کد خبر: ۵۲۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۹ 08 November 2020

رشد پرداخت تسهیلات ساخت مسکن

مدیر امور اعتبارات بانک مسکن با بیان اینکه در هفت ماه گذشته میزان پرداخت تسهیلات ساخت مسکن بیش از 58 درصد رشد داشته است گفت: رشد قیمت مسکن و افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن تا 250 میلیون تومان موجب ترغیب سازنده ها به ساخت و ساز شد.
به گزارش سازه نیوز به نقل از آریا، محمدحسن علمداری مدیر امور اعتبارات بانک مسکن در پاسخ به این پرسش که در هفت ماه گذشته میزان پرداخت تسهیلات ساخت مسکن چه میزان بوده است و آیا انبوه سازان از این تسهیلات استقبال می کنند؟ گفت: با افزایش قیمت مسکن و بهبود نسبی بخش ساخت و ساز سازندگان مسکن در چند ماه به استفاده از تسهیلات ساخت ترغیب شدند.

وی افزود: پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در هفت ماه گذشته حدود 58 درصد رشد داشته است که از لحاظ تعداد این میزان تسهیلات حدودا به 31 هزار و 398 واحد مسکونی پرداخت و اختصاص یافته است. به هر حال رشد سقف تسهیلات از یک سو و رونق نسبی ساخت و ساز باعث شد تا این روزها روند پرداخت تسهیلات از وضعیت مناسبی برخوردار باشد.

مدیر امور اعتبارات بانک مسکن خاطر نشان کرد: یکی از دلایل افزایش پرداخت تسهیلات ساخت مسکن، افزایش سقف بود اما بخش عمده آنرا می توان به بهبود نسبی ساخت و ساز پس از رشد قیمت مسکن عنوان کرد. چرا که وقتی قیمت ها رشد کرد، سازنده ها به این نتیجه رسیدند که می توانند در احداث مسکن بهتر و بیشتر عمل کنند.

علمداری در پاسخ به این پرسش که آیا پرداخت تسهیلات در بافت های فرسوده علیرغم تمایل کمتر سازنده ها برای ورود به این بخش نیز بهبود پیدا کرده است؟ ادامه داد: به هر حال تنها مشکل کُندی بازسازی بافت فرسوده سازنده ها نیستند. حاکمیت باید قوانینی وضع کند که اگر قرار است مناطقی از بافت های فرسوده تخریب و بازسازی شود ساکنان آن مناطق به آن تصمیم به دلیل وجود قانون احترام بگذارند. پس اگر چنین قوانینی تدوین و اجرایی شود ساکنان بافت فرسوده در می یابند که به هر حال بعد از مدتی این اقدام عملیاتی خواهد شد پس این مشکل عدم استقبال و عدم توجه ساکنان به بازسازی بافت فرسوده برطرف می شود و یکی از بزرگترین مشکلات سازنده ها نیز رفع خواهد شد.

علمداری اضافه کرد: در قرارداد عاملیت بانک مسکن در یک سال حدود 15 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تسهیلات ساخت دریافت کرده اند که 70 درصد این تعداد مربوط به امسال است.

وی در پاسخ به این پرسش که عمده مشکل در بازسازی بافت فرسوده چیست؟ خاطر نشان کرد: عمده مشکل بازسازی بافت فرسوده تملک ها، عقب نشینی و تجمیع سندها است. به هر حال اگر ساکنان و ذینفعان در رابطه با بازسازی بافت فرسوده همکاری بیشتری داشته باشند و وابستگی ها کمتر شود و قوانین حاکمیتی برای بازسازی بافت فرسوده تدوین شود بدون شک روند نوسازی و بازسازی بافت فرسوده بهتر خواهد شد.

با مصوبه ای که هیات مدیره بانک مسکن در ابتدای سال جاری داشت سقف تسهیلات ساخت مسکن در تهران چنانچه سازندگان از فناوری‌های نوین استفاده کنند و حرفه‌ای‌ساز باشند با 47 درصد رشد به 250 میلیون تومان افزایش یافت. این تسهیلات با هدف رونق در بخش تولید مسکن افزایش یافت تا بخش عمده‌ای از منابع مورد نیاز سازندگان تامین شود.

وام ساخت مسکن در سال 98 تا سقف 170 میلیون تومان و در سال 97 به میزان 110 میلیون تومان در شهر تهران بوده است. این سقف پرداختی در شهر تهران و به انبوه‌سازان وسازندگانی که فناوری‌های نوین را در ساخت‌وسازشان رعایت کنند، تعلق می‌گیرد. سقف رقم تسهیلات ساخت مسکن بانک مسکن در سال جاری برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر به 220 میلیون تومان افزایش یافته است. این رقم در سال گذشته 160 میلیون تومان و سال ماقبل آن 100میلیون تومان بوده است. سقف تسهیلات مسکن برای سایر شهرها نیز 180میلیون تومان اعلام شده که در سال 98 به میزان 130میلیون تومان و در سال 97 به میزان 90 میلیون تومان بوده است.

تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگانی که از فناوری‌های نوین استفاده نمی‌کنند برای شهر تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر و سایر شهرها به ترتیب 200، 170 و 140 میلیون تومان است. این رقم برای سازندگان غیرحرفه‌ای نیز به ترتیب 60،70 و 50 میلیون تومان در سال جاری است.

نرخ سود این تسهیلات نیز 18 درصد در تسهیلات بدون سپرده، از محل اوراق 5. 17 و در بافت‌های فرسوده 16 درصد است.