کد خبر: ۵۲۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹ 30 September 2020

تب قیمت مسکن در مناطق اداری

نیمه نخست امسال، آهنگ رشد قیمت مسکن در مناطق بیست‌ودوگانه تهران از ۳۳ تا ۷۶ درصد متغیر بوده است.
به گزارش سازه نیوز به نقل از همشهری آنلاین، رصد منطقه‌ای تحولات بازار مسکن تهران از اختلاف شدید میزان رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف حکایت دارد؛ به‌گونه‌ای که میزان رشد قیمت در منطقه پیشتاز ۲.۲۶ برابر منطقه‌ای است که کمترین رشد را تجربه کرده است.

میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در شهریورماه ۹۹ نسبت به فروردین امسال ۵۸.۸ درصد رشد کرده؛ اما این رشد به‌قدری نامتقارن در میان مناطق بیست‌ودوگانه تقسیم شده که اختلاف درصد رشد مناطق با میانگین قیمت شهر بسیار متفاوت است.


یکی از مشخصات بارز در تحولات بازار مسکن تهران از ابتدای امسال تاکنون، پیشروی مناطق اداری مانند مناطق ۶، ۷ و سه در رشد قیمت بوده است. بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد از فروردین تا شهریور امسال، قیمت مسکن در منطقه ۶، به‌عنوان منطقه دارای بیشترین رشد قیمت در سال‌جاری، ۷۶.۴ درصد رشد کرده که این میزان ۲۹.۹ درصد بیش از رشد میانگین قیمت مسکن در شهر تهران است.

در مقابل، در این بازه زمانی میانگین قیمت مسکن در منطقه ۲۰، به‌عنوان منطقه دارای کمترین میزان رشد، فقط ۳۳.۸ درصد افزایش پیدا کرده که ۴۲.۵ درصد د از رشد میانگین مسکن در شهر تهران کمتر است. همچنین متوسط قیمت مسکن در منطقه ۷ تهران از فروردین تا شهریور امسال ۷۰ درصد رشد کرده که ۱۹ درصد بالاتر از میانگین رشد قیمت مسکن شهر تهران است.

مسکن طبقه متوسط به ۱.۸ میلیارد تومان رسید

در ‌ماه گذشته با رسیدن میانگین قیمت مسکن شهر تهران به ۲۴ میلیون و ۲۸۸ هزار تومان، عملاً میانگین قیمت یک دستگاه آپارتمان مطابق با الگوی مصرف در پایتخت به بالای ۱.۸ میلیارد تومان رسید.

به عبارت دیگر، خانوارهای متوسط تهران برای خرید یک آپارتمان ۷۵ متری در مناطق میانی و متوسط شهر تهران باید حداقل یک‌میلیارد و ۸۲۱ میلیون تومان بپردازند. قبل از شروع موج جهشی قیمت مسکن در میانه سال ۹۶، قیمت این واحد مسکونی فقط ۳۳۷ میلیون تومان بود. اطلاعات و آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد ۵۶.۵ درصد از مجموع معاملات مسکن شهر تهران در شهریور امسال به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از یک‌میلیارد و ۸۵۰ تومان اختصاص داشته است.

واحدهای مسکونی که در شهریور امسال با قیمت کمتر از یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان معامله شده، عمدتاً شامل واحدهایی است که در شرایط عادی بازار مسکن می‌توانست به‌عنوان مسکن مصرفی از سوی دهک‌های درآمدی متوسط رو به پایین خریداری شود اما نبود سیاست‌های حمایتی برای خانه‌دار شدن طبقه متوسط در ایران و همچنین رشد نامتناسب درآمد خانوارهای طبقه متوسط در مقایسه با رشد هزینه‌ها، باعث شده بخش عمده همین واحدهای مسکونی به‌ظاهر ارزان‌قیمت نیز از دسترس طبقات متوسط رو به پایین خارج شود و به ‌دست سوداگران و متقاضیان سرمایه‌گذاری برسد.

طبق نظر فعالان بازار مسکن و اتحادیه مشاوران املاک تهران، در شرایط فعلی تا ۸۵ درصد معاملات مسکن به تقاضای سرمایه‌گذاری اختصاص دارد و در بهترین حالت فقط ۱۵ درصد از مجموع واحدهای مسکونی معامله‌شده به‌ دست تقاضای مصرفی می‌رسد.

یکه‌تازی منطقه‌ یک در گرانی مسکن

با تفکیک مناطق بیست‌ودوگانه شهر تهران براساس میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی، همچنان منطقه‌یک پایتخت عنوان گران‌ترین منطقه را به ‌خود اختصاص می‌دهد.

در شهریور امسال میانگین هر مترمربع زیربنای مسکونی در این منطقه به ۵۰ میلیون و ۷۹۲ هزار تومان رسیده که ۶۲.۲ درصد بالاتر از میانگین قیمت در فروردین امسال است. در مقابل، منطقه ۱۸ تهران، با میانگین قیمت ۱۰میلیون و ۴۱۳ هزار تومان برای هر مترمربع زیربنا عنوان ارزان‌ترین منطقه شهر را از آن خود کرده است.

در شرایط فعلی شکاف قیمتی میان ۲منطقه گران و ارزان پایتخت به ۴.۸۷ رسیده؛ یعنی میانگین قیمت مسکن در منطقه ‌یک تهران ۴.۸۷ برابر میانگین قیمت مسکن در منطقه ۱۸ تهران است. البته این ارقام به‌صورت میانگین وزنی از همه معاملات این مناطق استخراج شده و اگر قیمت پیشنهادی فروش در ۲ منطقه مورد بررسی قرار گیرد، شکاف قیمتی ۲ منطقه از ۱۰ برابر نیز می‌گذرد.

منطقه ۵ همچنان روی بورس

بررسی معاملات انجام‌شده در بازار مسکن تهران بر حسب مناطق شهر حاکی از این است که در شهریور امسال، همچنان منطقه۵ پرمعامله‌ترین منطقه تهران است و ۱۵.۴درصد از کل قراردادهای مبایعه‌نامه خریدوفروش مسکن پایتخت به این منطقه اختصاص داشته است.

همچنین مناطق ۱۰ و ۲ تهران نیز به‌ترتیب با سهم‌های ۹.۵ و ۹ درصدی در رتبه بعدی مناطق پرمعامله قرار گرفته‌اند. براساس آمارها، در شهریور امسال، ۷۲.۸ درصد از کل معاملات انجام‌شده در بازار مسکن به‌ترتیب بیشترین فراوانی در ۱۰ منطقه ۵، ۱۰، ۲، ۴، ۱۴، ۸، ۷، ۱۵، ۱ و ۱۱ اختصاص داشته و ۱۲منطقه باقیمانده فقط ۲۷.۲ درصد از کل تعداد معاملات را به‌خود اختصاص داده‌اند.