کد خبر: ۵۲۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۳ - ۱۱ آذر ۱۳۹۹ 01 December 2020

شفاف سازی قیمت نیاز بازار سیمان

مازاد تولید سیمان امروز به‌عنوان یک پدیده در این صنعت باعث مشکلات زیادی شده است، ازاین‌رو برای تنظیم بازار راهی به‌جز شفاف‌سازی نرخ این محصول از طریق بورس کالا نیست و با ورود سیمان به رینگ صادراتی می‌توانیم قیمت‌ها را به مرز رقابتی برسانیم تا دست سودجویان از این بازار کوتاه شود.
به گزارش سازه نیوز به نقل از اخبار فولاد، در همین راستا مدیرعامل یک شرکت سیمانی در خصوص التهاب بازار سیمان و نوسانات چند ماه اخیر گفت: صادرات سیمان و کلینکر هیچ‌گونه تأثیری در قیمت سیمان داخلی ندارد، زیرا که قریب به ۳۰ میلیون تن، مازاد تولید سیمان در کشور داریم که تنها برای نیمی از آن، امکان صادرات وجود دارد و نزدیک به ۲۰ میلیون تن کلینکر، در کارخانه‌های سیمان کشور دپو شده که امکان فروش وجود ندارد؛ بنابراین موانع و مشکلات قیمت‌گذاری سیمان ناشی از عوامل متعددی ازجمله افزایش چندباره هزینه حمل‌ونقل، افزایش قیمت بسیار زیاد پاکت، افزایش حاشیه سود عاملان سیمان به دلیل افزایش قیمت سیمان، افزایش مالیات بر عملكرد عاملین كه این مالیات هم به قیمت تمام‌شده آنها افزوده می‌شود و نقش‌آفرینی بعضی واسطه‌ها که سیمان را باقیمتی فراتر از قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.

ابراهیم غلام‌زاده اظهار داشت: شرکت‌ها می‌توانند در راستای مشتری مداری برنامه فروش آنلاین را مطابق با تناژ درخواستی مشتری و باقیمت مصوب اجرایی کنند. تا بدین‌وسیله با حذف واسطه‌ها، شکاف میان قیمت واقعی و قیمت بازار را کم کرده و سیمان را قیمت مناسب در اختیار مشتریان خود قرار دهیم.

غلام‌زاده افزود: مشکل فعلی صنعت سیمان کاهش تقاضای بازارهای جهانی به دلیل تحریم‌ها و بیماری کرونا بوده که منجر به کاهش چشمگیر صادرات سیمان و کلینکر طی ۹ ماه گذشته شده است.

این کارشناس صنعت سیمان در خصوص افزایش دومرحله‌ای قیمت سیمان در سال جاری بیان داشت: در حال حاضر قیمت ده کیلو سیمان از یک بسته پفک‌نمکی ارزان‌تر است. قیمت جهانی سیمان ۸۰ دلار بوده درحالی‌که سیمان ما با یک‌هشتم قیمت جهانی به فروش می‌رسد و متأسفانه افزایش ۲۰ درصدی قیمت سیمان در تیرماه، افزایش بسیار اندکی بود و باوجود پیگیری‌های صورت گرفته از سوی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مبنی بر قیمت‌گذاری معقول و منطقی روی این کالای اساسی، قیمت سیمان سرکوب‌شده و منجر به زیانده شدن کارخانه‌ها بسیاری گشدکه قادر به جبران هزینه های خود نبودند، همچنین افزایش قیمت اعلام شده در مهر ماه، تنها افزایش قیمت پاکت سیمان بود و به واقع در نیمه دوم سال، افزایش قیمت اعمال نشده است.

وی خاطر نشان کرد: تاثیر سیمان در قیمت تمام‌شده مسکن کمتر از ۲ درصد است، در حالی که در کشور ۷۰ کارخانه سیمان داریم که اشتغال بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۲ میلیون نفر به صورت غیر مستقیم به این صنعت بزرگ وابسته است، بنابراین تنها راه نجات کارخانه‌ها سیمان سامان دهی قیمت این عنصر اصلی ساخت و ساز است.

وی در پایان تاکید کرد: به دلیل ارزان فروشی سیمان ایران در میان کشور های حوزه خلیج فارس و بالا رفتن هزینه های گمرکی، بخش اعظمی از بازارهای صادراتی خود را از دست داده ایم و سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت، گمرک و نهادهای مسئول باید در زمینه قیمت سیمان صادراتی ایران ورود کرده و مانع از فروش سیمان به قیمت بسیار کمتر از بازار جهانی شوند.