کد خبر: ۵۲۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۶ - ۲۹ آذر ۱۳۹۹ 19 December 2020

تولید انبوه مسکن نباید متوقف شود

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: قطعاً تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی به اراده و برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی وابسته است، اما در هر صورت، تولید این میزان واحد مسکونی برای کشور پهناوری مانند ایران زیاد نیست و از طرفی حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی از این میزان طبق سنوات گذشته، توسط بخش خصوصی و مردم تولید خواهد شد.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا،علیرضا پاک‌فطرت با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره نبود منابع مالی کافی برای اجرای طرح جهش تأمین و تولید مسکن و ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور، گفت: بر اساس تصمیم نهایی کمیسیون عمران مجلس در طرح مذکور، قرار است که منابع مالی تسهیلات ساخت از محل اختصاص ۳۵ درصد از تغییر مانده تسهیلات بانکی تأمین شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حال برخی از کارشناسان اعلام می‌کنند که اختصاص ۳۵ درصد از تغییر مانده تسهیلات بانکی کفاف ارائه تسهیلات برای تولید یک میلیون واحد مسکونی را نمی‌کند، اما به نظر من این میزان اعتبار برای اجرای قانون مذکور کافی است.

او افزود: قطعاً تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی به اراده و برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی وابسته است، اما در هر صورت، تولید این میزان واحد مسکونی برای کشور پهناوری مانند ایران زیاد نیست و از طرفی حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی از این میزان طبق سنوات گذشته، توسط بخش خصوصی و مردم تولید خواهد شد.

پاک‌فطرت ادامه داد: بر اساس طرح جهش تأمین و تولید مسکن قرار است دولت با ارائه "تسهیلات مناسب، ارائه زمین و مصالح ساختمانی”، ریل‌گذاری و زمینه‌سازی لازم را برای فعالیت انبوه‌سازان و تعاونی‌ها فراهم کند، از طرفی من معتقدم که نقدینگی در دست مردم بسیار زیاد است، حال اگر سیاست‌گذاری درستی صورت گیرد، این نقدینگی کلان به سمت حوزه تولید مسکن هدایت خواهد شد. با این راه‌کار، میزان مسکن تولیدی تأمین خواهد شد.

️︎ این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: اگر دولت اراضی مورد نیاز برای تولید یک میلیون واحد مسکونی را تأمین کند، مردم سرمایه‌های خود را وارد بازار تولید مسکن می‌کنند. از طرفی اگر از این میزان حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکونی نیز در یک سال تولید شود، قابل قبول است، زیرا در اجرای پروژه مسکن مهر، در بهترین حال سالانه حدود ۹۰۰ هزار واحد تولید شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: تولید انبوه مسکن به هیچ وجه نباید متوقف شده و معطل بماند، بلکه باید با قدرت در این عرصه به پیش رفت تا بازار مسکن به ثبات و آرامش هدایت شود، در غیر این صورت اگر دست بر روی دست بگذاریم، مشکلات بازار باقی خواهد ماند.