کد خبر: ۵۲۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۲۰ آبان ۱۳۹۹ 10 November 2020

خانه به دوش های میلیاردر!

با انفجار قیمت اجاره خانه ها، مستاجران قدرت پرداخت کرایه را از دست دادند و به سمت خانه هایی رفتند که ‌«رهن کامل» باشد. اما به موازات آنها، موجران هم به دلیل شرایط اقتصادی، گزینه «رهن و اجاره» را جایگزین «رهن کامل» کردند.
به گزارش سازه نیوز به نقل  از بازار، از اوایل امسال بود که به یکباره قیمت اجاره و رهن خانه و آپارتمان در تهران نه اینکه بگوییم افزایش یافت، بلکه منفجر شد. کسی نمی دانست چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اما هرچه بود مستاجرانی که تا دیروز "خانه به دوش" به حساب می آمدند، حالا باید پول خرید چند خانه را برای اجاره کردن یک آپارتمان مهیا می کردند وگرنه اسباب و اثاثیه شان به وسط خیابان ریخته می شد.

به همین خاطر گروهی از شمال پایتخت به سمت مرکز و جمع زیادی از مستاجران مرکز نشین به سمت جنوب شهر روانه شدند و در این اوضاع و احوال، مشخص بود خانه به دوشان جنوب شهر هم یا باید به حاشیه می رفتند یا بار سفر می بستند و مسیر روستاها را در پیش می گرفتند.

از آن زمان، هر چه کرایه ها بالاتر رفتند، مستاجران پایین تر و حتی برخی هم از شهر بیرون و به حاشیه تهران کوچ کردند و هر مستاجری برای خود استراتژی خاصی در پیش گرفت.

کم کم مستاجران قدرت پرداخت کرایه را از دست دادند و به سمت خانه هایی رفتند که "رهن کامل" باشد. اما به موازات آنها، موجران هم به دلیل شرایط اقتصادی، ترجیح می‌دادند برای اجاره ملک خود گزینه «رهن و اجاره» را به جای «رهن کامل» انتخاب کنند.

از این رو تعداد فایل‌های "رهن کامل" به ویژه در میان آپارتمان‌های کمتر از ۱۰۰ مترمربع به شدت کاهش یافت و از اردیبهشت ماه، مشاوران املاک مناطق مختلف شهر تهران عنوان کردند که فایل «رهن کامل» در بازار اجاره کمیاب شده است.

حالا هشت ماه از سال میگذرد و اگر دیگر صدای مستاجران در نمی‌آید به خاطر بازگشت قیمت ها به روزهای قبل سال و یا بالا رفتن میزان درآمد آنها نیست، بلکه باید به هر شکل ممکن، خود را با شرایط موجود وفق دهند.

قیمت اجاره و رهن واحدهای آپارتمانی در مناطق مختلف پایتخت، چنان افزایش یافته که بعضا با شنیدن رقم رهن یک واحد ۱۵۰ متری در محله های شمال تهران فکر می کنیم کدام سرمایه دار بزرگ می خواهد آنجا را اجاره کند و آیا واقعا واژه "خانه به دوش" زیبنده چنین افراد پولدار و سرمایه داری است!؟

برای آگاهی از میزان قیمت اجاره و رهن خانه و آپارتمان در تهران، با گشتی در این آشفته بازار، از شمال تا جنوب شهر را قدم زده و علاوه بر قیمت های متفاوت، با انواع مستاجران هم آشنا شده است.

خانه بدوش اجاره نشین یا شریک کارتن خواب؟

شمال تهران و منطقه یک و دو که خانه و آپارتمان در آن فراوان است. اما اینجا جای هر کس نیست. شاید برخی قیمت ها برای رهن و اجاره در این مناطق بتواند ده ها جوان را به خانه بخت بفرستد یا گره از مشکلات چندین خانواده در روستاها باز کرده و حتی آنها را به عنوان سرمایه دار معرفی کند.

