کد خبر: ۵۲۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۱ آذر ۱۳۹۹ 21 November 2020

سنددار شدن خانه های روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: تاکنون برای بیش از ۶۹ درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان، سند مالکیت صادر شده که این میزان بالاتر از میانگین کشوری است.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایرنا،رضا خواجه ای افزود: بر این اساس به تعداد ۶۴ هزارو ۵۲۸ فقره سند برای واحدهای مسکونی روستایی با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان صادر شده است.

وی اظهار داشت: ۶۹.۹ درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان، سند مالکیت صادر شده که این میانگین در سطح کشور ۶۲.۳ درصد است که در این زمینه استان زنجان بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

این مسؤول ادامه داد: تعداد هفت هزارو ۲۱۰ فقره سند برای واحدهای مسکونی شهری به میزان ۲۸.۳ درصد در استان صادر شده و این میانگین در سطح کشور ۱۳.۹ درصد است.

خواجه ای با اشاره به اینکه، در سال جاری نیز صدوری هزار و ۸۵۰ فقره سند روستایی و ۶۵۰ فقره سند شهری در دستور کار مشترک این نهاد و ثبت اسناد و املاک قرار گرفته است، افزود: خوشبختانه با تعامل مطلوب بین این ۲ نهاد، از ابتدای سال جاری تعداد چهار هزارو ۷۵۲ پرونده صدور سند روستایی و ۶۱۹ فقره پرونده متقاضیان شهری تهیه و برای صدور سند به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال شده است.

به گفته وی، از این تعداد ۸۳۵ فقره پرونده روستایی و ۳۲۸ فقره پرونده شهری منجر به صدور سند شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه داد:، توسعه روستاها، پایدارترین سیاست و راهبرد در توسعه هر کشور به شمار می رود که این سیاست ارتباط تنگاتنگ با نظام فکری و نگرشی دارد.

وی اظهار داشت: برای نهادینه سازی این سیاست ابزارها و روش های مختلفی وجود دارد که سند دار کردن واحد مسکونی و یا به عبارت کلی صدور سند برای املاک در روستا به موازات سایر سیاست های توسعه مناطق روستایی از جمله این روش ها است.

خواجه ای افزود: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از معضلات بزرگ روستاییان کشور معین نبودن حدود قانونی املاک و اراضی در داخل محدوده روستاها و نیز فقدان سند مالکیت بود.

به گفته این مسؤول، امروزه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و با تلاش و پیگیری های این نهاد و همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک در قالب برخی طرح های مبتکرانه نظیر ماده ۱۴۰ و ماده ۱۳۳ قانون برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه، تسهیل خوبی در صدور اسناد مالکیت واحدهای مسکونی انجام گرفت و تحول گسترده ای را در حوزه خدمات روستایی به وجود آورد.

خواجه ای کاهش و رفع اختلافات حقوقی املاک، جلوگیری از مهاجرت جامعه روستایی به شهر ها، تضمین مالکیت و ارزش دادن به تثبیت مالکیت خانه های روستایی، وجود وثیقه ای مطمئن برای اخذ تسهیلات و برنامه‌ریزی موثر در بازار خرید و فروش و قانونمند کردن این فعالیت و همچنین تسریع در امر آموزش و بهداشت را از برخی مزایای صدور سند ذکر کرد.

وی اضافه کرد: صدور سند برای واحدهای مسکونی، موجب افزایش مشارکت و فعالیت در روستاها شده وتوسعه پایدار برای روستاها را به همراه دارد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: امید است با پیگیری و تلاش همکاران این ۲ مجموعه، در پایان سال جاری، استان زنجان در جایگاه اول کشوری در زمینه صدور اسناد روستایی و شهری قرار گیرد.