کد خبر: ۵۳۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۹ 13 January 2021

هشت نکته برای تعیین بودجه نوسازی خانه

چه قصد نوسازی منزل قبل از خرید آن و چه قصد نوسازی خانه‌ای را که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنید، دارید؛ تعیین بودجه می‌تواند کاری سخت و طاقت‌فرسا باشد.

به گزارش سازه نیوز به نقل از  ایسنا، اول از همه بایستی نیازها و خواسته‌های خود را مشخص و آن‌ها را باهم مقایسه کنید. سپس باید مشخص کنید که چگونه می‌خواهید هزینه‌های نوسازی را تامین کنید. بعد از اینکه این مراحل را گذراندید حالا می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید که کجا و چگونه می‌خواهید بودجۀ خود را صرف کنید.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید برآورد قیمت بازسازی خانه را در شهر خودتان داشته باشید. مثلا اگر به دنبال یک شرکت بازسازی در تهران باشید می‌توانید درخواست بازسازی خانه ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

یادآوری: دقت کنید که بیشتر نوسازی‌ها بیش از آنچه که برنامه‌ریزی کرده‌اید، هزینه‌بر هستند پس بایستی مقداری پول برای مواقع اورژانسی کنار بگذارید تا به مشکل برنخورید. این امر مخصوصا زمانی رخ می‌دهد که شما در حال بازسازی‌های اساسی هستید و قصد تخریب دیواری را دارید.

در اینجا ممکن است غافلگیر شوید و مشکلات جدیدی سر راه شما قرار بگیرد که برای حل آن‌ها از قبل برنامه‌ریزی نکرده‌اید. از این مشکلات می‌توان به خرابی‌ لوله‌ها، کپک و مشکلات برق و سیم‌کشی اشاره کرد. مشکل بسیاری از افراد این است که با تغییر و کم کردن هزینه‌ها، نگران افت کیفیت هستند. در ادامه با هشت نکتۀ اساسی برای تعیین بودجه آشنا می‌شوید:

 



یک. اولویت‌بندی:

دلیل نوسازی خانه می‌تواند این باشد که شرایط فعلی‌ آن پاسخگوی نیازهای شما نیست. شاید نیاز به فضای بیشتری داشته باشید و شاید بخواهید که سرویس بهداشتی خانه را نوسازی کنید.

دلیل نوسازی خانه هر چه که باشد، دقت کنید که اهداف خود را بنویسید و آن‌ها را با دقت هرچه تمام‌تر اولویت‌بندی کنید. به عنوان مثال، داشتن یک جزیرۀ بزرگ‌تر آشپزخانه ممکن است به نسبت داشتن وسایل و ابزار آشپزی جدید از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. اهداف خود از نوسازی را در ذهن داشته باشید و دقت کنید که اهداف کوچک‌تر و کم اهمیت‌تر شما را از مسیر اصلی خود منحرف نکند.

دو. ارزش و قیمت نهایی هر پروژه را سبک سنگین کنید:

آیا قصد فروش خانۀ خود را دارید؟ اگر با انجام نوسازی و مقایسۀ هزینه تمام شده با قیمت فروش، سود قابل توجهی نصیبتان می‌شود این کار را بکنید ولی اگر تفاوت چندانی ایجاد نمی‌شود دلیلی ندارد که چندین میلیون تومان خرج نوسازی کنید. با سرچ در اینترنت و تحقیق، لیست کارهایی که با انجام آن‌ها قیمت فروش خانه نیز بالا می‌رود و در واقع نوسازی صرفۀ اقتصادی دارد، دربیاورید.

سه. چگونه قرار است هزینه‌های نوسازی را تامین کنید؟

قسمت سخت ماجرا اینجاست؛ چگونگی تامین هزینه نوسازی ابتدا وضعیت مالی خود را بررسی کنید. اگر توانایی تامین هزینه‌ها را دارید که چه بهتر، اگر نه که مجبورید پول قرض بگیرید. یکی دیگر از راه‌ها، گرفتن وام برای نوسازی منزل است.

 



چهار. استفاده از تجربۀ اطرافیان:

اگر کسی را می‌شناسید که به تازگی تجربۀ نوسازی خانه داشته، با او صحبت کنید و نظراتش را جویا شوید. این امر باعث می‌شود که هم از نحوۀ کار سردربیاورید و هم بسیاری از هزینه‌ها را کاهش دهید. مثلا کسی که اخیرا سرویس بهداشتی منزل خود را نوسازی کرده می‌تواند به شما کمک کند که از کجا بهترین لوازم را بخرید.

علاوه بر اینکه می‌توانید بایدهای نوسازی را از افراد دیگر یاد بگیرید، می‌توانید نباید‌های این کار را نیز بفهمید. یاد گرفتن از اشتباهات و دوباره تکرار نکردن آن‌ها، قدم بزرگی برای نوسازی و کم کردن هزینه‌های آن است.

پنج. اهداف و خواسته‌های خود را با پیمان‌کار در میان بگذارید:

بعد از اینکه خواسته‌ها و نیازهای خود را مشخص کردید، یک لیست از اهدافی که از نوسازی منزل در ذهن دارید تهیه کنید و آن را در اختیار پیمانکار قرار دهید. این امر باعث می‌شود که هزینۀ تخمین زده شده برای نوسازی منزل مشخص شود. دقت کنید که در این لیست هم پروژه‌های بزرگ و زمان‌بر و هم پروژه‌های ساده لحاظ شده باشد.

مثلا لیستی که از نوسازی آشپزخانه تهیه می‌شود می‌تواند به شرح ذیل باشد؛ دمو، کانتر جدید، کابینت‌های جدید، رنگ آمیزی دیوارها و کابینت‌ها، دیوار پشت سینک و غیره. دقت کنید که در این لیست برندهای مورد استفاده را نیز ذکر کنید.

 



شش. حداقل دستمزد سه پیمانکار مختلف را جویا شوید:

اگر پیمان‌کار موردنظر شما پرکار و سرش شلوغ باشد، قطعا درصد بالاتری را درخواست خواهد کرد. به طور کلی پیمان‌کارها بین ده تا بیست درصد از هزینۀ نهایی کار را به عنوان دستمزد مطالبه می‌کنند. دقت کنید که گول قیمت‌های پایین را نخورید. بهتر است هزینه کنید تا اینکه کار را به دست پیمان‌کار بی‌تجربه بسپارید.

هفت. تحقیق کنید:

وقتی می‌خواهید بودجۀ نوسازی خانه را مشخص کنید، بسیار حیاتی و مهم است که یک ایدۀ کلی راجع به قیمت‌ها و هزینه‌ها داشته باشید. توصیۀ ما این است که زمان کافی برای تحقیق کردن و قیمت گرفتن صرف کنید تا دستتان بیاید چقدر پول باید صرف کارهای مختلف شود. علاوه بر سرچ در اینترنت، دست به تحقیقات میدانی نیز بزنید و از افراد شاغل در این زمینه و افراد باتجربه کمک بگیرید.

هشت. تا جایی که می‌توانید هزینه‌های خود را کاهش دهید:

اگر بودجۀ شما محدود است می‌توانید هزینه‌های نوسازی تا جایی که ممکن است کاهش دهید. ممکن است بتوانید از بقایای مصالح موجود در خانه استفاده کنید تا مجبور به تهیۀ دوباره آن‌ها نشوید. حواستان به تخفیف‌ها باشد و حتی می‌توانید از پیمانکارهای تازه‌کار بهره بگیرید تا هزینۀ زیادی بابت دستمزد آن‌ها متحمل نشوید.