کد خبر: ۵۲۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۲۳ مهر ۱۳۹۹ 14 October 2020

روز عصای سفید، روز یادآوری اهمیت معماری و شهرسازی همه‌‌شمول

روز ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳مهرماه به‌‌‌عنوان روز بزرگداشت نابینایان و قانون عصای سفید نام‌گذاری شده است. عصای سفیدی که معرف نابینایان و راهگشای حضور مستقل آنان در فضاهای شهری است، البته اگر بستر مناسب برای این حضور فراهم شده باشد.











* فرزانه صادق مالواجرد، قانون عصای سفید، دولت‏‌ها را ملزم به تشویق نابینایان جهت شرکت در درتمام امور اجتماعی و اقتصادی می‏‌کند؛ همچنین بر‌ حق استفاده آزادانه از خیابان‏‌ها و بزرگراه‏‌ها، پیاده‌‌روها و سایر مکان‌‏های همگانی و همین‌طور وسایل حمل و نقل، هتل و اماکن عمومی تاکید می‏‌کند.

 در همین راستا ویرایش سوم ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت در بیستم آبان ۱۳۹۸ نیز به تصویب شورای‏‌عالی شهرسازی و معماری رسیده است و در دو دسته فضای شهری و ساختمان‏‌های عمومی، ضوابط طراحی و مناسب‌‌سازی ارائه شده است که بخش‌‏هایی مشخصا به نابینایان و افراد دارای محدودیت بینایی می‏‌پردازد: ضوابط مرتبط با تقاطع دو پیادهرو، محل عبور عابر پیاده در سوارهرو، ایستگاه بی‏‌آرتی، علائم راهنمایی، تابلوهای اطلاع‌رسانی، کروکی‌ها و نقشه‌ها و مانند آن و همچنین ضوابط تفصیلی در خصوص نشان‌گرهای لمسی سطح پیادهرو در بخش نخست یعنی فضاهای شهری آورده شده است.

ضوابط طراحی و مناسب‌سازی مرتبط با دکمه‎‎های کنترل‌کننده آسانسور، کتابخانه‌های عمومی، اماکن ورزشی، محل‎‎های سرگرمی، دسترسی‏های به اماکن عمومی، راه‌پله‌ها و مسیرهای خروج نیز در بخش دوم یعنی ساختمان‏‌های عمومی آورده شده است.

این مصوبه راهنما و زمینه قانونی دسترس‌‌پذیر ساختن شهرها و اماکن عمومی را برای همگان تا حدی فراهم کرده است؛ گام بعدی برای حضورپذیر ساختن شهرها برای عموم، برعهده متولیان اجرا و متخصصانی است که با علم به این حق، شهرها را همه شمول سازند تا زمینه رشد برابر همه انسان‏‌ها فراهم شود. در این شرایط است که همه افراد من جمله افراد دارای محدودیت بینایی همچون نخستین شاعر پارسی‌سرای ایرانی، رودکی، می‌‏توانند از سطح حقوق اولیه‌‏شان عبور کرده و به ارزش‌‏آفرینی رسند.

این جهان را نگر به چشم خرد                                         نی بدان چشم کاندر او نگری
همچو دریاست وز نکوکاری                                           کشتی ساز، تا بدان گذری
 

هر روز، نیاز به توجه به حقوق گروه‏‌های مختلف اجتماع است؛ هر روز، روز عصای سفید است.