کد خبر: ۵۲۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۱۹ مهر ۱۳۹۹ 10 October 2020

انواع وام مسکن برای خرید مسکن

امروزه وام‌های مختلفی در اختیار متقاضیان قرار دارد که با توجه به مبلغ و شرایط آن مناسب‌ترین نوع وام را می‌توانند از میان انواع وام مسکن انتخاب کنند.
به گزارش سازه نیوز به نقل از میزان،هم اکنون ۶ مسیر برای دریافت وام مسکن از سوی ۶ بانک وجود دارد. برخی از این وام‌ها در قالب وام خرید مسکن به متقاضیان پرداخت می‌شود و بانک وام‌دهنده به صراحت اعلام می‌کند تسهیلات مسکن را به متقاضیان اختصاص می‌دهد. اما برخی دیگر به صراحت این موضوع را اعلام نمی‌کنند و در عمل سپرده‌گذاران آن‌ها می‌توانند اقدام به دریافت وام برای خرید مسکن کنند.

در میان این ۶ نوع از تسهیلات، تنها یک مورد نیازمند سپرده‌گذاری است. وام ۸۰ میلیونی خرید مسکن که از سوی یکی از بانک‌های دولتی به متقاضیان واجد شرایط به شرط خانه‌اولی بودن پرداخت می‌شود که نیازمند سپرده‌گذاری نیمی از مبلغ سقف این وام به مدت یک سال است.

باقی مانده تسهیلات نیازمند سپرده‌گذاری به قصد دریافت وام مسکن نیست بلکه برخی از آن‌ها به‌صورت آنی و برخی دیگر با تکیه بر سپرده‌های قبلی به متقاضیان پرداخت می‌شود. بازپرداخت این وام‌ها بین سه تا ۱۲ سال است. همچنین از نظر نرخ سود تعیین شده برای این‌گونه تسهیلات نیز سود این وام‌ها از هشت درصد تا ۱۸ درصد اسمی و همچنین سود‌های واقعی بالای ۲۶ و ۲۷ درصد است.

این وام‌ها آدرس‌های فرعی و اصلی دارند به این معنا که در کنار بانک‌هایی که این تسهیلات را با عنوان وام خرید مسکن به متقاضیان پرداخت می‌کنند بانک‌های دیگر از قرار دادن عنوان وام مسکن روی این تسهیلات خودداری و در برخی موارد با عنوان پرداخت تسهیلات برای تعمیرات و بازسازی، حتی تا ۸۰ درصد ارزش روز ملک را به‌عنوان تسهیلات جعاله به متقاضیان پرداخت می‌کنند.

در شرایط فعلی شرط دریافت وام ۵۰ میلیونی مسکن که به‌عنوان کف تسهیلات این بخش از سوی یک بانک خصوصی به اسم وام تعمیرات و با عنوان اجرای یک طرح این بانک پرداخت می‌شود، سپرده‌گذاری چهار ماهه ۵۰ میلیون تومانی معادل مبلغ وام درخواستی است.

پس از این مدت ۵۰ میلیون تومان به‌عنوان وام به فرد متقاضی تعلق می‌گیرد که با ۵۰ میلیون تومان سپرده خود جمعا ۱۰۰ میلیون تومان از بانک برداشت می‌کند. نرخ سود این تسهیلات ۱۳ درصد و بازپرداخت آن سه ساله درنظر گرفته شده است. رقم قسط ماهانه این وام نیز حدود یک‌میلیون و۷۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

وام ۸۰ میلیون تومانی که مهم‌ترین شرط آن خانه اولی بودن یا عدم برخورداری از سابقه مالکیت مسکن است با نرخ سود هشت درصد و دوره بازپرداخت ۱۲ ساله به متقاضیان پرداخت می‌شود و رقم قسط ماهانه آن نیز ۸۷۰ هزار تومان است. این وام مسکن اگرچه ارزان‌ترین وام خرید مسکن در شبکه بانکی محسوب می‌شود، اما در عمل بی‌اثر‌ترین وام از نظر پوشش بخشی از هزینه خرید واحد‌های مسکونی نیز محسوب می‌شود.

