کد خبر: ۵۲۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۲۲ مهر ۱۳۹۹ 13 October 2020

خانه‌های ناایمن و گسل‌های فعال دغدغه مردم خراسان شمالی

هنوز شدت دو زلزله سال ۷۵ در شهرستان بجنورد و زلزله سال ۹۶ در شهرستان بجنورد و مانه و سملقان را از یاد نبرده ام که چگونه با لرزش خود خانه بسیاری از روستاییان و مناطق شهری را خراب و یا دچار خسارت کرد.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا، بعد از آن نیز زلزله های دیگری نیز در خراسان شمالی همچون زلزله سنخواست نیز اتفاق افتاد که سبب شد منازل مسکونی این مناطق نیز دچار خسارت شود.

گذشته از آن خراسان شمالی بر روی کمربند زلزله قرار دارد و هر چند وقت یک بار زلزله هایی با شدت کم و زیاد آن را می لرزاند اما آن چیزی که در این میان نگران کننده و تبدیل به دغدغه شده است منازل غیرمقاوم است که ممکن است با زلزله ای شدید بر روی سر صاحب خانه آوار شود.

وقوع ۱۸۳ زمین لرزه در خراسان شمالی از ابتدای امسال تا تیرماه

نظری مدیر کل دفتر بحران استانداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه خراسان شمالی یکی از آسیب پذیرترین استان های کشور به لحاظ وقوع حوادث طبیعی در کشور است، گفت: مواردی همچون سیل، زلزله، سرمازدگی، آتش سوزی، کولاک و خشکسالی از جمله حوادثی بوده اند که همیشه این استان را تهدید کرده و خسارت های جبران ناپذیری را به آن وارد کرده است.

وی به دو حادثه طبیعی سیل و زلزله اشاره کرد و گفت: این دو حادثه طبیعی همیشه در کمین این استان بوده و جزء بیشترین مخاطرات طبیعی هستند که این استان را تهدید می کند.

نظری با اشاره به لرزه خیزی خراسان شمالی و قرار گرفتن آن بر روی چندین گسل فعال اظهارکرد: تاکنون چندین زلزله مخرب در استان رخ داده که این زلزله ها خسارات فراوانی را نیز به بخش های مختلف وارد کرده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا تیرماه در این استان ۱۸۳ زمین لرزه به وقوع پیوسته که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۱۵۲ زمین لرزه بوده است که نشان از افرایش تعداد زلزله های به وقوع پیوسته دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تعداد زمین لرزه های بیشتر از سه ریشتر در سال جاری هشت زمین لرزه بوده گفت: این تعداد در سال گذشته پنج زمین لرزه بوده است.

وی در ارتباط با دغدغه هایی که در این استان به هنگام وقوع زلزله ای با قدرت زیاد وجود دارد نیز اظهارکرد: مسدود شدن محورهای شریانی، قطع ارتباطات از جمله نگرانی هایی است که ممکن است به هنگام وقوع زمین لرزه های شدید اتفاق افتد.

مدیر کل دفتر بحران استانداری خراسان شمالی بیان کرد: در حال حاضر در حال تدوین سند جامع کاهش حوادث طبیعی هستیم و از سوی دیگر جانمایی های اسکان اضطراری مردم به هنگام وقوع سیل و زلزله نیز در شهر بجنورد انجام و آماده بهره برداری است.

وجود چندین گسل مهم کشور در خراسان شمالی

دکتر مهدی زارع استاد تمام پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله نیز چندی پیش از وجود حدود ۱۲۰ گسل فعال در کشور خبر داده بود.

وی افزود: البته تعدادی از این گسل های مهم در خراسان شمالی قرار دارند.

زارع با اشاره به اینکه یکی از گسل های معروف موجود در خراسان شمالی گسل کپه داغ (عشق آباد) است، ادامه داد: شمالی ترین نقطه خراسان شمالی در مجاورت گسل کپه داغ (عشق آباد) قرار دارد که اگر این گسل حرکت کند شمال این استان را تحت پوشش قرار خواهد داد.

رغبت برای ساخت و ساز فقط در مکان هایی که سودآوری دارد

علی اکبر رمضانی رئیس نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی همچنین با بیان اینکه یکی از دغدغه های موجود در این استان به هنگام وقوع زمین لرزه وجود ساختمان های ناایمن هستند، گفت: خراسان شمالی جزء استان هایی است که لرزه خیزی بالایی دارد و زلزله هر چند وقت یک بار با شتاب خیلی زیادی خود را نشان می دهد بنابراین بر مردم و مسئولان پوشیده نیست که بر روی استحکام سازه ها توجه خیلی زیاد و برنامه داشته باشند و برای رسیدن به این هدف تلاش بیشتری کنند و اجازه ندهیم که کار، بعد از زمین لرزه های بزرگ به مدیریت بحران کشیده شود.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر در این استان بیشتر سازندگان و سرمایه گذاران حوزه مسکن به علت اینکه قیمت مسکن و زمین بالارفته است در مکان هایی ساخت و ساز را انجام می دهند که خیلی زود به سود بیشتری دست یابند.

