کد خبر: ۵۲۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۸ آذر ۱۳۹۹ 28 November 2020

ماجرای افزایش وسعت شهر قزوین چه بود؟

معاون عمرانی استاندار قزوین گفت: از ۱۰۰ هکتار زمینی که قرار است در شمال اتوبان قزوین ـ زنجان به مساحت شهر قزوین اضافه شود، فقط ۳۰ درصد آن مسکونی می‌شود و بقیه مختص اجرای پروژه‌های گردشگری است.
به گزارش سازه نیوز به نقل از تسنیم ،علی فرخزاد در تکمیل خبری با عنوان " شهر قزوین بزرگتر خواهد شد" که روز 21 آبان‌ماه گذشته منتشر شد، اظهار داشت: با وجود اینکه وزیر راه و شهرسازی با کلیات الحاق 100 هکتار زمین دولتی به محدوده شهر قزوین از شمال آن موافقت کرده، از 100 هکتار زمینی که قرار است در شمال اتوبان قزوین-زنجان به مساحت شهر قزوین اضافه شود، فقط 30 درصد آن مسکونی می‌شود و بقیه مختص اجرای پروژه‌های گردشگری است.

وی اضافه کرد: بنابراین 30 هکتار زمین‌های یادشده در قالب شهرک شاهد به ساخت شهرک مسکونی برای خانواده‌های شهدا و ایثارگران اختصاص پیدا خواهد کرد و 70 هکتار آن هم به اجرای طرح‌های فرهنگی و گردشگری اختصاص خواهد یافت که البته انجام همه این کارها منوط و مشروط به اجرایی شدن پروژه انتقال آب از سد طالقان به قزوین است.

فرخزاد ادامه داد: با توجه به اینکه برخی اهالی شهرک نوساز عظیمیه که فاقد آب شهری است، نسبت به الحاق 100 هکتار زمین دیگر به شهر قزوین اعتراض داشتند، باید بگویم که تامین آب این شهرک و همچنین 100 هکتار الحاقی در گرو تامین آب است و با توجه به روند طولانی اجرای طرح انتقال آب از سد طالقان شاید روند این الحاق و تامین آب شهرک عظیمیه چند سال طول بکشد.

توسعه قزوین فقط از سمت شمال مقدور است

معاون استاندار قزوین با اشاره به گره‌های توسعه شهر قزوین از جهات و اطراف مختلف گفت: با توجه به اینکه قزوین از سه جهت جنوب، شرق و غرب محدود و محصور به باغستان شده و باغستان هم جزو میراث ملی ماست، عملاً توسعه فیزیکی و طولی شهر قزوین از این سه جهت امکان‌پذیر نیست و تنها مسیر برای توسعه شهر قزوین شمال اتوبان قزوین-زنجان است.

فرخزاد افزود: در مورد توسعه فیزیکی شهر قزوین گزینه مهم دیگری به نام نوسازی و انبوه‌سازی در بافت فرسوده را داریم که با توجه به اینکه این بافت مرز مشخصی با بافت تاریخی قزوین ندارد، با چالش‌هایی در این حوزه مواجه هستیم که البته مردم می‌توانند در قالب طرح بازآفرینی شهری تسهیلات مناسبی برای توسعه و نوسازی بافت فرسوده دریافت کنند.