فاصله تابستان تا پاییز ۹۸ نشان می‌دهد که بازار مسکن تهران در این فاصله تا حدودی از ثبات نسبی قیمت برخوردار بود. متوسط قیمت آپارتمان‌های شهر تهران در پاییز حدود یک درصد نسبت به تابستان رشد کرد؛ اما در ۳۰ استان دیگر تورم فصلی مسکن نرخ ۴۴ درصد را به ثبت رساند. اگر بازار مسکن روال عادی را در پیش بگیرد باید قیمت مسکن با توجه به کاهش تقاضا و معاملات بازاری با ثبات و آرام را در پیش بگیرد.

به نظر می رسد تلاطمات ارزی سایر بازارهای موازی با بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد و اگر بازار مسکن با تاخیر هم خود را با این تغییرات وفق دهد باید شاهد بازاری ناآرام در قیمت های مسکن باشیم.