کد خبر: ۵۳۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۷ - ۱۶ دی ۱۳۹۹ 05 January 2021

چرا همدانی‌ها مخالفت مال سازی هستند؟

16 سالیان دراز همدان به قطب یخی برای سرمایه‌گذاران معروف بود به طوریکه سرمایه‌داران همدانی و حتی غیربومی رغبتی به سرمایه‌گذاری در این شهر را نداشتند اما در سال های اخیر اقبال سرمایه‌داران برای سرمایه‌گذاری در این شهر بیشتر شد و به قول مسئولان یخ سرمایه‌گذاری در همدان شکسته شد.
به گزارش سازه نیوز به نقل از تسنیم ،با این‌حال کارشناسان و افرادی در این شهر وجود دارند که همچنان نسبت به سرمایه‌داران بدبین هستند به طوریکه استاندار سابق همدان در جلسات متعدد عنوان می‌کرد «هنوز یخ برخی کارشناسان نسبت به سرمایه‌گذاری آب نشده و به سرمایه‌گذار با تفکر ۲۰ سال پیش و به عنوان چپاول‌گر می‌نگرند.»

بروکراسی اداری و وجود تفکرات خاص در بین برخی همدانی‌ها باعث شده برخی سرمایه‌داران عطای سرمایه‌گذاری در همدان را به لقایش ببخشند و سرمایه خود را در شهری دیگر هزینه کنند، وجود پروژه‌های نیمه تمامی که سال هاست توسط سرمایه‌گذار رها شده نمونه عینی این فرارهاست که می‌توان در جزیره‌ای که قرار بود شادی بیافریند، مشاهده کرد.

چند سالیست که همدان عنوان کلانشهر را یدک می‌کشد، بی آن که ویژگی‌های یک کلانشهر از قبیل داشتن حمل و نقل قوی، قطار شهری، مجموعه‌های تفریحی بزرگ و مراکز خرید و مال را داشته باشد. کلانشهرهایی مثل تهران، اصفهان، شیراز و مشهد سال هاست راه جذب توریست را در کنار حفظ آثار تاریخی و بافت سنتی خود یاد گرفته‌اند اما همدان همچنان از قافله عقب مانده و تنها جاذبه گردشگری این شهر به چند بنا و اثر تاریخی ختم می‌شود این در حالیست که یکی از راه‌های جذب و نگه داشتن توریست ایجاد جاذبه‌های تفریحی در کنار جاذبه‌ها تاریخی است.

وجود پارک‌های آبی، شهربازی، مراکز بزرگ خرید و مال‌ها از آیتم‌های مهمی در جذب و ماندگاری گردشگر در هر شهر به شمار می‌رود. «اسکای مال» پروژه‌ای است که به تازگی در همدان کلید خورده و قرار است در راستای اشتغالزایی و جذب توریست نقش بسزایی داشته باشد. این پروژه در مساحت ۹۰ هزار متری در پیچ‌زندان(محل زندان سابق همدان) با هدف احداث مالی با تلفیق هشت عملکرد از جمله بازار، هتل، مرکز تفریحی، سالن ورزشی، استخر، بازار غذا و رستوران و پردیس سینمایی آغاز به کار کرده است.

امروزه مال‌های خرید، به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده‌اند که ریشه در بازارهای قدیمی، یعنی جایی که مردم می‌توانند با مراجعه به صنعتگران و کشاورزان کالاهای خود را خریداری کنند، دارند. مال‌های خریدی که ما امروزه آنها را می‌شناسیم در آغاز قرن بیستم میلادی متولد شدند و از آن زمان تاکنون آنقدر رشد کرده‌اند که به اشکال مختلف، شهرهای بزرگ جهان را دربرگرفته‌اند.

مال‌های خرید نه‌تنها به مکانی برای خرید و یافتن کالاهای مورد نیاز بلکه به مکانی فرهنگی و جایی که همه مردم با همه سنین وارد آنها می‌شوند و با یکدیگر معاشرت و تعامل می‌کنند، بدل شده‌اند. مال(mall) در زبان انگلیسی به معنای تفرجگاه و مرکز گشت و گذار است و مال خرید(shopping mall) به معنای تفرجگاه است که مردم با هدف اصلی خرید و هدف فرعی تعامل با دیگران وارد آن می‌شوند. با تمام اینها، نقدهایی نیز بر مال‌های خرید وارد می‌شود.

کمیسیون ماده ۵ پاسخگوی انتقادات محل «اسکای مال» باشد

عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه مرجع مجوزهایی که برای ساخت «اسکای مال» صادر شده کمیسیون ماده ۵ است، گفت: مصوبات کمسیون ماده ۵ در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب می‌رسد بنابراین اگر نقدی به این پروژه وجود دارد که نباید در این مکان احداث شود، باید از کمیسیون ماده ۵ سوال شود و این کمیسیون باید پاسخ دهد.

علی رحیمی‌فر با اشاره به اینکه پروژه اسکای مال باید از چند جنبه بررسی شود، اظهار کرد: یکی از انتقاداتی که به «اسکای مال» وارد شده این است که چرا در مکان فعلی(پیچ زندان) ساخته شده و باید در نقطه‌ دیگری احداث شود.

عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه پروژه اسکای مال دو بار به کمیسیون ماده ۵ رفته است، ادامه داد: مصوبات و مجوزهای شهرسازی این پروژه در کمیسیون ماده ۵ صادر شده و تأییدیه هم گرفته است.

