کد خبر: ۵۲۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۹ 28 September 2020

سرمایه گذاری در بخش مسکن منفی شد

یک کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه دولت بی پول شده و نمی تواند وارد ساخت و ساز پروژه های بزرگ شود، گفت: رشد قیمت مسکن به شکلی در این سالها قدرت خرید متقاضیان را کاهش داده که این روزها، آرزوی داشتن مسکن ملکی برای خانوارها در حال از بین رفتن است.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا، رشد شدید قیمت مسکن در طی سه سال گذشته، قدرت خرید متقاضیان را به شکل قابل توجهی کاهش داده است. نبود تسهیلات مناسب و کافی برای بالا بردن قدرت خرید مسکن از یک سو و پر ابهام بودن آینده بازار مسکن به دلیل نوسان شدید بازارهای موازی این روزها خانه دار شدن را به رویایی بزرگ برای خانوارها تبدیل کرده است.

گروه مسکن به تنهایی ۳۱ درصد از کل وزن شاخص بهای مصرف کننده را تشکیل می دهد. به این معنی که خانوارهای ایرانی حدود یک سوم از هزینه های خود را در بخش مسکن انجام می دهند.

قیمت مسکن در ماه‌های آینده چه خواهد شد؟

فردین یزدانی کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این پرسش چه دورنمایی می توان برای بازار مسکن در شش ماهه دوم امسال و فصل پاییز متصور شد؟ گفت: اوضاع اقتصادی کشور به گونه ای است که نشان می دهد هر کالایی با تورم روبرو خواهد شد، بنابراین اساسا اگر قیمت کالاها رشد کند به تناسب آن مسکن نیز افزایش قیمت خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم به صورت مقایسه ای این موضوع را تحلیل کنیم باید اذعان کرد که قیمت مسکن نسبت به دارایی های دیگر کمتر افزایش پیدا کرده است ادامه داد: با وضعیتی که قیمت زمین و مصالح ساختمانی به خود گرفته است باید گفت که مسکن نیز همانند سایر کالاها که با تورم مواجه می شوند افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد.

یزدانی در پاسخ به این پرسش که بر اساس آمارهایی که اتاق بازرگانی اعلام کرده است میزان سرمایه گذاری در بخش مسکن منفی بوده است. آیا این وضعیت برای بخش مسکن خطرناک نخواهد بود؟ تاکید کرد: سرمایه گذاری در بخش مسکن منفی شده است و این روند سال گذشته در سال جاری نیز ادامه داشته است. به هر حال این وضعیت عدم صرفه اقتصادی برای سازندگان مسکن باعث شده تا سرمایه گذاری در این بخش کاهش و منفی باشد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه تولید مسکن سالانه به ۴۵۰ هزار واحد مسکونی رسیده است که عقب تر از تقاضا است ادامه داد: دولت بی پول است و نمی تواند مثل سال های قبل وارد ساخت و ساز پروژه های بزرگ و ماندگار شود. پس وقتی برای سازنده ها جذابیتی برای ساخت و ساز به لحاظ صرفه اقتصادی وجود نداشته باشد نمی توان انتظار داشت که سرمایه گذاری در بخش مسکن مثبت باشد.

یزدانی اضافه کرد: از تمام این موارد که بگذریم خواهیم دید که بخش تقاضا نیز در راستای کاهش تولید بسیار ضعیف تر شده و در حال از بین رفتن است. قرار گرفتن در تحریم و وضعیت نه چندان مناسب اقتصاد کلان کشور را به سمت رشد اقتصادی منفی سوق داده است. پس وقتی وضعیت صادرات خوب نیست و انضباط مالی وجود ندارد به خوبی می توان این معادله چند مجهولی را برای بخش مسکن حدس زد.

وی تاکید کرد: مسکن ملکی با این شرایط برای خانوارها در حال از بین رفتن است. پس اگر دولت قصد دارد به کمک بخش مسکن و افراد کم بضاعت بیاید باید به مسکن استیجاری توجه ویژه ای کند. منظور از اینکه دولت فکری برای این موضوع کند به منزله این نیست که وارد عرصه ساخت و ساز شود بلکه باید از انبوه سازان حمایت کند تا ورود به عرصه ساخت مسکن استیجاری رونق بگیرد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اعلام اینکه دولت می تواند با تنظیم بسته های مخصوص حمایتی مثل اعطای تسهیلات و دادن زمین ارزان قیمت به سازندگان آنها را به ساخت و ساز مسکن استیجاری تشویق کند، گفت: دولت می تواند در یک پروسه هشت ساله برای ساخت مسکن استیجاری برنامه ریزی کند. قطعا این برنامه می تواند بازار اجاره مسکن را کنترل و از التهاب خارج کند.

یزدانی در پاسخ به این پرسش که طرح اقدام ملی مسکن می تواند نمونه کوچکی از این برنامه باشد؟ تصریح کرد: طرح اقدام ملی مسکن در همان روزهای نخست با هجوم ثبت نام کنندگان مواجه شد و این هجوم خود پیامی مشخص به دولت داد که بداند با چه حجمی از تقاضا مواجه است. اما وقتی زمان گذشت و تورم روز به روز افزایش یافت بسیاری از همین متقاضیان واجد شرایط نتوانستند آورده اولیه خود را برای این طرح واریز کنند.

وی افزود: به اعتقاد بنده باید دولت، همانند سایر کشورهای اروپایی به سمت ایجاد شرکتهای اجاره داری حرفه ای حرکت کند و شهرداریها را نیز وارد این عرصه مهم کند تا آنها نیز وارد عرصه ساخت و ساز برای مستاجران شوند. شهرداریها می توانند در بافت فرسوده به خوبی به این وظیفه خود عمل کنند.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه کمیته امداد و دستگاههایی مثل ستاد اجرایی فرمان امام می توانند وارد عرصه ساخت مسکن و اجاره این واحدهای مسکونی به افراد نیازمند کنند. البته ستاد اجرایی فرمان امام در طرح اقدام ملی مسکن فعال شده است و به نظر می رسد دولت می تواند از قابلیت این ستاد برای ساخت مسکن بیشتر استفاده کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور حدود هفت میلیون مستاجر داریم و دولت باید با فراهم کردن زیرساخت ها و حمایت از سازنده ها به سمت ساخت مسکن استیجاری حرکت کند.