کد خبر: ۵۳۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۱۴ دی ۱۳۹۹ 03 January 2021

چرا انفجارهای گاز اهواز این همه کشته‌می‌دهد

تعداد حوادث انفجار و نشت گاز در اهواز امسال افزایش قابل توجهی داشته است؛ در این حوادث تاکنون هفت شهروند جان باخته‌اند و ۵٣ نفر نیز مصدوم شده‌اند.

به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا، این در حالی است که در سال گذشته، حوادث نشت و انفجار گاز در اهواز فوتی بر جای نگذاشت و تعداد مصدومان نیز ١١ نفر بوده است این یعنی افزایش ۵ برابری مصدومان انفجارهای گاز و اضافه شدن آمار تلخ مرگ و میر شهروندان به این حوادث.

امسال اهواز شاهد انفجارهای گاز شهری در مناطق مختلف بود، از محله قدیمی بازار عامری گرفته تا منطقه برخوردار و مرفه‌نشین کیانپارس، از یک منزل مسکونی کلنگی قدیمی تا آپارتمان‌های نوساز؛ جدیدترین حادثه همین روز جمعه در یک ساختمان شش طبقه در خیابان ۱۵ غربی کیانپارس رخ داد که در پی آن، یکی از ساکنان ساختمان زیر آوار جان باخت.

افزایش چشمگیر موارد انفجار و نشت گاز در اهواز، این پرسش را مطرح می‌کند که چه عواملی باعث افزایش این حوادث تلخ و دلخراش شده است؟ فرسودگی لوله‌های شبکه گاز؟ کم گذاشتن پیمانکاران ساختمانی؟ یا بی‌احتیاطی شهروندان اهوازی؟

ابراهیم قنبری رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وقوع انفجارهای اخیر گاز در اهواز اظهار کرد: بی‌احتیاطی ساکنان مجتمع‌ها بیشترین علت وقوع حادثه انفجار گاز در اهواز بوده است؛ با وجود تمام هشدارها و وقوع حوادث متعدد، همچنان ساکنان مجتمع‌های مسکونی در خصوص ایمنی گاز بی‌احتیاط هستند.

وی افزود: در سال جاری، حوادث انفجار و نشت گاز در اهواز تاکنون باعث فوت هفت شهروند اهوازی و مصدوم شدن ۵٣ نفر دیگر شده است در حالی که در سال گذشته تعداد مصدومان این حوادث ١١ نفر بود و مورد فوتی نیز نداشتیم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با اشاره به نقش بی‌احتیاطی‌های شهروندان در وقوع حوادث بیان کرد: در خانه‌های ویلایی اهواز، خانم‌های خانه‌دار به تنوع سلیقه خود، برای تنظیم کردن دکوراسیون منزل تغییراتی در شیرآلات گاز انجام می‌دهند که کار بسیار خطرناکی است و امکان وقوع حادثه را دوچندان می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از بخاری و تجهیزات استاندارد افزود: هنگام راه‌اندازی بخاری باید از سوی نمایندگی‌های معتبر، تست‌های لازم روی وسیله گرمایشی و سیستم گازرسانی انجام شود. دودکش بخاری نیز باید حالت H داشته باشد و حتما دقت شود که مسیر خروجی دودکش مسدود نباشد.

قنبری بیان کرد: شهروندان باید توجه داشته باشند که هنگام خروج از منزل، تمامی شیرهای گاز بسته باشند.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر در بازدید از اماکن مختلف شهری، هشدارهای لازم به ساکنان و مالکان داده شده است، تصریح کرد: مالکان ساختمان‌ها باید از سیستم لوله‌کشی داخلی ساختمان مراقبت کنند و در آن تغییر ایجاد نکنند و با استفاده از سیستم هشداردهنده و اعلام حریق، از حوادث گوناگون جلوگیری کنند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: شهروندان باید برای آموزش و فراگیری نکات ایمنی در خصوص نحوه استفاده و نگهداری از وسایل گازسوز و چگونگی پیشگیری از حوادث برقی، به کارشناسان ما مراجعه کنند. سازمان آتش‌نشانی اهواز آمادگی دارد که به ادارات و سازمان‌های مختلف و نهادهای آزاد و دولتی و عموم مردم در این خصوص آموزش‌های لازم را ارائه دهد.