کد خبر: ۵۳۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۱ - ۲۹ دی ۱۳۹۹ 18 January 2021

ضرورت توجه به وضعیت اقتصادی کارگران

دبیر اجرایی خانه کارگر شهر ری گفت: صرف نظر از دلایل اقتصادی و سیاسی افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، این افزایش قیمت پیامدهای مهمی در زندگی مردم و اقشار کم‌درآمد به ویژه کارگران خواهد داشت.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایلنا ،علی ترکاشوند با بیان اینکه در ایران همیشه حساسیت فوق‌العاده‌ای نسبت به نوسان قیمت ارز وجود داشته و تلاطم نرخ ارز همیشه اثرات مستقیمی بر زندگی مردم به ویژه جامعه کارو تولید در کشور دارد، نسبت به تبعات افزایش قیمت ارز در بودجه سال ۱۴۰۰ توسط دولت و مجلس به شدت اعتراض کرد و اظهار داشت: پیشنهاد کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص افزایش نرخ ارز به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در بودجه سال آینده موجب کاهش سرسام‌آور ارزش پول ملی شده و کسانی که زیر خط فقر زندگی می‌کردند را به قهقرا می‌برد و مردم برای تامین حداقل‌های زندگی خود و حتی در تامین ابتدایی‌ترین امکانات زندگی دچار مشکل خواهند شد.

او افزود: از یکسو تحریم‌های فلج‌کننده باعث شده اقتصاد کشور با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کند و از سوی دیگر تبعات انتشار ویروس مرگبار کرونا مزید علت شده تا مردم در شرایط فعلی روزهای سخت‌تری را تجربه کنند، در این شرایط مسئولان باید فکر جدی برای برطرف کردن مشکلات کشور بکنند و سیاست اصلی آنها بابد افزایش قدرت خرید کارگران باشد نه اینکه با طرح غیرکارشناسی به مشکلات مردم و اقتصاد کشور بیفزایند.

ترکاشوند گفت: اجرای این طرح نه تنها هیچ دردی از مردم دوا نمی‌کند بلکه به مشکلات آنان خواهد افزود و باعث تورم غیرقابل کنترل در کشور خواهد شد. این افزایش عملا برای اشتغال کشور جایی باقی نمی‌‌گذارد حال آنکه تصمیمات مجلس باید به نفع آحاد مردم باشد.

وی گفت: مهمترین اثر افزایش قیمت ارز در زندگی مردم عادی افزایش تورم است. بالارفتن نرخ ارز، قیمت کالاهای وارداتی را بالا می‌برد. در شرایط فعلی اقتصاد که جامعه کارگری و بازنشسته که حداقل نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، انتظار تصمیم و پیشنهادهای مثبت و سازنده از دولت و مجلس دارند نه اینکه علارغم همه مشکلات اقتصادی با مطرح کردن طرح‌های غیر کارشناسی زمینه نگرانی مردم را فراهم کنند. در حالی مجلس طرح افزایش قیمت ارز را مطرح می‌کند که هیچ تدبیری برای افزایش حقوق کارگران و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی ندارد.

دبیر خانه کارگری شهر ری ادامه داد: امیدواریم که این طرح از طرف شورای نگهبان به طور دقیق و موشکافانه مورد بررسی و تحلیل کارشناسی قرار گیرد و قبل از هر تصمیمی به تبعات آن بر زندگی و معیشت اقشار ضعیف و کم‌درآمد مردم کشور فکر کنند.