پیوست ترافیکی، اجتماعی و فرهنگی برای «اسکای مال» الزامی است

این عضو شورا با تأکید بر اینکه درباره پیوست ترافیکی باید مطالعاتی برای این پروژه انجام شود، افزود: مجوزی که کمیسیون ماده ۵ به این پروژه داده، یکسری الحاقات هم داشته است به‌طور خاص درباره پیوست های ترافیکی این پروژه باید مطالعاتی انجام شود.

وی با بیان اینکه آثار و تبعات این پروژه از جمله ترافیکی، فرهنگی و اجتماعی است که باید مطالعاتی در این زمینه انجام شود، تصریح کرد: کمیسیون ماده ۵ پیوست ترافیکی، اجتماعی و فرهنگی را برای این پروژه ملزم کرده است و مشاور طرح باید انجام دهد.

رحیمی‌فر خاطرنشان کرد: ساخت پروژه‌ای مانند اسکای مال قطعاً در ترافیک تأثیرگذار است و باید دید این معضل ترافیکی را به چه راهکارهایی می‌توان حل کرد؟ که باید پیش‌بینی شود.

وی با اشاره به الزامات قانونی برای انجام پروژه، گفت: یکسری الزامات قانونی برای انجام پروژه وجود دارد که در حدود صلاحیت شورا نیست و قانون تکلیف کرده که هر گونه ساخت و ساز در محدوده و حریم شهر باید با پروانه باشد.

موافقت شورای شهر با گودبرداری ۱۰ درصدی «اسکای مال»

این عضو شورا با تأکید بر اینکه یکی از الزامات قانونی این پروژه قبل از انجام هر گونه عملیات اجرایی اخذ پروانه است، بیان کرد: شورا در مرحله اول از شهرداری خواست این پروژه بدون پروانه اقدام به عملیات اجرایی نکند اما چون این پروژه مصوبه اقتصاد مقاومتی را دارد، در راستای تسهیل پروژه و اینکه گفته شد قبل از اخذ پروانه لازم است مطالعات ژئوتکنیک انجام گیرد، جلسه ای در شورای شهر همدان با حضور سرمایه‌گذار و سازمان نظام مهندسی برگزار شد که در این جلسه مشاور طرح اعلام کرد برای اخذ پروانه باید نقشه‌های سازه‌ای کامل شود و برای تهیه این نقشه‌ها مطالعات ژئوتکنیک کامل نیست که برای اینکه مطالعات ژئوتکنیک کامل شود باید بخشی از عملیات گودبرداری را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه براساس نظر مشاور طرح اسکای مال، مساحت مورد نیاز گودبرداری ۳۰ هزار مترمکعب اعلام شد، تصریح کرد: چون این پروژه یک پروژه اشتغالزا و مورد حمایت ستاد اقتصاد مقاومتی بوده است، در این جلسه مورد توافق قرار گرفت که بدون پروانه بخشی از خاک مورد نیاز برداشته شود تا مطالعات ژئوتکنیک کامل شود و متعاقب آن بتوانند نقشه‌های سازه را تهیه کنند و پروانه بگیرند.

رحیمی‌فر یادآور شد: ما از شهرداری خواستیم که بررسی کند که آیا حجم گودبرداری به میزانی که اعلام شده رسیده است یا نه؟ که شهرداری بررسی و اعلام کرد که زیر۳۰ هزار مترمکعب خاکبرداری شده است.

رحیمی‌فر درباره اینکه گفته می‌شود شهرداری عوارض تغییر کاربری این پروژه را منتفی کرده است، افزود: ارزش افزوده ناشی از اجرای تغییر طرح‌های مصوب شهری این پروژه ۴۶ یا ۴۵ میلیارد تومان بوده که شهرداری گرفته است.

این عضو شورا درباره تخفیفات پروانه این پروژه گفت: تخفیفات این عوارض فقط مربوط به این پروژه نیست بلکه برای پروژه‌هایی که مساحت بالایی داشتند، شورای شهر تخفیف درنظر گرفته که این تصمیم جمعی است.

این کارشناس معماری در پاسخ به این سوال که آیا واقعاً خاک پروژه اسکای مال سست بوده و نمی‌توان پروژه‌ای با این حجم را اجرایی کرد؟ توضیح داد: در مهندسی برای اجرای پروژه‌ها راهکارهایی داریم و نمی‌توانیم بگوییم نمی‌شود و ممکن است پرهزینه شود اما شدنی است به‌طوریکه تکنولوژی امکان انجام این کارها را به ما داده است.

وی ادامه داد: ساختمانی که هفت طبقه منفی دارد با ساختمانی که یک طبقه منفی دارد متفاوت بوده و نیاز به گودبرداری ۳۰ تا ۳۲ متری زمین دارد که این امر شدنی است همانطور که در شهرهای دیگر انجام شده اما روش ها متفاوت است.

رحیمی‌فر بیان کرد: حتی اگر قنات هم در زیر پروژه وجود داشته باشد از نظر فنی ایرادی ندارد و می‌توان با زهکشی آب را تخلیه کرد، بعضی وقت ها مسیر آب طوری است که خودش هدایت می‌شود یعنی با یکسری روش ها آب را می‌توان هدایت کرد در غیر این صورت باید زهکشی کرد.

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی شورای شهر با تأکید بر اینکه اگر بتوانیم آب را مدیریت کنیم مشکلی نخواهیم داشت، اظهار کرد: در هلند زیر تراز دریا، خانه ساخته شده و در کشور خودمان هم در رودخانه‌ها سدسازی انجام گرفته است بنابراین از نظر فنی دانشش را داریم.

وی درباره تعداد پارکینگ‌های این پروژه، خاطرنشان کرد: در مرحله اول ۸۴۰ پارکینگ برای این پروژه تعریف شده بود اما به علت اینکه یک طبقه اضافه شد، تعداد پارکینگ هم به ۱۱۵۰ رسید.