به سراغ آپارتمان ها می رویم و به همراه مشاوران املاک بازدیدی از آنها داریم. در منطقه یک تهران آپارتمانی ۱۷۸ متری در محله محمودیه، قرار دارد. ۱۲ سال از ساخت این آپارتمان مسکونی سه خوابه می‌گذرد. این واحد دارای امکاناتی شامل تهویه مطبوع، انباری، آسانسور، درب ریموت و بالکن است. ویژگی بارز این آپارتمان این است که می توان آن را رهن کامل کرد و برای این کار فقط به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیاز است.

از آنجایی که مشاوران املاک اعلام کرده بودند بیشتر صاحبخانه ها ترجیح می دهند رهن و اجاره را با هم داشته باشند در محله اقدسیه یک آپارتمان ۱۰۰ متری با قیمت ودیعه ۳۵۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه ۶ میلیون تومان آماده واگذاریست.

در زعفرانیه رهن و اجاره آپارتمان ۱۵۵ متری شامل امکاناتی نظیر بالکن، نگهبان، انباری، آسانسور، آنتن مرکزی و درب ریموت به ۲۵۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه مبلغ ۱۵ میلیون تومان بابت اجاره نیاز دارد.

در همین محله یک آپارتمان ۱۶۰ متری که سه خواب دارد و هشت سال از عمرش می گذرد هم برای اجاره معرفی شده است. واحدی که باید یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون در دست داشته باشید تا بتوانید وارد آن شوید. این واحد امکاناتی از جمله بالکن، انباری، نگهبان و آسانسور دارد.

یک آپارتمان ۱۰۵ متری که در سال ۱۳۹۳ بنا شده هم در محله داراباد واقع در منطقه یک پایتخت آماده اجاره دادن است. واحدی که دارای ۲ اتاق خواب است و برای رهن کامل آن باید یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پول نقد پرداخت شود.

اما اینها آخرین قیمت های تهران به شمار نمی آیند. مستاجرانی وجود دارند که فقط با مقدار پولی که برای اجاره و رهن خانه هایشان کنار می گذارند، آنها را باید "سرمایه دار" خطاب کرد، نه "خانه به دوش".

قیمت رهن این خانه با متراژ ۹۰۰ متر ۳۰ میلیارد تومان تعیین شده است

در میان فایل های مسکن و رهن شما با افرادی مواجه هستید که بیشتر تداعی کننده همکاران کارتن خواب های صادر کننده اند تا خانه بدوش های مستاجر. در فایل های مناطق شمال شهر تعداد زیادی را می توانید پیدا کنید که ارقام رهن آنها بیش از ۲۵ میلیارد تومان است. املاکی نه برای رهن کامل یک آپارتمان اداری بلکه صرفا برای زندگی در نظر گرفته شده است. اما سرآمد همه اینها در منطقه فرمانیه است که با هفت اتاق خواب و ۹۰۰ متر زیر بنا رهن مورد تقاضا ۳۰ میلیارد تومان است.

دومین رتبه نیز به واحدهای مسکونی ۸۵۰ متری در زعفرانیه اختصلاص دارد که با هشت اتاق خواب قیمت آنها بدون تجهیزات و لوازم خانگی در حد ۲۶ و ۲۵ میلیارد تومان است. اما سومین جایگاه به الهیه اختصاص دارد که می توان رهن کامل تا ۲۰ میلیارد تومان هم یافت. هر چند که خانه های مستقل در شهرک غرب نیز در حد ۱۲ میلیارد تومان دیدنی هستند.

اعداد معمولی در مناطق شمال تهران!

اما این دیدنیهای لاکچری مخاطبان محدود و شاید کمتر از ۱۰۰۰ نفری دارند لذا از منطقه یک به سمت منطقه ۲ می رویم. خیلی فاصله زیاد نیست. به شهرک غرب می رسیم و در این محله آپارتمانی ۳۰۰ متری با سه خواب وجود دارد که مستاجر می تواند درخواست چهار خوابه شدنش را بدهد، چون این واحد چنین قابلیتی دارد و در کنار این مزیت، ۲ پارکینگ اختصاصی دارد و تا پنج ماشین به عنوان پارکینگ مزاحم می توانند با خیال راحت جلوی درب ملک پارک کنند.

