کد خبر: ۵۲۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۹ 23 September 2020

اقدامات ایرباس برای برنامه های ضدآلایندگی

شرکت اروپایی ایرباس از سه طرح مفهومی برای هواپیماهای بدون آلاینده خود با سوخت هیدروژنی رونمایی کرد.
به گزارش سازه نیوز به نقل از تسنیم، ایرباس از سه طرح مفهومی برای هواپیماهای بدون آلاینده خود با سوخت هیدروژنی رونمایی کرد.

در حالی که دولت های اروپایی در برنامه های اقتصادی خود پس از دوران کرونا به دنبال دستیابی به فناوری هوای پاک هستند، این طرح ها آخرین اقدامات ایرباس برای جلب توجه به سمت برنامه های ضدآلایندگی این شرکت است.

ایرباس برای اضافه کردن یک هواپیمای تجاری فاقد سوخت کربنی به خط تولید خود، سال 2035 را به عنوان مهلت تعیین کرده است. هدفی که سازندگان موتور هواپیما مانند "سافران" آن را بلند پروازانه توصیف کرده اند.


برنامه "زیرو-ای" (ZEROe) ایرباس شامل دو طرح مفهومی برای دو هواپیما با ظاهری معمولی است: یکی از این هواپیماها دارای موتور جت توربوفن بوده که قادر به حمل 120 الی 200 مسافر و طی مسافت بیش از 2000 مایل دریایی است و دیگری دارای یک موتور ملخی (توربوپراپ) است که قادر به جابجایی 100 نفر وطی مسافت 1000 مایل دریایی است.

برخلاف هواپیماهای معمولی، سوخت موتور این هواپیماها هیدروژن مایع است که در عقب بدنه هواپیما ذخیره می شود.

طرح مفهومی سوم ایرباس دارای یک طراحی انقلابی موسوم به "بال-بدنه ترکیبی" است. این طرح شبیه به همان پیشنهادی است که در فوریه ارائه شد.

در عین حال، ایرباس در حال کار بر روی یک نمونه اولیه این گونه هواپیماها است، نتایج اولیه انتظار می رود در سال 2021 مشخص شود.

گرازیا ویتادینی، مدیر ارشد فناوری ایرباس، در مصاحبه ای گفت: این نمونه به ما اجازه می دهد که ارزیابی کنیم بهترین نوع معماری (هواپیما) چگونه خواهد بود.

وی افزود: ما این معماری را در نهایت برای همه محصولات ایرباس قابل استفاده می دانیم.