کد خبر: ۵۲۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۲ - ۱۱ آذر ۱۳۹۹ 01 December 2020

کاهش هزینه های ساخت لزوم ساماندهی بازار مسکن

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حمایت دولت می‌تواند عرضه مسکن را افزایش دهد گفت: اگر زمین ارزان یا رایگان در اختیار مردم قرار دهند، هزینه‌های ساخت هم کاهش می‌یابد.
به گزارش سازه نیوز به نقل از بازار ،میثم مهرپور اظهار داشت: افزایش قیمت مسکن موضوع جدیدی نیست و این روند افزایشی از یک یا دو سال اخیر آغاز شده و دلیل اصلی آن هم سفته بازی است و این که افراد با این استدلال واحدهای مسکونی را می‌خرند که بعدها بتوانند آن را گرانتر بفروشند.

وی با بیان اینکه مسکن از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، افزود: تورمی که در همه موارد ایجاد شده بر افزایش هزینه‌های ساخت مسکن هم تأثیر داشته است ضمن اینکه افزایش قیمت در بازارهای مالی موازی نیز در بالا رفتن قیمت مسکن نقش دارد.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد: دلالان همان کسانی هستند که پول خودشان را وارد بازار مسکن می‌کنند اما هدف نهایی آنها مسکن نیست و اصطلاحا سفته بازند، برای این افراد، مسکن یک کالای مصرفی نیست و نگاه آنها یک کالای سرمایه‌ای است که امروز آن را بخرند و شش ماه تا یک سال دیگر با قیمت بالاتر بفروشند.

مهرپور با اشاره به راهکارهایی برای کنترل تورم در بخش مسکن، تصریح کرد: باید جلوی افرادی که با نیت سود بردن وارد بازار مسکن می شوند را گرفت همچنین بحث مالیات بر عایدی سرمایه تصویب و اجرایی شود تا حداقل افرادی که نگاه مصرفی به مسکن ندارند از بازار حذف شوند.

مسکن مهر جوابگوی نیاز کشور نیست

وی ادامه داد: افزایش تولید مسکن با استفاده از زمین‌های دولتی، مصالح دولتی و حمایت دولت می‌تواند عرضه مسکن را افزایش دهد؛ ۵۰ درصد هزینه‌ مسکن مربوط به قیمت زمین است و اگر بشود زمین ارزان یا رایگان در اختیار مردم قرار دهند، هزینه‌های ساخت هم کاهش می‌یابد.

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر این شرایط مهیا شود، خانه‌دار شدن برای مردم امکان‌پذیر می‌شود و دیگر یک آرزوی دست‌نیافتنی نیست؛ درحال حاضر با این قیمت بالای زمین‌ها، خرید مسکن برای افراد معمولی ممکن نیست و باید با استفاده از تسهیلات دولتی و زمین رایگان یا ارزان، قیمت تمام شده مسکن پایین بیاید.

وی تصریح کرد: ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر جوابگوی نیاز کشور نیست چون سالانه به یک میلیون واحد مسکن نیاز داریم و اگر انباشت تقاضایی که وجود داشته را نیز در نظر بگیریم می‌بینیم که این میزان کافی نیست و باید افزایش پیدا کند.

مهرپور اظهار کرد: افزایش قیمت مسکن طبیعتاً در کلانشهرها بیشتر دیده می‌شود که یک بخشی به خاطر مهاجرت افراد از سایر نقاط کشور به این شهرهاست، این مهاجرت‌ها عمدتاً به خاطر اشتغال، تحصیل و استفاده از سایر امکانات بوده و تا زمانی که این امکانات در کشور نباشد صرف اینکه بگوییم بهتر است افراد به شهرهای خودشان برگردنند مشکلی را حل نمی‌کند.