بالکن آن قابل استفاده نشیمن و بزرگ و بدون دید از بیرون، ویو سرسبز و درختان سربه فلک کشیده و برج میلاد قابل رویت است. حیاط خلوت اختصاصی، پاسیو، اتاق لباس و لاندری دارد. برای گرمایش پکیج مورد استفاده است و سرمایشش با کولر آبی و گازی تامین می شود.

قیمت رهن کامل این آپارتمان سه میلیارد تومان است و موجر اعلام کرده اجاره ای دریافت نمی کند.

البته مستاجرانی هم هستند که می خواهند در واحدهایی با متراژ بالاتر سکونت داشته باشند. برای آنها هم موارد خوبی داریم. از جمله اینکه برای رهن یک آپارتمان ۲۱۴ متری ۲ خوابه در محله مرزداران غربی که آن هم جزو منطقه ۲ پایتخت به شمار می آید و دارای امکاناتی از جمله استخر، آسانسور، سونا، انباری، جکوزی، روف گاردن، سالن اجتماعات، لابی و بالکن است یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رهن و یک میلیون تومان اجاره لازم است.

در مقابل آپارتمان ها و برج های سر به فلک کشیده، هنوز هم ساختمان های سه طبقه، ویلایی به شمار می آیند. بخصوص اگر شما مستاجر یکی از طبقات آن باشید. بنابراین برای ویلایی نشین ها هم گزینه های ویژه ای در فایل مشاورین املاک وجود دارد.

اگر نمی خواهید اجاره پرداخت کنید، در منطقه ۲ تهران و محله سعادت، آپارتمان ۱۶۵ متری سه خوابه نوسازی وجود دارد که می توان کلید آن را با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ودیعه گرفت.

این واحد علاوه بر انباری، تهویه مطبوع، آسانسور، بالکن، نگهبان، آنتن مرکزی، لابی و درب ریموت، دارای سالن اجتماعات و روف گاردن هم است.

ولی اگر این مبلغ برای رهن خیلی زیاد است، ناگریز باید گزینه اجاره را روی میز بگذارید. در همین محله یک آپارتمان ۱۶۰ متری ۳ خوابه که ۲ سال از عمرش می گذرد و تمام امکانات قبلی را دارد، فقط ودیعه اش به یک میلیارد تومان پول نیاز دارد. اما باید در کنار این مبلغ، ماهانه ۱۳ میلیون تومان اجاره پرداخت شود.

و اگر باز هم قیمت بالاست، این بار باید کمی از مساحت بکاهید. یعنی اجاره آپارتمان ۱۳۳ متری در سعادت اباد با امکانات معمولی به ۶۰۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه مبلغ ۱۰ میلیون تومان اجاره نیاز دارد.

در این منطقه قیمت ها حول و حوش همین اعداد می چرخند. یعنی از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد تومان برای ودیعه، به شرطی که ماهانه از ۱۲ میلیون تا ۱۸ میلیون تومان نیز برای اجاره کنار بگذارید.

اما همان طور که اشاره شد اگر امکانات ساختمان برایتان خیلی مهم است بهتر است به سمت نیاوران بروید.

جاییکه یک واحد آپارتمان ۲۶۰ متری برای اجاره دادن در فایل یکی از دفاتر مشاوره املاک قرار گرفته است.

این واحد در یک ساختمان چهار طبقه ۲ واحدی قرار دارد و دارای امکاناتی شامل استخر، انباری، سالن اجتماعات، جکوزی، سونا، لابی و آسانسور است.

۲ پارکینگ، آیفون تصویری، درب ریموت و سرویس ایرانی و فرنگی زندگی در آن را راحت تر می کند.

ضمن اینکه اینجا پارکینگ زیاد است و اگر بیش از ۲ پارکینگ نیاز باشد، می توان آنها را اجاره کرد.

برای استقرار در این آپارتمان باید ۹۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه مبلغ ۲۸ میلیون تومان اجاره پرداخت شود.