تسهیلات خرید مسکن ۱۰۰ میلیون تومانی که با استفاده از اوراق از سوی یک بانک دولتی به متقاضیان خرید مسکن پرداخت می‌شود نیز با شرط خرید اوراق با نرخ سود ۵/ ۱۷ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله، به متقاضیان پرداخت می‌شود که مبلغ قسط ماهانه این تسهیلات هم معادل یک میلیون و۶۶۰ هزار تومان است.

هم‌اکنون دو نوع تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن از سوی دو بانک مختلف خصوصی نیز به متقاضیان پرداخت می‌شود. یکی از این وام‌های ۲۰۰ میلیون تومانی توسط یک بانک خصوصی نه با عنوان صریح «وام خرید مسکن» که به‌عنوان تسهیلات با تکیه بر سند آپارتمان ارائه می‌شود. شرط اول برای دریافت این تسهیلات داشتن سند آپارتمان تحت مالکیت متقاضی است. شرط دیگر شامل مسدود شدن ۲۲ درصد مبلغ وام به مدت پنج سال است. نرخ سود این تسهیلات نیز ۱۸ درصد با دوره بازپرداخت پنج ساله و مبلغ قسط ماهانه پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

وام دوم ۲۰۰ میلیونی است که از سوی یک بانک خصوصی دیگر به متقاضیان پرداخت می‌شود و با شرط سپرده‌گذاری سه ماهه به متقاضیان تعلق می‌گیرد. در ازای هر میزان سپرده‌گذاری، سه ماه بعد، تا دو برابر سپرده، حداکثر تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به فرد سپرده‌گذار تسهیلات داده می‌شود. نرخ سود این تسهیلات نیز ۱۸ درصد و با دوره بازپرداخت سه ساله است. مبلغ قسط ماهانه این تسهیلات هم معادل هفت میلیون و ۲۳۰ هزار تومان است.

از سوی دیگر، یک شکل وام مسکن تا سقف ۷۵۰ میلیون تومان است که به صراحت تحت عنوان «وام خرید» توسط یک بانک خصوصی ارائه می‌شود. شرط دریافت این وام رعایت سقف ۵۰ درصدی ارزش ملک است. نرخ سود این تسهیلات ۱۸ درصد و دوره بازپرداخت آن‌هم پنج ساله است. درباره این وام بانک پرداخت‌کننده امکان پرداخت مبلغ درخواستی از سوی متقاضی به میزان کمتر از سقف ۷۵۰ میلیون تومانی را نیز فراهم کرده است و مبلغ اقساط این تسهیلات هم در صورت دریافت سقف ۷۵۰ میلیون تومانی مبلغی معادل حدود ۱۸ میلیون تومان است.

در شکل پرداخت وام به‌صورت نامحدود که توسط یک بانک خصوصی دیگر نه به‌عنوان «وام خرید» که با تکیه بر سپرده اشخاص، بدون نیاز به ترهین سند آپارتمان ارائه می‌شود، شرط اول دریافت تسهیلات داشتن سند ملک صرفا برای رویت شعبه بدون نیاز به ترهین سند است. برای دریافت این وام همچنین شرط دومی تعیین شده است مبنی بر آن که لازم است فرد سپرده‌ای از قبل در این بانک داشته باشد و تسهیلات نامحدود معادل ۸۰ درصد مبلغ سپرده، به فرد متقاضی تعلق می‌گیرد.

در این صورت، نرخ سود سپرده به ۱۳ درصد کاهش پیدا می‌کند. نکته مهم آن است که سپرده، تا زمان بازپرداخت وام، قابل برداشت نیست. نرخ سود اسمی این تسهیلات ۱۸ درصد و دوره بازپرداخت آن سه ساله است. مبلغ اقساط ماهانه این تسهیلات با توجه به نامحدود بودن سقف آن براساس میزان تسهیلات پرداخت شده به فرد متقاضی محاسبه می‌شود.