کد خبر: ۵۳۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۲ - ۲۲ دی ۱۳۹۹ 11 January 2021
مدیرکل بنیاد مسکن استان مطرح کرد

احتمال تخریب 35 هزار مسکن روستایی اردبیل با زلزله و سیل

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل گفت: ۳۵ هزار واحد مسکن روستایی در استان اردبیل کم دوام است که نیاز به مقاوم‌سازی دارد.



به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایسنا :فرهاد سبحانی اظهار کرد: مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی اعم از شهری و روستایی به دلیل تکرار حوادث ناگوار و تلخ قهری جز ضرورت‌هاست و استان اردبیل نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر گسل زلزله و بروز حوادثی که همچون زلزله و سیل، نیازمند مقاوم‌سازی واحدسازی مسکونی دارد تا در مقابل این حوادث ایمن باشد.


وی تصریح کرد: از سال ۸۴ طرح مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی در کشور آغاز شده که سهمیه کشور ۲۰۰ هزار واحد بوده که از این بین سهمیه استان سالانه چهار تا پنج هزار واحد می‌باشد.


مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل گفت: در قالب این طرح دولت تسهیلات ارزان‌ قیمتی را با نرخ سود پنج درصد در اختیار صاحبان واحدهای مسکونی روستایی قرار می‌دهد تا زمینه مقاوم‌سازی آنها فراهم آید.




سبحانی افزود: در کنار پرداخت تسهیلات تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای هر متقاضی برای گروه‌های کم درآمد و اقشار آسیب‌پذیر نیز تا سقف ۳۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: شرایط برخورداری از این تسهیلات قرار گرفتن واحد مسکونی در قالب ضوابط و طرح هادی با کاربری مناسب و همچنین مراجعه به دهیاران برای اخذ پروانه است که بر همین اساس متقاضیان به بنیاد مسکن معرفی می‌شوند تا زمینه مقاوم‌سازی واحدهای آنها فراهم آید.


سبحانی فعالیت ۱۷ دفتر نظام فنی، مهندسی را یادآور شد و اضافه کرد: با کمک این دفاتر طراحی و نقشه واحدهای مسکونی روستایی آماده شده و متقاضیان برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شوند تا در قالب سفته زنجیره‌ای، پرداخت تسیهلات آنها به راحتی انجام شود.


وی بیان کرد:‌ به دلیل آن که پیدا کردن ضامن کارمند برای متقاضیان مقاوم‌سازی مسکن روستایی سخت بود، تصمیم بر این شده تا با ساده‌ترین روش که سفته زنجیره‌ای است، پرداخت تسهیلات انجام شود تا به سرعت روند بازسازی واحدهای مسکونی را در روستاها شاهد باشیم.


سبحانی اظهار کرد: برای گروه‌هایی که تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی هستند کمکی نیز از سوی آن نهادها برای بازسازی واحدهای مسکونی انجام می‌شود که با در نظر گرفتن این شرایط امکان ساخت واحد مسکونی مقاوم در روستاها فراهم می‌آید.



طرح هادی روستاهای بالای ۲۰ خانوار تهیه شده است


مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل در مورد طرح هادی نیز تصریح کرد: ما در دو قالب تهیه و اجرای طرح هادی عمل می‌کنیم به طوریکه در تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی تهیه شده و حتی برای ۵۰ روستای زیر ۲۰ خانوار نیز تهیه طرح هادی به انجام رسیده است.


وی در ادامه سخنان خود گفت: به دنبال تهیه طرح هادی ما تا ۴۵ درصد روستاها بخش‌هایی از طرح هادی را نظیر آسفالت‌ریزی، زیرسازی، جدول‌گذاری و سنگ فرش انجام داده و این کار با سرعت در حال انجام است.


سبحانی به اجرای طرح بافت با ارزش و گردشگری روستایی اشاره کرد و افزود: در برخی از روستاها با توجه به ظرفیت تاریخی و گردشگری نظیر کزج، عنبران و گیلوان اجرای این طرح در قالب سنگ‌فرش‌، بازسازی چشمه‌ها، معماری ساختمان به صورت بومی و سنتی با حفظ بافت با ارزش روستایی انجام شده یا در حال انجام است.


وی خاطر نشان کرد: سعی و تلاشمان بر این است تا در قالب این طرح هویت روستاهای گردشگری حفظ شده و به عنوان واحدهای بومی و گردشگری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.


سبحانی با قدردانی از همکاری خوب فرمانداران، بخشداران و دهیاران در اجرای طرح هادی روستایی اضافه کرد: با کمک دولت تأمین قیر رایگان برای آسفالت معابر روستایی انجام شده به طوریکه از سال ۹۴ تاکنون بیش از دو میلیون متر مربع آسفالت و عملیات زیرسازی انجام شده تا رفت و آمد روستاییان به راحتی انجام شود.



۱۵۰ طرح هادی نیاز به بازنگری دارد


مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل یکی از اقدامات بنیاد مسکن را بازنگری در طرح هادی اعلام کرد و ادامه داد: هر ۱۰ سال باید این بازنگری انجام شود که تاکنون در ۲۴۰ روستا طرح هادی بازنگری شده و در ۱۵۰ روستا نیز نیاز به بازنگری طرح هادی داریم.


وی اضافه کرد: این زیرساخت‌ها سبب شده تا مهاجرت معکوس را در روستاها و ماندگاری روستاییان را در مناطق خودشان شاهد باشیم و امسال در ۵۰ روستا بازنگری طرح هادی در دست اقدام است.


سبحانی بیان کرد: بانک‌های عامل همکاری خوبی را در اجرای طرح مقاوم‌سازی مسکن و پرداخت تسهیلات دارند مگر اینکه متقاضیان مشکل چک برگشتی و یا معوقات بانکی داشته باشند که باید با حل این مشکلات به صورت سفته زنجیره‌ای و یا برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.


وی ادامه داد: بنیاد مسکن استان به عنوان ستاد معین در حوادث غیرمترقبه خدماتی را به مناطق زلزله‌زده و یا سیل‌زده ارائه می‌کند که تاکنون در زلزله بم، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و سیل لرستان حضوری چشمگیر داشتیم.


سبحانی اظهار کرد: اصلی‌ترین وظیفه بنیاد مسکن تأمین مسکن برای گروه‌های مختلف جامعه به ویژه اقشار آسیب‌پذیر است که در این زمینه با همکاری مجموعه خیرین و بنیاد مسکن تلاش بر تأمین سرپناه است.


وی در ادامه تصریح کرد: تاکنون ۵۶ تا ۶۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی در استان بهسازی شده و ۳۵ تا ۴۰ درصد واحدهای مسکونی باقی مانده نیاز به مقاوم‌سازی دارند که انتظار می‌رود صاحبان این واحدها برای دریافت تسهیلات مراجعه کنند.


مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل گفت:‌ با توجه به اینکه حوادثی نظیر زلزله و سیل در وقوع خود خبری نمی‌کند، بهتر است صاحبان واحدهای مسکونی کم دوام هر چه سریعتر از فرصت فراهم شده برای دریافت تسهیلات کم بهره استفاده کرده و واحدهای مسکونی خود را مقاوم‌سازی کنند.


سبحانی در پایان افزود: امیدواریم در چهار تا پنج سال آینده شرایط استان را در بحث مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی به ۸۰ درصد برسانیم تا ایمنی آنها را در برابر زلزله ارتقا ببخشیم.