کمی آن طرف تر یعنی در زعفرانیه یک آپارتمان تک واحدی ۲۵۰ متری وجود دارد که به گفته مشاور املاک، برای خانواده های دارای فرزندان کوچک بسیار مناسب است زیرا طبقه زیر پیلوت است و مزاحمتی برای همسایه ها ندارد.

او می گوید که این واحد به قیمت رسیده و پس از بازدید، برای این که هفت ساله است و چهار خوابِ دارد، ۵۰۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۲۴ میلیون تومان اجاره اعلام می کند.

در محله کامرانیه هم برای اجاره یک آپارتمان ۳۹۰ متری که پنج سال از عمرش میگذرد ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه هشت میلیون تومان رهن درخواست می شود.

این واحد پنج خوابه که در یک ساختمان پنج طبقه ۲ واحدی قرار دارد، دارای ۲ خواب مستر، پلان و نورگیر بی نظیر، دولاین آسانسور، لابی مجلل، روف گاردن، استخر، لابی من ۲۴ ساعته و سونای فعال و سرایدار مقیم است.

بازگشت به زندگی نسبتا معمولی

شمال تهران خسته کننده شده. قیمت هایی اعلام می شود که تمام ذهنیت ما را در مورد واژه "خانه به دوش" و کارتن خواب های صادرکننده به هم می ریزد.

نمیدانیم کسی که می تواند سه میلیارد ودیعه و ماهانه ۲۰ میلیون تومان اجاره پرداخت کند را مستاجر بنامیم یا سرمایه دار. لذابه سمت میانه و مرکز شهر حرکت می کنیم.

در منطقه ۵ پایتخت و محله جنت آباد برای یک آپارتمان ۸۵ متری ۲ خوابه که هفت سال از عمرش می گذرد و یک پارکینگ دارد باید ۱۸۰ میلیون تومان به عنوان رهن و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت شود.

مشاور املاک می گوید، اگر برای مجرد خانه اجاره می کنید، یک مورد عالی داریم.

آپارتمانی ۱۲۰ متری در یک ساختمان ۱۰ طبقه دارای پارکینگ، انباری، آسانسور، کمد دیواری های بزرگ و کاربردی، گاز رومیزی و هود منصوبه، لوستر، تراس بزرگ و قابل چیدمان و پرده های نصب شده برای واحدی که بسیار نورگیر است. رقم اعلامی نیز ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه و ۱۷ میلیون تومان اجاره تا بتوان کلید را از موجر گرفت.

به منطقه ۲۲ و شهرک صدرا می رویم. جایی که مشاور املاک ما را به برج لوکس پردیس المپیک هدایت می کند. برجی با موقعیت استثنائی و هم جوار با بوستان جوانمردان. می گوید واحدی ۱۴۳ متری در طبقه دهم با ویو ابدی قرار دارد و فول لاکچری است.

این واحد همان امکانات معمولی را دارد و موجر امتیاز ویژه ای را برای مستاجر در نظر گرفته و آن هم اینکه رهن کامل داده می شود. قیمت در یک کلام ۷۰۰ میلیون تومان.

در منطقه ۵ برای اجاره آپارتمان ۵۸ متری که در محله بلوار فردوس غربی قرار دارد حتما باید ۶۰ میلیون پول پیش و ماهی سه میلیون اجاره پرداخت شود. این واحد یک خواب دارد و در ساختمانی ۱۸ ساله واقع شده. ضمن اینکه بالکن و انباری هم دارد.

به یک واحد آپارتمان ۲۱۰ متری در منطقه سه و محله جردن که ۱۲ سال پیش ساخته شده است، سر می زنیم. واحدی ۳ خوابه که درب ریموت و انباری و آسانسور دارد. مهمتر اینکه دارای ۲ پارکینگ است.

مشاور املاک ودیعه آن را ۲۰۰ میلیون تومان و اجاره اش را ۱۸ میلیون تومان ماهانه عنوان می کند.

