کد خبر: ۵۲۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹ 13 December 2020

قیمت مسکن متاثر از قیمت ارز است

مقام مسئول وزارت راه با اشاره به افزایش 200 درصدی قیمت مسکن در برخی مناطق کشور طی پنج سال اخیر، گفت: قیمت ساخت واحدهای طرح ملی مسکن افزایش می یابد.
به گزارش سازه نیوز به نقل از تسنیم ،پروانه اصلانی درباره پیش بینی بازار مسکن اظهار کرد: تا زمانیکه متغیرهای اثرگذار بر بخش مسکن را نشناسیم و از آنها مطمئن باشیم نمی توانیم درباره اقتصاد مسکن و تحولات قیمتی اظهارنظر کنیم.

وی افزود: امروز با حضور خبرنگاران جلسه ای داشتیم و متغیرهای اثرگذار را بررسی کردیم. اگر انتظارات تورمی، قیمت ارز و... کنترل شود نوسانات بازار مسکن همسو با نرخ ارز کاهش خواهد یافت. شوک های بازار ارز هم راستا با بازار مسکن است. قیمت مسکن با مقداری تاخیر همان رفتار بازار ارز را تکرار می کند.

وی ادامه داد: برای پیش بینی قیمت مسکن باید اول ابتدا پیش بینی کنیم که بازار ارز چگونه خواهد بود.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، اظهار کرد: بنابراین قیمت مسکن در کوتاه مدت ثابت و در بلندمدت کاهش خواهد یافت.

اصلانی با بیان این که قیمت مسکن طی پنج سال اخیر بیش از 200 درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: نمی توان مسکن را از اقتصاد جدا دانست، اما دو موضوع قیمت و نیاز خانوار وضعیت مسکن را غیرقابل تحمل کرده است.

وی تاکید کرد: مسکن کالایی نیست که بتوان آنرا از سبد خانوار حذف کرد، اگر کالای دیگری گران شود خانوارها می توانند آنرا از سد مصرفی خارج کنند.

اصلانی با اشاره به این که بورس مسکن محلی برای تامین سرمایه ساخت مسکن است، تصریح کرد: برای بازکردنِ گره مسکن هیچ راهی جز راه اندازی بازار سرمایه نیست، این بازار ابزار مناسب برای تامین مسکن را در اختیار دارد.

وی از رونمایی اوراق استاندارد سلف مسکن در هفته های آینده خبر داد و گفت: یکی از راههای حفظ ارزش سرمایه های مردمی خرید این اوراق است و وابستگی به سیستم بانکی را کاهش می دهد.

وی همچنین با بیان این که قیمت ساخت واحدهای طرح ملی مسکن بر اساس فهرست بهای سازمان بودجه است، گفت: بر این اساس برای هرمترمربع 2میلیون و 770 هزار تومان است، ولی تعدیل هایی هم مطابق اعلام سازمان برنامه و بودجه در جهت افزایش قیمت به آنها اصابت می کند.

دلالان عامل افزایش قیمت مسکن

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان نیز اظهار کرد: رشد قیمت های مسکن طی یکسال اخیر رشد غیرقابل پیش بینی و کاذب بود که دلیل عمده آن سوداگری و ورود دلالان بوده است. اینها هر چه توانستند خرید انجام دادند و کنترل قیمت ها در دست آنها بود.

وی با اشاره به این که بحث مالیات بر خانه های در کشور مطرح است، افزود: از سوی دیگر بحث تغییر دولت مطرح است و این مسئله باعث شد تا دلالان مقدار خودشان را جمع کنند.

وی بیان کرد: در واقع احتکار مسکن وارد بازار مسکن شد و دلیل عمده کاهش قیمت مسکن همین بوده است.

وی افزود: البته هنوز قیمت کاذب را در بازار مسکن داریم، نسبت به سال گذشته 118 درصد افزایش یافته است.

وی حباب قیمت مسکن را 50 درصد اعلام کرد و گفت: یکی عوامل موثر در قیمت مسکن، زمین است که حدود 60 درصد را شامل می شود.