کد خبر: ۵۲۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۹ 01 November 2020

واگذاری پروژه های نیمه کاره به بخش خصوصی

وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت کلنگ‌زنی‌های بی‌خاصیت را جفای بزرگ در حق مردم ایران دانست و گفت:ظلم بزرگ‌تر نیمه‌تمام رهاکردن پروژه‌ها توسط دولت‌های مختلف است.

به گزارش ساز نیوز به نقل از تسنیم، مهدی غضنفری با اشاره به علت نیمه تمام ماندن پروژه‌های دولتی اظهار کرد: مشکل این است که این پروژه‌ها به درستی تعریف نمی‌شوند، یعنی بیشتر پروژه‌ها اجتماعی- امنیتی بوده‌اند تا یک پروژه اقتصادی. البته پروژه‌های اقتصادی هم درصورتی می‌توانند با بازار سفته بازی رقابت کنند که بازارهای ثانویه جذاب تر از آن‌ها نباشند.

وی تأکید کرد: دولت برای واگذاری پروژه‌های نیمه تمام خود به بخش خصوصی، اول باید بازار سفته بازی را مدیریت کند تا بازار جذابی نباشد و پروژه‌ها را در همان آغاز کار، اقتصادی و سودآور تعریف کند.

وزیر اسبق صمت نظارت بر فعالیت بخش خصوصی در زمان تکمیل پروژه‌های نیمه تمام را ضروری برشمرد و گفت: منحرف نشدن بخش خصوصی از مسیر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام دولتی نیازمند یک اهلیت سنجی، ضابطه مندی این بخش و ارائه گزارشات دقیق از مصارف هزینه‌های پروژه و زمان تکمیل آن است.

غضنفری کلنگ‌زنی‌های بی خاصیت را جفای بزرگ در حق مردم ایران خواند و گفت: ظلم بزرگ تر از این کلنگ زنی‌ها، نیمه تمام رها کردن پروژه‌ها توسط دولت‌های مختلف است.

وی عقب ماندگی ایران در مسائل زیربنایی و نوسازی را بسیار گسترده دانست و افزود: ما در مسیر توسعه کارهای انجام نشده زیادی داریم و فشارهای اجتماعی زیادی هم روی دولت‌ها وجود دارد، البته این موضوع توجیه کننده کلنگ زنی‌های بی خاصیت نیست اما از طرفی هم برای کم کردن این عقب ماندگی‌ها باید تلاش کنیم.

وزیر اسبق صمت تصریح کرد: شکاف بین واقعیت فعلی و زندگی آرمانی باعث شده که ما پروژه‌های زیادی را تعریف کنیم، اما نبود خلاقیت و تجربه کافی برای تأمین مالی، این پروژه‌ها را ناتمام می‌گذارد.