کد خبر: ۵۲۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۰ مهر ۱۳۹۹ 11 October 2020

کاهش قیمت مسکن در سایه اجرای طرح ملی مسکن

20 رئیس اتاق اصناف لرستان با اشاره به تأثیر طرح «اقدام ملی مسکن» بر کاهش قیمت‌ خانه، گفت: اگر قول های مسئولان در زمینه اجرای این طرح درست باشد مطمئناً می توانیم شاهد کاهش قیمت ها باشیم.
گزارش ساز نیوز به نقل از  بازار ، منوچهر اسبکوه با بیان اینکه قیمت زمین و مسکن نسبت به سال ۹۷ بسیار زیاد شده و بعضاً تا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته‌ایم، بیان کرد: برای جلوگیری از افزایش بیش از حد قیمت‌ها، سامانه‌ای طراحی شده که امیدواریم تأثیرگذار باشد زیرا از این پس کد رهگیری در معاملات مسکن صادر می‌شود و افراد باید مالیات پرداخت کنند درنتیجه بسیاری از مردم با هدف دلالی و سوداگری سرمایه خود را به سمت مسکن نمی‌برند.

وی عنوان کرد: بهترین راهکار برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن این است که منطقه‌ها را کارشناسی و آنالیز کنیم و بعد قیمت گذاری صورت بگیرد، وقتی قیمت‌ها مشخص باشد این کار مانع موج سواری یکسری افراد و دلال در بازار مسکن می‌شود و هر کسی نمی‌تواند خودسرانه قیمت گذاری کند. البته قیمت آن زمین و منطقه نیز ممکن است نسبت به مزایایی که دارد مثل دو نبش بودن و نزدیکی به خیابان اصلی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان متغیر باشد ولی به طور کلی یک نرخ مصوبی داشته باشد تا سودجویان نتوانند به طورمیلی و سلیقه‌ای قیمت‌ها را بالا ببرند.

کاهش قدرت خرید مردم

رئیس اتاق اصناف لرستان با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم، خاطرنشان کرد: با این تورم و شرایط اقتصادی، مردم در تأمین هزینه‌های اولیه زندگی خود مانده‌اند، چه برسد به اینکه پس انداز داشته باشند تا بتوانند یک واحد مسکونی را خریداری کنند؛ وقتی نیمی از حقوق و دستمزد مردم صرف پرداخت اجاره بها می‌شود چگونه می‌توانند به پس انداز فکر کنند؛ به هر حال زندگی خرج دارد و باید سایر مخارج خود را هم تأمین کنند.

اسبکوه با اشاره به تأثیر طرح اقدام ملی مسکن بر کاهش قیمت‌ها، تصریح کرد: اگر قول‌های مسئولان در رابطه با ساخت مسکن ملی مصوب و عملیاتی شود و دستگاه‌های مرتبط به صورت هماهنگ کار کنند، این طرح می‌تواند تاثیر خوبی بر کاهش قیمت‌ها داشته باشد.

وی بیان کرد: متاسفانه تا چند ماه گذشته یک متولی اصلی در بحث مسکن نداشتیم و کسی پاسخگو نبود اما در حال حاضر با راه‌اندازی سامانه «ثبت معاملات و املاک کشور» و الزامی شدن کد رهگیری، اگر مشاور املاکی خارج از مراحل قانونی، کد رهگیری و یا یک قولنامه سوری بگیرد ضمن برخورد قانونی، پروانه کسب او ابطال می‌شود و به هیچ عنوان اجازه دریافت پروانه کسب جدید را هم ندارد.

رها شدن برخی طرح ها

رئیس اتاق اصناف لرستان بیان کرد: مقرر شد نرخ اجاره‌بها در لرستان بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد و بیشتر از این نباشد که ما باید این طرح را به سرانجام برسانیم و بعد وارد فاز دیگری شویم؛ متاسفانه مشکلی که وجود دارد این است که بسیاری از مسائل به صورت نیمه کاره رها می‌شوند.

اسبکوه افزود: ما پیشنهاد نرخ گذاری مناطق را در جلسه اتاق اصناف ایران هم مطرح کردیم چون این یک طرح سلیقه‌ای نیست که فقط منحصر به استان لرستان باشد و باید به عنوان یک طرح ملی به اجرا درآید تا تمام کشور منطقه بندی و بر اساس همان منطقه قیمت‌گذاری شود و بعد از آن با جدیت و نظارت، پیگیر اجرای طرح باشیم.

وی با بیان اینکه در صورتی که نظارت وجود داشته باشد، از افزایش بیش از حد این قیمت‌ها جلوگیری می‌شود؛ باید با مشاوران متخلف به طور جدی برخورد شود تا سایرین جرأت تخلف نداشته باشند، تاکید کرد: احداث یک ساختمان نیاز به یکسری ابزار ساختمانی دارد، با کاغذ و مقوا که نمی‌توان ساختمان‎سازی کرد که گرانی این مصالح بر افزایش قیمت مسکن تأثیر داشته است لذا شکستن خط فقر و حل مشکلات موجود مستلزم همبستگی و تعامل مدیران است.