در فلکه اول صادقیه یک واحد ۱۹۰ متری دارای سه خواب که بعد از ۲۰ سال بازسازی شده است به قیمت رهن ۱۲۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه ۶ میلیون تومان آماده واگذاری است.

ساختمان های قدیمی امکانات چندانی ندارند و اگر پارکینگ و انباری داشته باشند، به این معناست که فول امکانات هستند.

ادارات امتیاز نیستند

در مرکزی ترین نقطه شهر، به بلوار کشاورز می رسیم. محله ای از پایتخت که دسترسی آن به مرکز و ادارات خیلی راحت است. اما این امتیازی نیست که بتوان برای یک خانه در نظر داشت و وقتی مشاور املاک در مورد چنین مواردی حرف می زند، گویی فقط قصد دارد مستاجر را راضی کند تا بیشتر از این در کوچه پس کوچه ها نچرخاندش.

آپارتمانی ۱۰۵ متری در طبقه دوم ساختمانی هشت طبقه که به گفته مشاور، باید ۳۰۰ میلیون پولِ پیش و ماهانه چهار میلیون تومان اجاره برای آن پرداخت شود.

در منطقه امیرآباد هم یک واحد ۸۰ متری با عمر ۲۰ سال که به گفته مشاور املاک فول امکانات است برای رهن کامل ۴۵۰ میلیون تومان پول نقد می خواهد.

اینجا وقتی در مورد امکانات سوال می شود، می گویند: واحد دارای پارکینگ اختصاصی، انباری، بالکن و ۲۰ متر حیاط خلوت بوده و ساختمان بسیار آرام است.

رهن در محله نواب چند؟

به منطقه ۱۰ می رویم. محله نواب و برای بازدید از یک آپارتمان ۴۰ متری یک خوابه وارد ساختمانی چهار طبقه و ۱۰ واحدی می شویم.

قیمت رهن کامل آپارتمان ۱۲۰ میلیون تومان تعیین شده و مشاور می گوید که اجاره اش رایگان است.

در کنار پنجره دو جداره و آسانسور و پکیج و نما سنگ و کف سرامیک، مشاور املاک موارد دیگری را به عنوان امکانات این واحد عنوان می کند که حتما در این منطقه خیلی مهم است. آن هم اینکه تمامی کنتورها مجزا هستند و دیوارهای راهرو سنگ گرانیت شده و علاوه بر آن محله نیز آرام است. گزینه طلایی که مشاور برای آخر کار نگه داشته، فاصله پنج دقیقه ای تا مترو و بی آر تی است. همین موضوع که با بی آر تی و مترو رفت و آمد شود، یعنی این آپارتمان پارکینگ ندارد.

کمی پایین تر شرایط فرق می کند. در میدان حر و چهارراه لشکر که برای رهن و اجاره آپارتمان ۴۷ متری در این محله حتما باید ۷۵ میلیون تومان ودیعه آماده داشته باشید.

این واحد که در طبقه چهارم یک ساختمان چهار طبقه قرار دارد یک خواب دارد و ۱۵ سال از عمرش می گذرد.

برخلاف شمال تهران که استخر و جکوزی و سالن ورزش و روف گاردن جزو امکانات به شمار می آیند، وقتی از مرکز شهر به سمت جنوب می رویم داشتن کف سرامیک و نمای سنگ و کولر آبی و نقاشی شدن در و دیوار امتیاز است.

البته کار این واحد با ۷۵ میلیون ودیعه به پایان نمی رسد و ماهانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اجاره می خواهد.

نقلی های ارزان، گران برای کارگران

در جنوب شهر، آپارتمان ها نقلی تر هستند و به همین خاطر علاوه بر موقعیت منطقه، همین کوچک بودن واحدها دلیلی بر پایین بودن قیمت اجاره آنهاست.البته در قیاس با موردهای اجاره در شمال شهر وگرنه فایل های اجاره ارزان در این محله ها بسیار محدود وکم است.

