کد خبر: ۵۲۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۹ 17 November 2020

آرامش بازار مسکن در سایه ثبات نرخ تورم

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه در مقطع کوتاهی قیمت خانه به ثبات می رسد، ادامه این وضعیت را مشروط به کنترل نقدینگی، ثبات نرخ تورم و افزایش ساخت و ساز دانست و گفت: اگر این اقدامات انجام نشود رکود مسکن مدت زیادی طول نخواهد کشید.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایرنا ،حسن محتشم در ادامه گفت: در حال حاضر به دلیل کاهش نرخ ارز، اقدام برای فروش مسکن افزایش یافته و در واقع بازار دچار هیجان شده است. این استنباط وجود دارد که با افزایش درآمدهای ارزی، نرخ دلار کاهش می یابد و این می تواند به تثبیت قیمت کالاها یا حتی کاهش نسبی آنها از جمله مسکن منجر شود.

وی افزود: اقتصاد ایران بیش از آنکه متاثر از شرایط بین المللی باشد، تحت تاثیر تصمیمات داخلی قرار دارد. دولتها در ایران معمولا دو تا سه سال نرخ ارز را ثابت نگه می دارند اما سپس به دلیل خلق اسکناس، تورم افزایش می یابد و ارزش پول ملی به نسبت ارزهای خارجی کاهش پیدا می کند. این چرخه در طی سالهای پس از انقلاب ادامه داشته و بعید است که در دوره فعلی تکرار نشود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان این که در حال حاضر بازارها در انتظار تحولات اقتصادی با رکود و مقداری ثبات قیمت ها مواجه شده اند گفت: در صورتی که نرخ ارز کاهش یابد، کالاهایی که به ارز وابستگی دارند با افت قیمت مواجه می شوند. احتمالا برای مدتی قیمت مسکن نیز به ثبات می رسد اما این وضعیت برای مدت طولانی ادامه نمی یابد؛ زیرا همواره تورم در ایران ادامه دار بوده و بعید است که این روند متوقف شود.

محتشم، راهکار ساماندهی بازار مسکن را اصلاحات درون بخشی و برون بخشی در این حوزه دانست و گفت: راه حل درون بخشی مسکن، افزایش ساخت و ساز است که چشم انداز روشنی ندارد. با توجه به تغییرات مداوم نرخ نهاده های ساختمانی، سازندگان ریسک سرمایه گذاری در حوزه مسکن را نمی پذیرند و این مساله به افت شدید تولید مسکن منجر شده است. موضوع بیرونی و مهم دیگر به ثبات اقتصاد کلان مربوط می شود که نیاز به برنامه ریزی بلندمدت دارد.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر بروکراسی اداری پیچیده دست و پای سازندگان را بسته است. دستگاههای خدمات رسان مثل بیمه، مالیات، آب، برق و گاز آنقدر فرآیند تولید مسکن را برای فعالان حوزه مسکن سخت کرده اند که سازندگان عطای اجرای پروژه را به لقایش می بخشند.

قیمت مسکن در تهران متری ۲۶.۷ میلیون تومان

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مهرماه سال ۱۳۹۹ به ۸۶۵۶ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۳ درصد و ۱۵۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۶.۷ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱۰ و ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.