کد خبر: ۵۲۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹ 05 October 2020

پرکاربردترین نانوساختارها حوزه ساخت‌وساز

بررسی‌ و پایش محصولات ایرانی نشان می‌دهد نیترید تیتانیوم، دی‌اکسیدسیلیکون و اکسید روی پرکاربردترین نانوساختارهای محصولات ایرانی حوزه ساختمان هستند که کاربرد آن‌ها در محصولات این حوزه خواصی چون خود تمیزشوندگی، آنتی باکتریال و ضد اشعه فرابنفش ایجاد می‌کند.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا، بانک محصولات پایگاه داده استت‌نانو، حاوی اطلاعات مربوط به محصولات نانو حوزه‌های مختلف است و ۸۳۸ محصول از ۴۰ کشور جهان در این بانک درج شده است که از این تعداد، ۷۰۷ محصول به بخش مصالح ساختمانی، ۶۶ محصول به بخش تزئینات ساختمان و ۶۵ محصول به بخش مواد ساختاری اختصاص دارد.

با تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به محصولات ایرانی، مشخص شده است که نیترید تیتانیوم، دی‌اکسیدسیلیکون و اکسید روی پرکاربردترین نانوساختارهای محصولات ایرانی حوزه ساختمان هستند. نقره، کلی (رس)، دی‌اکسیدتیتانیوم و گرافن در رتبه‌های بعدی رایج‌ترین نانوساختارهای مورد استفاده در محصولات ایرانی حوزه ساخت و ساز قرار دارند.

این در حالی است که در بخش محصولات نانو حوزه ساخت و ساز در آمریکا، رایج‌ترین نانوساختار دی‌اکسیدتیتانیوم، دی‌اکسیدسیلیکون و نقره هستند که پس از آن‌ها نانولوله‌های‌کربنی، اکسید آلومینیوم، اکسید روی و گرافن قرار دارند.

در کشور آلمان، دی‌اکسید سیلیکون، دی‌اکسید تیتانیوم و نقره به ترتیب رایج‌ترین نانوساختارهای مورد استفاده در محصولات حوزه ساخت و ساز هستند.

آمریکا با ۱۶۷ محصول، بیشترین محصولات بخش ساخت و ساز را در این بانک به خود اختصاص داده است، در رتبه‌های بعدی، آلمان (۱۴۳ محصول)، چین (۸۷ محصول)، ایران (۸۶ محصول) و روسیه (۶۶ محصول) قرار دارند.

اینکه این نانو ساختارهای پرکاربرد در چه محصولات در بخش ساخت و ساز استفاده می‌شوند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که پوشش‌ها بیشترین میزبان نانوساختارها در حوزه ساخت و ساز بوده‌اند. در رتبه‌های بعد، رنگ و سطوح خود تمیزشونده قرار دارند. بتن، شیشه، نما، آجر، گچ، سنگ و چوب از جمله مواد ساختمانی هستند که نانومواد به آن‌ها اضافه می‌شوند.

بر اساس اعلام ستاد نانو، استفاده از این نانوساختارها موجب بروز رفتارهایی نظیر خودتمیزشوندگی، خواص آنتی‌باکتریال، ضدآب، ضد پرتوفرابنفش، ضدآلودگی، زیست‌سازگاری و مقاومت به خوردگی در محصولات حوزه ساخت و ساز می‌شود.