در منطقه ۱۸ و شهرک ولیعصر یک آپارتمان ۶۵ متری را با ۱۵۰ میلیون تومان می توان رهن کامل کرد و اگر پولِ پیش نداشته باشید، در همین شهرک می توان برای یک آپارتمان ۵۵ متری که در طبقه چهارم یک ساختمان چهار طبقه و بدون آسانسور قرار دارد فقط ۳۰ میلیون ودیعه و یک میلیون و ۵۰۰ هزار اجاره پرداخت کرد. اما واقعیت این است، این کرایه ها برای قشر کارگری که بعضا حتی حقوقشان به سه میلیون تومان نمی رسد هم خیلی زیاد است.

البته صاحب خانه در کنار مستاجر و ساکن این ساختمان است. بنابراین باید حواستان به تمام رفت و آمد ها و پرداخت شارژ و نحوه اسباب کشی باشد.

یک خانه ی ویلایی که ۵۷ متر بنا در دو طبقه دارد و گرمایشش بخاری و سرمایشش توسط کولر آبی تامین می شود در نازی آباد تهران ۱۵۰ میلیون ودیعه و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره نیاز دارد. جالب است مشاور املاک در مورد این ملک می گوید: پارکینگ ندارد اما سرویس بهداشتی و انباری در حیاط دارد.

کمی آنطرف تر در همین محله، یک آپارتمان ۴۵ متری در طبقه سوم وجود دارد که ۱۰۰ میلیون رهن کامل برای آن تعیین شده است و یک آپارتمان یک خوابه ۶۲ متری که هیچ امکاناتی از قبیل انباری و پارکینگ و آسانسور ندارد هم با ۱۲۵ میلیون پول پیش و ۵۰۰ هزار تومان کرایه برای هر ماه آماده واگذاری است.

۴۸ متر مناسب برای خانواده!


به سمت حاشیه های تهران می رویم. اینجا اسلامشهر است. بعد از گرانی هایی که فشار زیادی به اقشار مختلف و بخصوص حقوق بگیران و کارگران وارد کرد، خیلی ها مجبور شدند از مرکز و جنوب شهر به این مناطق کوچ کنند. در موسی آباد یک آپارتمان ۶۰ متری که مشاور املاک عنوان می کند، برای یک خانواده بسیار مناسب است را برای سکونت می توان با ۷۵ میلیون تومان رهن و ۱۰۰ هزار تومان اجاره به صورت ماهانه از آن خود کرد.

اگر واحدی جمع و جورتر مد نظر باشد، باید به سراغ آپارتمانی ۴۸ متری رفت که یک خواب دارد و ۱۰ سال از زمان ساختش می گذرد. برای ورود به این واحد باید ۲۰ میلیون پول پیش و ماهانه ۷۰۰ هزار تومان کرایه کنار گذاشت.

اگر در اینجا از امکانات حرفی به میان نمی آید مشکلی نیست. اما چرا این واحدهای کوچک را با امتیاز "مناسب برای خانواده" تبلیغ می کنند!

در اسلامشهر و شهرک واوان یک سوئیت تمیز ۳۲ متری با همان جمله معروف "امکانات کامل" وجود دارد. سوئیت اصلا اتاق ندارد و پارکینگ و انباری هم برایش بی معناست. به هر حال برای سکونت در این سوئیتِ فول امکانات باید ۳۰ میلیون ودیعه و ماهانه ۶۰ هزار تومان کرایه پرداخت شود.

ناگفته نماند خانه های ویلایی اسلامشهر قیمت بالایی دارند. خانه ای ویلایی به مساحت ۱۰۰ متر که ماشین رو است و در منطقه باغ فیض قرار دارد با دو خواب و کابینت ام دی اف، ودیعه ای پنجاه میلیون تومانی می خواهد. البته اجاره ماهیانه دو میلیون و پانصد هزار تومانش نباید فراموش شود. همچنین رهن آپارتمان ۹۰ متری ۲ خوابه در شهرک الهیه رنجبران، دارای آسانسور، پارکینگ و انباری به صورت رهن کامل ۱۵۵ میلیون تومان است.

اینجا هنوز اسمش تهران است. این تهران کجا و آن تهران کجا.