کد خبر: ۵۲۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۰۵ آذر ۱۳۹۹ 25 November 2020

امکان استعلام‌گیری رانندگان برای تست کرونای مسافران بین‌راهی

مدیر کل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: هدف از اجرای محدودیت های کرونایی قطع زنجیره شیوع ویروس است و اگر تخلفی اثبات شود به طور قطع راننده یک سال اجازه کار نداشته و شرکت حمل و نقلی نیز تا یک سال تعطیل خواهد شد.

به گزارش سازه نیوز به نقل از ایلنا،داریوش باقرجوان با اشاره به محدودیت‌های کرونایی که از ابتدای آذرماه آغاز شده است گفت: همانطور که می‌دانید از اول آذرماه صدور انواع بلیت حمل و نقل عمومی بین شهری منوط بر استعلام تست کرونای افراد است و اگر قبل از اتمام دوره ۱۴ روزه پس از تست کرونای مثبت نسبت به اخذ انواع بلیت اقدام کنند بلیتی برای این افراد صادر نمی‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر اجازه تردد به ماشین‌های شخصی در سطح جاده‌های کشور داده نمی شود و فقط ناوگان پلاک عمومی و کامیون‌های حامل بار در سطح جاده‌ها تردد دارند. اگر در گذشته برای بررسی موارد بهداشتی ناوگان حمل و نقل بین شهری را به صورت رندوم چک می‌کردیم امروز تمام ناوگان چک و بررسی می‌شوند.

مدیر کل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانند تب‌سنجی، محلول‌پاشی، لزوم استفاده ماسک برای مسافران از گذشته هم در ناوگان به اجرا می‌رسید و در ترمینال‌ها و پایانه‌ها علائم ظاهری مسافران بررسی می‌شد و اگر مسافری با علامت سرفه یا تب وارد پایانه می‌شد به مسافر بلیتی فروخته نمی‌شد و باید برمی‌گشت.

باقرجوان با بیان اینکه از ابتدای آ‌ذرماه اقدام جدیدی به پروتکل‌های بهداشتی اضافه شده است که مکمل آنهاست گفت: تمام شقوق حمل و نقل به سامانه وزارت بهداشت متصل شدند و با وارد کردن کد ملی مسافران می‌توان مشاهده کرد که این افراد مجاز به سفر هستند یا نه.

وی ادامه داد: اگر فردی تست کرونای مثبت داشته باشد و ۱۴ روز از این تست نگذشته باشد هیچ بلیتی به آ‌ن فروخته نمی‌شود.

مدیر کل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری در پاسخ به  این سوال که تکلیف مسافرانی که در بین مسیر سوار اتوبوس می‌شوند و یا در پایانه‌ها با جارزنی افراد سوار اتوبوس می‌شوند و بلیتی دریافت نمی‌کنند که از این فیلتر عبور کنند اظهار داشت: تمام رانندگان این توانایی را دارند که به پایگاه اطلاعاتی وزارت بهداشت متصل شوند و در هر محلی که مسافرگیری می‌کنند با وارد کردن کد ملی آن فرد به سامانه می‌توانند مشاهده کنند که این مسافر اجازه سفر دارد یا نه.

وی با بیان اینکه تمام رانندگان امکان استعلام گیری را دارند ادامه داد: در بخش هوایی و قطار موضوع متفاوت است و مسافران فقط از طریق محل مشخص می‌توانند از این حمل و نقل عمومی استفاده کنند اما در بخش تاکسی‌های بین شهری و یا اتوبوس شاید مسافران از پایانه یا ترمینال سوار اتوبوس یا تاکسی نشوند به همین دلیل این الزام است که تمام رانندگان قبل از سوار کردن هر نفر باید با تلفن همراه خود نسبت به استعلام گیری اقدام کند.

باقرجوان تاکید کرد:‌ اگر راننده‌ای اقدام به استعلام گیری نکند یا تخلفی در این زمینه داده شود هم راننده و هم شرکت حمل و نقلی تا یک سال اجازه فعالیت نخواهند داشت.

مدیرکل دفتر با تاکید بر اینکه سایر مسافران مستقر در اتوبوس یا تاکسی می‌توانند این تخلفات را به ما گزارش دهند گفت: اگر در طول مسیر مردم به این تخلف‌ها برخوردند و اگر مسافری شاهد آن بود که راننده فردی را بدون استعلام گیری سوار کرده است می‌تواند در اولین مرکز پلیس راه و یا با سامانه ۱۴۱ این تخلف را گزارش دهد.

باقرجوان تاکید کرد: البته اطمینان داریم هیچ راننده‌ای سلامت خود و جامعه را به خطر نمی‌اندازد و برای یک مسافر این ریسک را نمی‌پذیرد که هم جان خود و هم سایر مسافران را تهدید کند.

وی با اشاره به بازدارندگی مجازات این تخلف گفت: هدف ما از اجرای این اقدامات قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا است و اگر تخلفی اثبات شود به طور قطع راننده یک سال اجازه کار نخواهد داشت و آن شرکت حمل و نقلی هم تا یک سال تعطیل خواهد شد.

وی ادامه داد: البته استعلام‌گیری و اتصال به پایگاه داده‌های وزارت بهداشت نمی‌تواند معجزه کند و یک اقدام مکمل در کنار سایر پروتکل‌های بهداشتی است.

 وی افزود: می‌دانیم فردی که مبتلا به کرونا است در صورت شدید بودن علائم اساسا از لحاظ جسمی امکان سفر را ندارد و به سرعت شناخته می‌‌شود و معمولا هم افراد مبتلا به کرونا برای حفظ سلامت هم وطنان خود در  طی دوران بیماری از هر گونه سفر با حمل و نقل عمومی خودداری می‌کنند.