کد خبر: ۵۲۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹ 21 October 2020

تایید طرح جامع شهر جدید تابناک

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، تصمیم این شورا در خصوص طرح جامع شهر جدید تابناک را به استاندار فارس اعلام کرد.

به گزارش ساز نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با ارسال نامه‌ای به رحیمی، استاندار فارس، تصمیم این شورا در خصوص شهر جدید تابناک را به او ابلاغ کرد.

از نکات مهم این نامه می‌توان به تایید طرح جامع این شهر جدید با سقف جمعیتی ۵۴ هزار نفر برای افق ۱۴۲۵، افزایش سرانه‌ کاربری گردشگری و تبدیل کاربری ارتفاعات جنوب‌شرق شهر جدید تابناک به کاربری طبیعی اشاره کرد.

متن نامه دبیر شورای‌عالی شهر جدید تابناک به شرح ذیل است:

به استحضار می‌رساند، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۹/۷/۷ پیرو صورتجلسه مورخ ۹۶/۱۱/۱۶ خود و صورتجلسه ۹۹/۶/۳۰ کمیته فنی شماره یک موضوع "طرح جامع شهر جدید تابناک" مصوب جلسه مورخ ۹۹/۳/۱۰ شورای برنامه‌‌ریزی و توسعه استان فارس را مورد بررسی قرار داد و ضمن تصویب طرح به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:

۱- باعنایت به اعلام نظر وزارت نیرو متناسب با ظرفیت منابع آب قابل تخصیص، سقف جمعیت‌پذیری طرح برای افق ۱۴۱۵ معادل ۳۲ هزار نفر و برای افق ۱۴۲۵ معادل ۵۴ هزار نفر در محدوده‌ای معادل ۶۷۷ هکتار به تایید رسید.

۲- نقشه کاربری اراضی طرح با اعمال سه مورد اصلاح به شرح ذیل مورد تایید قرار گرفت:

۱-۲- ایجاد فضای سبز تجهیزشده نواری در سرتاسر ضلغ شرقی شهر جدید(حدفاصل شهر با عرصه‌های صنعتی) به عمق حدود ۳۰ متر
۲-۲- افزایش سرانه کاربری گردشگری(با حذف از سطوح مسکونی) تا سرانه ۴ مترمربع 
۳-۲- تبدیل کاربری ارتفاعات واقع در جنوب‌شرق شهر به کاربری طبیعی

۳- نقشه فازبندی اجرای شهر جدید با تایید شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید به‌عنوان یکی از اسناد طرح جامع ارائه گردد. مقرر می‌شود به جهت حصول اطمینان از توسعه متوازن شهر با تایید شورای‌عالی، شروع عملیات اجرایی در فازهای بعدی منوط به تحقق حداقل ۷۰درصد احداثات﴿اعم از مسکونی و خدمات﴾ در فاز قبل گردد.

تبصره: فازبندی طرح باید نحوی انجام گردد که هر فاز جهت تامین خدمات محله‌ای و ناحیه‌ای و منطقه‌ای متکی به خود باشد.

۴- سند شبکه حمل و نقل عمومی با تاکید بر ایجاد ارتباط مناسب شهر جدید با عرصه‌های فعالیتی و شهر لامرد تهیه گردد. این سند شامل پایانه مرکزی﴿هاب اصلی﴾، ایستگاه‌های محله‌ای﴿نودهای فرعی﴾ و مسیرهای حمل و نقل عمومی شهر جدید است که اتصال شهر جدید با شهر لامرد و همچنین عرصه‌های صنعتی شرق آن را فراهم می‌‌کند.

۵- موقعیت تجهیزات و تاسیسات شهری﴿اعم از آرامستان، دفع پسماند و تصفیه فاضلاب﴾ با لحاظ ضوابط و مقررات دستگاه‌های مرتبط و در انطباق با ساختار کلی طرح جامع در سند پهنه‌بندی حریم مشخص گردد.

۶- شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید موظف است با اتخاذ تدابیر لازم زمینه تحقق همزمان سکونت و خدمات را متناسب با پیشرفت فازهای احداثی فراهم نماید.

۷- مطالعات پدافند غیرعامل شهر جدید در انطباق با دستورالعمل مورخ ۹۶/۲/۱۱ شورای‌عالی در اسناد ابلاغی طرح لحاظ گردد.