کد خبر: ۵۲۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹ 30 September 2020
رئیس کمیسیون عمران مجلس:

مبلغ وام ودیعه ناچیز است

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: مبلغی که دولت برای ودیعه مسکن در نظر گرفته است بسیار ناچیز است و اصلا نمی‌تواند مشکل اجاره بهای مستاجران را تامین کند.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا، روزی که بسیاری از جوانان با دریافت وام خرید مسکن خانه دار می‌شدند، شاید هیچ‌کس گمان نمیبرد که برای زندگی کردن نیاز به دریافت وام آن هم برای اجاره‌بها وجود داشته باشد.

با افزایش تورم و جهش قیمت‌ها، قدرت خرید مردم نیز کاهش قابل توجهی یافت که این موضوع بازار مسکن را نیز تحت تاثیر خود قرار داد. به‌ طوری که خانواده‌هایی که روزی در مناطق بالای شهر سکونت داشتند، رفته رفته پایین آمدند و این موضوع برای خانوارهای پایین شهر فجیع تر بود زیرا که آنها را به حومه شهرهای بزرگ و به شهرهای جدید و شهرک‌ها کوچ داد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در کنار موضوعات جهانی و تحریم و... عدم توجه و کنترل صحیح دولت بر بازار مسکن عامل اصلی چنین وضعیت نا بسامانی است. دولت در چنین شرایط در جهت کاهش فشارهای وارده به مردم از باب اجاره‌بها تصمیم گرفت تا وام‌هایی را در اختیار مستاجران قرار دهد.

منابع وام ودیعه مسکن فقط ۲۰ هزار میلیارد تومان است که به سه بخش برای سه تقسیم بندی جغرافیایی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در این تقسیم بندی تهرانی‌ها وام ۵۰ میلیون تومانی، ساکنین سایر کلانشهرها همچون مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه وام ۳۰ میلیون تومانی و افرادی که در شهرهای دیگر زندگی می‌کنند وام 15 میلیون تومانی دریافت خواهند کرد.

حال به دلیل متغیر بودن اجاره بها در بخش‌های مختلف، چنین وامی نیز کفاف هزینه‌های سرسام آور زندگی در شهرها را نمی‌دهد.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات ودیعه مسکن دولت، اظهار داشت: مبلغی که دولت برای ودیعه مسکن در نظر گرفته است بسیار ناچیز است و اصلا نمی‌تواند مشکل اجاره بهای مستاجران را تامین کند.

وی ادامه داد: فارغ از اینکه این مبلغ ناچیز است مردم برای دریافت همین ودیعه مسکن هم دچار مشکل هستند که از دولت درخواست داریم دریافت این ودیعه را برای مردم آسان کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به افزایش قیمت مسکن در چند وقت اخیر، گفت: در چند وقت اخیر نوسانات قیمت دلار بر قیمت مسکن تاثیر مستقیم داشته است.

وی با بیان اینکه امروز شاهد عدم نظارت و رهاشدگی در بازار مسکن هستیم که باعث ایجاد تلاطم در این بازار شده است، ادامه داد: یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن در چند وقت اخیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی است اگرچه شرکت‌های تولید کننده مصالح از یارانه‌های پنهان استفاده می‌کنند، اما با نوسانات قیمت دلار آن‌ها نیز قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

رضایی کوچی با بیان اینکه مصالح ساختمانی در بورس ارائه می‌شوند که در آنجا قیمت‌ها واقعی نیستند، اضافه کرد: در برخی مواقع مصالح در بورس با دلالی و سوداگری به چند برابر قیمت فروخته می‌شنود که این قیمت‌ها تاثیر مستقیم بر قیمت مسکن دارد.

رییس کمیسیون عمران مجلس بیان داشت: به محض اینکه تولید مسکن شروع شود، حتما در فضای روانی و واقعی این حوزه تاثیرگذار است، چون تنها راه کنترل قیمت مسکن، تولید است. سالانه به ۹۰۰ هزار واحد نیاز داریم درحالی که فقط ۳۰۰ هزار واحد می‌سازیم و ۶۰۰ هزار واحد هر ساله به رقم قبلی اضافه می‌شود و اگر این روال ادامه پیدا کند همچنان باید شاهد افزایش قیمت باشیم.

رضایی کوچی با بیان اینکه هر سال شاهد افزایش نرخ مصالح ساختمانی هستیم، گفت: باید برای این موضوع و عدم تاثیر گذاری آن بر رشد نرخ مسکن چاره‌ای اندیشیده شود.