کد خبر: ۵۳۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۴ - ۱۶ دی ۱۳۹۹ 05 January 2021

آمار مستاجران در مشهد زیاد شده است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه براساس کارشناسی‌های انجام شده، کشور ما سالانه نیاز به ۲ میلیون مسکن دارد اما سالانه تنها ۱۷۰۰ خانه ساخته می‌شود، گفت: آمار مستاجران در کشور زیاد شده که متاسفانه آمار مستاجران در مشهد از دیگران کلان‌شهرهای کشور بیشتر است.

به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا ،در یکصدوشانزدهمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، لایحه دوفوریتی افزایش سقف تخفیف پرداخت نقدی مودیان با ۱۲ رای موافق به تصویب رسید. محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد، در خصوص این لایحه اظهار کرد: در چند ماه اخیر شاهد رکود در ساخت‌وساز و همچنین میزان خرید و فروش ساختمان و مسکن بوده‌ایم. طی یک سال اخیر نیز شاهد افزایش قیمت مسکن بوده‌ایم.

وی افزود: افزایش قیمت پروانه ساخت در سال ۹۹ روی داد. به همین دلیل ما باید یک تقاضای موثر برای پروانه ایجاد کنیم. اگر یک تخفیف درست داده نشود، مردم به سمت گرفتن پایان کار نمی‌آیند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به روند فعلی و پیش‌بینی وضعیت خانه و مسکن در ماه آینده به نظر من تخفیف ۲۴ درصد مناسب است.

براساس این مصوبه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود تا در راستای تشویق مودیان، تسریع و تسهیل در دریافت به موقع مطالبات شهرداری به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به ‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، کاهش مراجعات حضوری مودیان و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ضمن اطلاع‌رسانی از این موضوع اقدام کند. طبق این مصوبه، ۲۴ درصد تخفیف از تاریخ ۲۲ دی ماه لغایت ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ و ۲۰ درصد تخفیف از تاریخ ۲۳ بهمن ماه لغایت ۱۰ اسفند ماه سال ۱۳۹۹، به پرداخت نقدی مودیان به شهرداری بابت بدهی جاری و معوق ساختمانی و عوارض احداث و توسعه خطوط قطار شهری داده می‌شود. این تخفیف‌ها متناسب با میزان پرداخت نقدی بدهی و برای فیش‌های صادره تا پایان موعد تعیین شده در این مصوبه امکان‌پذیر است.

همچنین براساس این مصوبه برای پرداخت قبض عوارض خودروهای فعال در شهر مشهد، قبوض کسب و پیشه و همچنین بهای خدمات پسماند، بهای خدمات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مندرج در قبوض نوسازی و عمران شهری، به مودیانی که فیش عوارض یاد شده را از طریق سامانه الکترونیکی پرداخت عوارض شهرداری مشهد به صورت غیرحضوری دریافت کرده و نسبت به واریز آن در فاصله زمانی ۲۲ دی ماه لغایت ۱۰ اسفند ماه سال ۱۳۹۹ اقدام کنند، ۲۴ درصد به عنوان جایزه اعطا می‌شود.

تصویب لایحه نحوه اجرای تبصره چهار قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها

همچنین لایحه نحوه اجرای تبصره چهار قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها به تصویب شورای اسلامی شهر مشهد رسید که براساس آن شهرداری مشهد مقدس مکلف است، مطابق تبصره چهار قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها، فقهای شورای نگهبان و آرای متعدد صادره از هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر تجویز اخذ رایگان حداکثر ۲۰ درصد اراضی از مالکان متقاضی استفاده از مزایای طرح‌های توسعه شهری، براساس جدول زیر اقدام کند.

 



اصلاح قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس Low Entry با یک شرکت خودروسازی در اصفهان

بررسی لایحه تعیین تکلیف اصلاح قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس Low Entry با یکی از شرکت‌های خودروسازی اصفهانی آخرین دستور کار یکصد و شانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد بود.

سیدمحسن حسینی‌پویا، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد، در خصوص این مصوبه گفت: شهرداری بر طبق مصوبه شورا قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس Low Entry را با شرکت مزبور منعقد می‌کند. در آن زمان قیمت هر دستگاه اتوبوس یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان بود که با توجه به تغییرات نرخ ارز، امروز این قیمت به چهار میلیارد تومان رسیده است. شرکت مزبور نیز تعهدات خود را اجرا نکرده و تغییر قیمت اتوبوس را بهانه کرده است.

وی ادامه داد: شهرداری در زمان بستن قرارداد ۲۵ درصد مبلغ را به صورت پیش‌پرداخت ارائه کرده است. مبلغ کل قرارداد معادل ۳۲ میلیارد تومان است. دو نظر در این خصوص وجود دارد؛ نظر اول این است که قرارداد فسخ شده و ضمانت اجرا وصول شود. نظر دوم این است که براساس مبلغ پرداخت شده، به همان تعداد اتوبوس از این شرکت وصول شود. آن شرکت ادعا کرد به همان میزان مبلغ می‌تواند تا انتهای فروردین ۱۴۰۰، ۲۵ اتوبوس تحویل دهد. اگر این شرکت به تعهدات خود عمل نکند، براساس مصوبه الحاقیه در برابر عدم اجرا و ضوابط قانونی اجرا خواهد شد.

براساس این مصوبه، در صورت عدم اجرای هر یک از تعهدات مندرج در الحاقیه قرارداد از سوی این شرکت اصفهانی در موعد مقرر، کلیه مفاد الحاقیه کان لم یکن تلقی شده و شهرداری مشهد مکلف است مطابق قرارداد فوق‌الذکر، اقدامات قانونی لازم را به عمل آورد.

تذکر دو عضو شورا به شهردار مشهد

محمدحاجیان شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد درخصوص عدم پاسخگویی لازم و به‌موقع به مکاتبات کمیسیون خدمات شهری به شهردار تذکر داد.

همچنین مجتبی بهاروند، عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز درخصوص عدم اجرای به‌موقع آغاز عملیات خط چهار قطارشهری به شهردار مشهد تذکر داد.‌