کد خبر: ۵۲۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۰۱ آذر ۱۳۹۹ 21 November 2020

خبری از کاهش نرخ اجاره بها نیست

با وجود کاهش نرخ دلار و طلا، کاهش نرخ اجاره بها در تهران فراهم نشد. در حال حاضر قیمت‌ها در بازار اجاره ثابت است و موجران تمایل به کاهش آن ندارند.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا ،قبل از انتخابات آمریکا برخی از کارشناسان حوزه مسکن اعلام کردند که انتخاب ترامپ باعث فشارهای بیشتر علیه ایران می‌شود و می‌تواند تاثیر هیجانی بر بازار ارز و مسکن بگذارد. برخی دیگر نیز اعلام کردند روی کار آمدن بایدن باعث کاهش احتمالی نرخ دلار و رونق سایر بازارها بوده است.

نتیجه انتخابات تاثیر زیادی بر بازار ارز، طلا و سکه گذاشت اما در بازار مسکن تغییراتی رخ نداد. با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که بازار مسکن به اشباع قیمتی رسیده است و سرمایه‌گذاران در این بخش انتظار رشد قیمت بیشتری را ندارند. با این وجود قیمت مسکن و اجاره بها نه تنها کاهش نداشته است؛ بلکه کمی افزایش نیز داشته است.

طبق گزارش‌های اخیر بازار مسکن نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است و مالکان منتظرند تاثیرات هیجانی انتخابات بر بازارها تمام شود. با این وجود برخی از خریداران و فروشندگان این بازار مجبور به عقب‌نشینی شدند. در این میان کاهش اجاره بها نیز مشاهده نمی‌شود.

به گفته یکی از مشاورین املاک در غرب تهران، فایل‌های اجاره مانند هر سال است؛ با این تفاوت که تابستان امسال و هم پاییز تمایل مستاجران به تمدید اجاره برای شرایط کرونایی بیشتر بوده است. همچنین نرخ اجاره بها در ماه آینده کاهشی نخواهد بود. حتی احتمال افزایش قیمت نیز وجود دارد؛ زیرا افرادی که مهلت اجاره آن‌ها در نیمه دوم سال تمام می‌شود مقدار افزایش نرخ در سال آینده را نیز در قیمت‌گذاری‌ها محاسبه می‌کنند.

در شرق تهران نیز پیش‌بینی مشاوران املاک ثبات قیمت یا افزایش احتمالی بوده است. به گفته یکی از آن‌ها ملکی که در تابستان با افزایش ۲۰ درصدی تمدید شده است باعث شده است که مستاجر پس چند ماه به دلیل عدم توانایی پرداخت اجاره، از قرارداد انصراف دهد. قراردادی که برای این ملک تنظیم شد ۲۵ درصد بیشتر از قرار داد تابستان بوده است.

در جنوب تهران نیز اعلام شده است که قیمت اجاره بها روند کاهشی نداشته است و فایل‌های اجازه نیز زیاد نیست. پیش‌بینی مشاوران در این منظقه نیز ثبات قیمت یا افزایش قیمت اجاره در هفته‌های آینده را به همراه داشته است. به گفته آن‌ها کاهش قیمت ارز، دلار و سکه نقشی در بازار اجاره نداشته است.

در شمال تهران نیز وضعیت مانند سایر مناطق است. مشاوران املاک در این محدوده نیز اعلام کردند که قراردادهایی که در هفته‌های اخیر تنظیم شده است نسبت به نرخ‌های اعلام شده در یک ماه گذشته روند کاهشی نداشته است.