کد خبر: ۵۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۵ - ۱۳ دی ۱۳۹۹ 02 January 2021

هزینه خرید مسکن از بورس چقدر است؟

زمزمه‌های انتشار اوراق سلف مسکن در بورس کالا قوت گرفته و طبق آنچه تاکنون اعلام شده، سازوکار این طرح به این صورت است که هر فرد می تواند به میزان سرمایه‌ای که دارد از یک متر تا یک واحد کامل از طریق اوراق سلف خانه پیش‌خرید کند و اگر در زمان سررسید اوراق به اندازه متراژ یک واحد اوراق در اختیار داشته باشد، می‌تواند آن واحد را تحویل بگیرد، در غیر این صورت به ارزش روز می‌تواند اوراق خود را بفروشد و نقدی تسویه کند.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا،به گفته مسئولان قرار است در بازار سرمایه بستری فراهم شود تا متقاضیان بتوانند به راحتی مسکن پیش خرید کنند. در واقع قرار است این امکان فراهم شود که افراد بتوانند حتی به اندازه یک متر مربع و به میزان نقدینگی خود پیش خرید خانه انجام دهند تا از این طریق قدرت خرید پس‌انداز خود را نگه دارند؛ بنابراین مسکن به قطعات کوچک تبدیل شده و امکان فروش آن و نیز امکان انجام معاملات ثانویه فراهم می‌شود.

به عبارت دیگر، بورس کالا به دنبال آن است که بتواند مسکن را به شکل متری و در قالب اوراق سلف استاندارد مسکن پیش فروش کند و این کار را در بستری که تضامین لازم از سازنده گرفته شود و خریدار با خیال راحت اقدام به خرید کند، انجام دهد.

همچنین اگر در سررسید، سازنده تعهدات خود را ایفا نکرد بتواند از سازنده خسارت بگیرد و ضرر احتمالی خریدار جبران شود.

این طرح در حال حاضر با نظر موافق کمیته فقهی سازمان بورس همراه بوده و در مرحله‌ تدوین مقررات قرار دارد.

در بازار اوراق سلف موازی مسکن، بازار ثانویه وجود دارد؛ یعنی امکان خرید یا فروش مجدد برای افراد محیا است. بنابراین اگر افراد بتوانند در زمان سررسید اوراق به اندازه متراژ یک واحد اوراق در اختیار داشته باشند می‌توانند آن واحد را تحویل بگیرند و اگر تمایل به تحویل نداشتند اقدام به تسویه نقدی کنند.

برای مثال فردی که سرمایه ۱۰۰ میلیون تومانی در اختیار دارد و امکان خرید یک واحد آپارتمان را نداشته باشد با استفاده از طرح فروش متری در بورس و تعیین قیمتی واحد برای هر آپارتمان توسط انبوه‌سازان (به عنوان مثال هر متر آپارتمان ۱۰ میلیون تومان) این امکان فراهم می‌شود که ۱۰ متر آپارتمان پیش خرید کند و ریسک نوسانات قیمت را به این اندازه برای خودش پوشش دهد و در آینده با پس‌اندازهایی که ایجاد می‌کند می‌تواند مجددا اوراق سلف خریداری کرده و یک واحد را خریداری کند.

گفتنی است؛ جزئیات کامل این طرح هنوز اعلام نشده و قرار است به زودی شرایطش مشخص و اعلام شود.
برچسب ها: بورس، قیمت مسکن