رمضانی ادامه داد: ولی انتظار ما بر است که دولت امکانی را فراهم کند و تصمیم گیری های داشته باشد که شرایط برای ساخت و ساز در بخش های آسیب پذیر با ساختمان های ناایمن نیز فراهم شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر انگیزه برای ساخت و ساز فقط در برخی از نقاط شهر وجود دارد و هیچ رغبتی برای ساخت و ساز برای مکان هایی که بافت آن ها نوسازی نشده و یا بر طبق ضوابط در گذشته ساخته نشده اند، وجود ندارد.

این مقام مسئول تاکیدکرد: بافت های قدیمی و بافت های موجود در حواشی شهر که از بافت ضعیفی برخوردار هستند و از سوی دیگر مردم نیز تمکن مالی برای ساخت و ساز ندارند، سرجای خود به شکل قبل باقی مانده و بیشترین نگرانی ما نیز به هنگام بروز حوادث طبیعی در این همین مناطق است.

وی در ادامه در ارتباط با ساخت ساختمان های ایمن در استان نیز بیان کرد: بعد از وقوع زلزله شدید سال ۹۶ بلافاصله در بحث سبک سازی ساختمان ها ورود پیدا کردیم و آموزش های لازم نیز در این ارتباط به مهندسان برای تهیه نقشه چنین ساختمان هایی و همچنین ساخت آن ها، انجام شده که آموزش مهندسان از رشد ۲۵۰ درصدی برخوردار بوده است.

رئیس نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی توضیح داد: در زلزله سال ۹۶ بیشترین آسیبی که ساختمان آسیب دیده با آن مواجه بودند در قسمت میان قاب ها بود که در ارتباط با مهار میان قاب ها در ساختمان های در حال ساخت اقدامات بسیار خوبی انجام شده و حتی این طرح در روستاها نیز انجام شد.

وی افزود: همچنین کنترل نقشه ها با ویرایش جدید از دیگر اقداماتی بوده که توسط مهندسان نظام مهندسی ساختمان در استان انجام شده است.

فقط ۴۲ درصد از واحدهای مسکونی شهری خراسان شمالی پایدار هستند

فخرانی سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز در ادامه گفت: فقط ۴۲ درصد از واحدهای مسکونی شهری در این استان مقاوم و پایدار هستند.

وی اظهارکرد: ۲۳۷ هزار واحد مسکونی در مناطق شهری خراسان شمالی وجود دارد که فقط ۵۸ درصد از این تعداد مقاوم نیستند.

فخرانی با اشاره به اینکه نرخ تراکم خانوار در واحدهای مسکونی این استان بالا است، افزود: این امر به معنای آن است که در این استان به اندازه تعداد خانوار، واحد مسکونی وجود ندارد.

وی در ارتباط با منازل مسکونی خالی (خالی از سکنه) بیان کرد: بنابراین توضیحات ارائه شده نشان از آن دارد که هر چقدر در این استان واحد مسکونی ساخته شود، باز هم کم است .

هزینه ساخت منازل روستایی بیشتر از شهری

محمدی مدیر کل بنیاد مسکن خراسان شمالی گفت: در حال حاضر ۵۹ درصد از مسکن های روستایی خراسان شمالی با تسهیلات ارائه شده مقاوم شده اند.

وی افزود: صد هزار و ۲۲۱ مسکن روستایی در خراسان شمالی وجود دارد که از این تعداد ۵۹ هزار واحد مقاوم شده اند و ۴۱ هزار واحد مسکونی دیگر نیز باقی مانده که باید امر مقاوم سازی بر روی آن ها صورت گیرد.

محمدی ادامه داد: هر ساله در کشور ارائه تسهیلات برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی انجام می شود که به طور میانگین پنج هزار واحد مسکونی سهم خراسان شمالی است.

وی اظهارکرد: البته یک طرح کشور نیز وجود دارد که تا افق ۱۴۰۵، ۷۵ درصد از منازل مسکونی روستایی مقاوم سازی شوند که با این نگاه می توان تقریبا تمامی منازل مسکونی روستایی را مقاوم سازی کرد.

این مقام مسئول در ارتباط با مشکلات پیش روی مقاوم سازی مسکن های روستایی نیز توضیح داد: پایین بودن سقف تسهیلات با توجه به افزایش قیمت و هزینه هایی که وجود دارد یکی از مشکلات پیش روی روستاییان است و از سوی دیگر هزینه ساخت مسکن در روستاها بیشتر از شهرها است چراکه روستاییان مجبور هستند که بابت حمل مصالح ساختمانی کرایه حمل و بابت رفت و آمد نیروی متخصص کرایه پرداخت کنند.

وی ادامه داد: هنوز در برخی از روستاها، نگاهی برای گرفتن تسهیلات مسکن روستایی برای ساخت مسکن روستایی وجود ندارد که البته این وضعیت با وقوع سیل گذشته کمی بهتر شده و علاوه بر آن برخی از بانک ها نیز در پرداخت این تسهیلات سخت گیری می کنند.